شهر خبر

جنبش حماس:

«شیخ قبلان» همواره حامی و مدافع مسأله فلسطین بود

«شیخ قبلان» همواره حامی و مدافع مسأله فلسطین بود

جنبش مقاومت اسلامی «حماس» با صدور بیانیه ای به مناسبت درگذشت رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، اعلام کرد: «شیخ قبلان» همواره حامی و مدافع مسأله فلسطین بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، جنبش مقاومت اسلامی «حماس» به مناسبت درگذشت «شیخ عبدالامیر قبلان» رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، بیانیه‌ای را صادر و این واقعه را به لبنانی‌ها تسلیت گفت.

بر اساس این گزارش، در بیانیه جنبش مقاومت اسلامی حماس آمده است: شیخ قبلان همواره حامی و مدافع مسأله فلسطین بود. امروز ملت فلسطین یکی از حامیان خود را از دست داد؛ کسی که در طول زندگانی‌اش صدای حق را فریاد می‌زد.

گفتنی است، رسانه‌های لبنان شنبه شب گزارش دادند که شیخ قبلان بعد از تحمل سال‌ها بیماری امشب در سن ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفته است. مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نخستین مؤسسه رسمی شیعه در جهان است که با تلاش امام موسی صدر در سال ۱۹۶۹ میلادی پایه گذاری شد. امام موسی صدر از ابتدای تشکیل تا زمان ربوده شدنش در سال ۱۹۷۸، ریاست آن را بر عهده داشت.

به دنبال ربایش امام موسی صدر، شیخ «محمد مهدی شمس‌الدین» ریاست این شورا را بر عهده گرفت و در ۱۳۷۲ هجری به طور رسمی به عنوان رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان انتخاب شد. پس از درگذشت وی در سال ۱۳۷۹ شیخ عبدالامیر قبلان که در دوره ریاست شیخ مهدی شمس الدین، نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان بود رهبری این مجلس را برعهده گرفت.