شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#قیمت#برنج

قیمت برنج از مبلغ یارانه فراتر رفت!

قیمت یک کیلو برنج متوسط در بازار با قیمت یارانه ماهانه یک نفر برابری می‌کند.

خبر از گرانی دادن‌ها این سال‌ها به خبرهای پرتکرار و البته بدون واکنش برای مردم تبدیل شده چون توقع ارزان شدن کالایی در شرایط اقتصادی امروز کشور ما توقعی محال و دور از ذهن است و براساس یک باور عمومی کالایی که گران شد دیگر ارزان نمی‌شود!

برنج هم از آن محصولات کشاورزی است که بعد از نان قوت غالب مردم ماست اما این روزها قیمتش به اوج فلک رسیده به‌گونه‌ای که قیمت یک کیلو برنج ایرانی با کیفیت متوسط بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است البته اگر خواهان خرید برنج هاشمی و دم سیاه و طارم باشید که طبیعتا باید قیمتی بسیار بالاتر از این را برای هر کلیو برنج پرداخت کنید.

قیمت یک کیلو برنج معادل یک ماه یارانه

این در حالی است که قیمت یک کیلو برنج متوسط در بازار، این روزها با قیمت یارانه ماهانه یک نفر برابری می‌کند و به همین سادگی می‌توانید یارانه یک ماهه خود را برای خرید یک کیلو برنج ناقابل صرف کنید. این البته تعجب برانگیز نیست که قیمت برنج‌های وارداتی که عموماً به نام برنج‌های هندی در میان مردم شناخته می‌شود هم تا ۳۰ هزار تومان افزایش داشته در حالی که کیفیت این برنج‌ها و شیوه تولید آن‌ها برای خیلی‌ها جای سئوال است اما بسیاری از اقشار کم‌درآمد جامعه ما مجبورند از همین برنج‌های بی‌کیفیت وارداتی برای سیر کردن شکم خود استفاده کنند که تازه آن هم بااین گرانی‌ها گیرشان نمی‌آید.

جالب است بدانید این برنج‌های خارجی محصول دستگاه‌های تولید برنجی هستند که خمیری که به عنوان ماده اولیه در آن‌ها استفاده می‌شود گاه از خرده برنج‌ها و بدتر از آن افزودنی‌های نامشخصی همچون الیاف پلاستیکی و خمیر نشاسته سیب زمینی است که به گفته بسیاری از متخصصان تغذیه برای سلامت بدن انسان مضر هم هستند با این حال برخی از مسئولان برای فرار از پاسخگویی گرانی برنج، به مردم توصیه می‌کنند به جای گلایه از گرانی برنج داخلی از همین برنج‌های نامعلوم خارجی استفاده کنند!

علی اکبریان عضو هیئت مدیره انجمن برنج کشور اخیرا در اظهار نظری گفته بود که خرید و خوردن برنج‌هایی ماند طارم، صدری، دم سیاه و هاشمی "لوکس خوری" است و افراد مرفه از آن استفاده می‌کنند چراکه مقدار برداشت این برنج‌ها در سطح کشت پایین است و در نتیجه قیمت آنها بالاست و باید به سمت کشت برنج ارقام پرمحصول در راستای خودکفایی تولید برنج برویم که از لحاظ کیفی و میزان محصول بهتر از این برنج‌هاست.

افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی

رحمت‌اله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به دلایل افزایش قیمت برنج در بازار طی دوسال اخیر اظهار داشت: تلاطم قیمت به‌وجود آمده در بسیاری از محصولات کشاورزی به‌دلیل افزایش هزینه اجاره زمین، قیمت آب و دستمزد نیروی انسانی و هزینه‌های برق و کود و سم و افزایش قیمت در همه زمینه‌هاست و کشاورز هم باید امرار معاش خود را از طریق فروش محصولاتش تأمین کند بنابراین هزینه تولید بالا می‌رود.

وی با بیان این‌که پایین‌ترین نرخ برنج تولید داخلی مربوط به برنج فجر پرمحصول است، گفت: این نوع برنج بازهم از برنج‌های خارجی با کیفیت‌تر و خوشمزه‌ تر است و پخت بهتری دارد و با برنج‌هایی که از تایلند و پاکستان و هند می‌آید غیر قابل مقایسه است.

این نماینده مجلس با اشاره به بازدید از فرآیند تهیه برنج‌های هندی عنوان کرد: در دوره نهم مجلس در قالب تیمی متشکل از کمیسیون کشاورزی و بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی به هند سفر کردیم و مشاهده نمودیم این برنج‌ها به صورت تمام مکانیزه با هزینه‌ای بسیار پایین تولید می‌شود اما هزینه تمام شده تولید برنج در ایران برای کشاورز بسیار بالاست و دولت هم از کشاورزان حمایت نمی‌کند و تنها برای تأمین امنیت غذایی آن‌ها یارانه می‌دهد.

وی با اشاراه به عدم تخصیص ردیف اعتباری در بودجه ۹۹ برای تأمین کود مورد نیاز کشاورزان بیان داشت: این ردیف اعتباری از بودجه سال گذشته حذف شده بود و امسال در کمیسیون کشاورزی ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای یارانه کود در بودجه ۱۴۰۰ قرار دادیم حال آنکه قیمت کود در بازار بیداد می‌کند اما از قیمت کود و یارانه آن در بودجه دولت چیزی عنوان نشده بود.

راهکار؛ افزایش قدرت خرید مردم

نوروزی با اشاره به افزایش چند برابری قیمت اجاره زمین کشاورزی نسبت به چند سال قبل، خاطرنشان کرد: در مجموع همه هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت افزایش پیدا کرده و این قیمت برنج کیلویی ۴۵ هزار تومان برای کشاورز تنها معیشت سال کشاورزان را تأمین می‌کند و یکی از مباحث مهمی که با وزرای تیمم اقتصاادی دولت سیزدهم در نشست‌های اخیر مطرح شد این بود که باید قدرت خرید طبقات پایین جامعه را افزایش دهیم چرا که مردم از افزایش قیمت‌ها گلایه‌مندند اما باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم و با توجه به افزایش هزینه‌های کشاورزی باید قدرت خرید مردم را افزایش داد.

وی با اشاره به افزایش قیمت همه تولیدات کشاورزی و دامی به لزوم تنظیم بازار تاکید کرد و گفت: در این راستا باید از کشاورز از توزیع نهاده تا تولید محصولات کشاورزی حمایت شود از سویی برنج وارداتی بسیار زیاد است و باعث شده مردم برنج داخلی را خرید نکنند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که سازمان تعاونی روستایی و شرکت‌های برنج‌کاران باید پای کار بیایند، عنوان کرد: دولت باید اعتبار لازم را در اختیار شرکت‌های تعاونی روستایی قرار دهد تا آنها بتوانند محصولات کشااورزی را به نرخ تضمینی بخرند و به اقشاری که توان خرید ندارند با قیمتی کمتر از بازار ارائه دهند.

با وجود این‌که راهکارهای بیان شده از سوی مسئولان مختلف دلالت بر لزوم توجه مهم و فوری به تنظیم بازار محصولات کشاورزی دارد اما در این مورد خاص هنوز هم دولت‌ها و وزارت‌خانه‌های درگیر اقدامی که منتج به نتیجه معلوم و در نیتجه افزایش قدرت خرید مردم و کاهش نوسان و حباب در قیمت محصولات کشاورزی باشد دیده نشده و همچنان کالاهای اساسی با قیمتی بالاتر از توان خرید مردم به فروش می‌رسد و این امر سبب شده بسیاری از اقشار با درآمد متوسط تا پایین جامعه توان خرید کالاهای اساسی خود با کیفیتی حداقل قابل قبول و بدون آلودگی را نداشته باشند و به محصولالت وارداتی بی‌کیفیتی همچون این برنج‌های وارداتی هندی بسنده کنند.

دولتمردان باید بدانند مسائلی که با سلامت مردم در ارتباط است نباید مورد سهل‌انگاری و قصور آن‌ها در رسیدگی قرار گیرد و باید در صدر برنامه‌های آن‌ها برای رسیدگی باشد چراکه تاخیر در رسیدگی به آن‌ها به بهای از دست رفتن سلامت عمومی افراد جامعه تمام می‌شود.