شهر خبر

عربستان| اقدامات غیرانسانی «سعود القحطانی» در شکنجه فعالان


عربستان| اقدامات غیرانسانی «سعود القحطانی» در شکنجه فعالان

یک سازمان بین‌المللی حقوق بشری به جنایات سعود القحطانی و نقش وی در شکنجه فعالان سعودی پرداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، سازمان دموکراسی اکنون برای جهان عرب (داون)، یک قسمت ویژه را به « سعودالقحطانی» مشاور سابق دیوان پادشاهی و نقش وی در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی در «نمایشگاه مجرمان» اختصاص داد.

پیش از این سازمان حقوق بشری داون به‌منظور نمایش جنایات حاکمان مستبد در خاورمیانه، به‌ویژه رژیم سعودی یک نمایشگاه مجازی تحت عنوان «نمایشگاه مجرمان» ترتیب داد.

سازمان دموکراسی برای جهان عرب اکنون تأکید کرد که سعود القحطانی اقدام به کشتن سایر تبعیدیان سعودی در خارج از کشور کرد و فعالان زن حقوق بشری را در زندان مخفی عربستان شکنجه کرد. القحطانی همچنین در عملیات‌های نظارتی و هک روزنامه نگاران سعودی و فعالان حقوق بشر شرکت داشته است.

بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری سعود القحطانی به نویسندگان سعودی و کاربران شبکه‌های اجتماعی دستور داد تا پیام‌های خاصی بنویسند و حداقل چند نفر از آن‌ها که از اطاعت دستورات وی اطاعت نکردند ، در حال حاضر در زندان هستند.

قبل از قتل جمال خاشقجی ، القحطانی شخص نزدیک «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بود و یکبار گفت که وی به دستور محمد بن سلمان عمل می‌کند.

« عبدالله العوده» مدیر منطقه خلیج فارس در سازمان داون گفت: القحطانی مجری وفادار دستورات بن سلمان در زمینه استفاده از خشونت، در سطح داخلی و بین المللی است.

العوده افزود: اگر می‌خواهید بفهمید محمد بن سلمان کیست ، به آثار کشتار، شکنجه و ظلم و ستم‌هایی که القحطانی از خود به جای گذاشته است نگاه کنید. سعود القحطانی مشاور نزدیک حاکم قاتل بود و به گفته دفتر اطلاعات ملی آمریکا، یکی از مقامات سعودی مسئول قتل روزنامه نگار خاشقجی بوده است.

دادستان‌های ترکیه سعود القحطانی را به دلیل نقشش در قتل متهم کرده‌اند و در حال حاضر او و سایر مقامات دولتی عربستان دخیل در جنایت را تحت تعقیب قرار می‌دهند.

سعود القحطانی علاوه بر مشارکت در ترور جمال خاشقجی به جنایت‌های دیگری مانند شکنجه و آزار جنسی «لجین الهذلول» فعال زن سعودی و همچنین تلاش برای ترور « سعدالجبری» مقام سابق سعودی در کانادا متهم است.

به گفته بسیاری از فعالان حقوق بشر عربستانی و کسانی که از زندان‌های رژیم سعودی آزاد شده‌اند، سعود القحطانی در بازجویی و شکنجه روحی و جسمی فعالان حقوق زن نقش زیادی دارد.

همچنین القحطانی ارتش سایبری دولت سعودی را تأسیس کرد و کار موج‌سازی در فضای مجازی در راستای منافع ریاض را بر عهده داشت.

العوده گفت: القحطانی و رئیسش محمد بن سلمان باید به خاطر جنایاتی که علیه فعالان مسالمت آمیز سعودی انجام داده اند ، محاکمه شوند.

نکته قابل توجه این است که سازمان دموکراسی داون از طریق نمایشگاه مجرمان تلاش می‌کند تا هویت کارمندان دولتی را که به تداوم سرکوب کمک می‌کنند ، فاش کند و موضوع شناسایی را در داخل و خارج از کشور آسان کند.

برخی مقامات امنیتی، رسانه‌ای، قضایی، امور خارجه و همچنین اقتصادی معتقدند که سعود القحطانی می‌تواند به طور کامل در امورات کشور مداخله کند و این مقامات اکنون بدون اجازه محمد بن سلمان مستقیماً با او مذاکره می‌کنند. به نظر می‌رسد که القحطانی آنها را ناامید نکرده و با مقامات و مسئولان سعودی در خصوص موضوعاتی از جمله خشونت، غرور و استکبار مذاکره می‌کند.

انتهای پیام/