شهر خبر

چرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا اجرای طرح کد شناسه کالا را متوقف کرده است؟


چرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا اجرای طرح کد شناسه کالا را متوقف کرده است؟

رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه از ستاد مبارزه با قاچاق کالا می خواهیم جهت حمایت از تولید داخل فکری به حال قاچاق کالا در بازار کند، گفت: چرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا اجرای طرح کد شناسه کالا را متوقف کرده است؟

علیرضا موسوی مجد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه قاچاق چندسالی است که تولید داخل را با مشکلات متعددی روبرو ساخته است، اظهار داشت: در بازار لوازم خانگی کالاهای قاچاق بدون پرداخت هیج عوارضی به فروش می رسد جالب اینجاست مصرف کنندگان نیز فریب قیمتهای ارزان کالاهای قاچاق را خورده و نسبت به خرید آنها اقدام می کنند درحالیکه این کالاها هیچ گارانتی ندارد و در آینده مصرف کنندگان را با مشکلات روبرو خواهند ساخت.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ برخوردی با کالاهای قاچاق موجود در بازار نمی شود، افزود: تولیدکننده داخلی مجبور است ضمن صرف هزینه های زیاد از جمله هزینه های دولتی در نهایت محصولات خود را روانه بازار کنند اما کالاهای قاچاق هیچ کدام از این هزینه ها را پرداخت نمی کنند و طبیعی است که قیمت آنها نسبت به محصولات داخلی ارزانتر باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری در ادامه صحبتهای خود به موضوع اجرای کد شناسایی کالا در بحث لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا در بخش شناسه کالا سرمایه گذاری زیادی را انجام داد و حتی توانست در سطح عرضه برخوردهای لازم را در فروش کالاهای لوازم خانگی انجام دهد. اما متاسفانه یک دستور باعث شد تا اجرای این طرح متوقف شود.

موسوی مجد افزود: تقاضای ما از ستاد مبارزه با قاچاق کالا این است که برخورد لازم را با کالاهای قاچاق موجود در بازار انجام دهد و بستر مناسب را برای اجرای مجدد شناسه کالا فراهم سازد، چرا که با اجرایی شدن این طرح در سطح عرضه موفقیتهای بسیاری برای برخورد با کالاهای قاچاق صورت گرفته بود.

وی تاکید کرد: از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمانهای ذی ربط می خواهیم جهت حمامیت از تولید داخل فکری به حال قاچاق کالا در بازار انجام دهد. قاچاق کالا عاملی شده صدمات زیادی به تولید ملی وارد شود و آنها به راحتی در بازار کالاهای خود را وارد و به فروش می رسانند و متاسفانه کسی هم با آنها برخورد نمی کند.

 به گزارش تسنیم، در شهریور ماه سال 95 آیین نامه شناسه و رهگیری کالا موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی دولت ابلاغ شد و پیرو آن دستورالعمل اجرایی و اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم خانگی تدوین شد که مشمول 7 قلم کالا در صنعت لوازم خانگی شامل کولر، یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماکرویو و جاروبرقی بود.

اما بعد از وقفه ای در نهایت  1398 بعد از سه سال انتظار بالاخره آیین‌نامه شناسه و رهگیری کالا موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش لوازم خانگی اجرا شد؛ به طوری‌که وزارت صمت به تمامی تولیدکنندگان و تشکل‌های صنعتی لوازم خانگی تولید داخل تا 15 دی ماه فرصت داد که برای هشت گروه کالایی خود فرایند ثبت و اخذ شناسه را انجام دهند و برای کالاهای خود شناسه دریافت کنند و بعد از 15 دی ماه کالاهایی که دارای شناسه کالا نباشد در سطح بازار کالای قاچاق تلقی می‌شوند. اما این مهلت تا 15 بهمن ماه تمدید شد و طرح برخورد با لوازم خانگی بدون شناسه از چهارشنبه (16 بهمن 1398) از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز شد.  

این هشت گروه کالایی شامل کولر، یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباس شویی، ماکروویو، جاروبرقی و پکیج است، اما با تصویب و ابلاغ ضوابط تبصره 4 الحاقی ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گروه کالایی لوازم خانگی، برقی و الکترونیک از سوی رئیس جمهور و الزامی شدن ضوابط تعیین شده در این مصوبه، برای گروه (ب) از مورخ 1400، کلیه کالاهای لوازم خانگی گروه ب شامل اتو برقی، اجاق گاز، آب میوه گیری، آبسرد کن، آسیاب، آون برقی، پنکه، تصفیه آب، جارو شارژی، چرخ گوشت، دستگاه چای ساز، سینمای خانوادگی، غذاساز، قهوه ساز، گوشت کوب الکترونیکی، مخلوط کن الکترونیکی، مخلوط کن الکترونیکی، همزن، بخارشوی، اتوپرس، آرام پز و زود پز، داکت اسپیلت، تصفیه هوا و تستر ملزم به دریافت شناسه رهگیری شدند. 

متأسفانه نظارت بر اجرای این طرح در پی شیوع ویروس کرونا برای فعلاً متوقف شده است.

 انتهای  پیام/