شهر خبر

تحقیقات از شورش در کنگره ادامه‌ دارد/ترامپ پیشتاز تر از همه!

اعضای ارشد کمیته منتخب که درباره شورش ششم ژانویه سال جاری در کنگره آمریکا تحقیق می‌کنند، ادعاهای اخیر کوین مک کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان مبنی بر تبرئه کامل دونالد ترامپ از اتهاماتش را رد کردند.

تحقیقات از شورش در کنگره ادامه‌ دارد/ترامپ پیشتاز تر از همه!

به گزارش منیبان؛ از "سی ان ان"، در بیانیه این کمیته آمده است: (مک کارتی) بر اساس یک گزارش ناشناس ادعا کرده وزارت دادگستری در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که ترامپ در ششم ژانویه باعث تحریک و دعوت به خشونت، نشده است.  

در ادامه این بیانیه آمده است: هنگامی که این گزارش ناشناس برای اولین بار منتشر شد، کمیته منتخب از آژانس‌های اجرایی و کمیته‌های کنگره که در این تحقیقات دخیل بودند، تحقیق کرد. پاسخ‌ها و توضیحات را از نهادهای مربوطه دریافت کرده‌ایم و برای ما روشن شده که چنین نتیجه گیری بی‌اساس است.  

مک کارتی جمهوری‌خواه در هفته گذشته در مصاحبه با تلویزون "کی جی‌ای تی" مدعی شده بود که اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی‌آی) و سایر کمیته‌های تحقیقاتی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که ترامپ هیچ نقشی در شورش‌های کنگره آمریکا نداشته است. وی همچنین نحوه برخورد نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با این موضوع را سیاسی خواند.  

مک کارتی و بسیاری از جمهوری‌خواهان به گزارشی از خبرگزاری "رویترز" استناد می‌کنند که در آن گفته شده "اف بی‌آی" در تحقیقات خود به "مدارک و شواهد کمی" مبنی بر هدایت شورش‌های کنگره رسیده است.  

بیانیه کمیته منتخب آمریکا در مورد شورش کنگره آمریکا مبنی بر تبرئه رئیس جمهوری پیشین این کشور از اتهامات خود نشان می‌دهد که ترامپ و متحدانش همچنان در مرکز تحقیقات در این خصوص هستند.  

سنای آمریکا در بهمن ماه سال گذشته ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین این کشور را در جریان دومین استیضاح تبرئه کرد. این استیضاح در حالی برگزار شد که او کمتر از یک‌ماه قبل از آن و در حالی که تمام تلاش‌هایش برای حفظ قدرت بی‌نتیجه مانده بود، مجبور به خروج از کاخ‌سفید شد. اتهام رییس‌جمهوری سابق آمریکا «تحریک برای شورش» بود؛ اتهامی که به حمله حامیان ترامپ به کنگره در ششم ژانویه بازمی‌گردد. در این روز حامیان رییس‌جمهوری وقت آمریکا در زمان برگزاری جلسه شمارش آرای هیات گزینش‌گران برای انتخاب نهایی رییس دولت جدید آمریکا به ساختمان کاپیتال‌هیل که محل استقرار کنگره این کشور است، حمله بردند و آن را اشغال کردند.