شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#تهران#مجلس

ایزدخواه در گفتگو با مهر:

نبایدپشت درهای بسته سیاست‌گذاری کرد/تیم اقتصادی دولت هماهنگ باشند

نبایدپشت درهای بسته سیاست‌گذاری کرد/تیم اقتصادی دولت هماهنگ باشند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های اقتصادی در هیچ وزارتخانه‌ای نباید پشت درهای بسته تعیین شود و باید بین تیم اقتصادی دولت هماهنگی وجود داشته باشد.

روح الله ایزدخواه در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر ضرورت هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت، گفت: یکی از نقاط ضعف اساسی دولت‌ها این است که تیم اقتصادی آنان با یکدیگر هماهنگ نیستند و گاهی سیاست‌های آنان با یکدیگر ضد و نقیض است. حتی گاهی اوقات شاهد بودیم که وزرای اقتصادی یک دولت به جان هم می‌افتادند و با یکدیگر درگیر می‌شدند.

وی بیان کرد: بر این اساس در دولت رئیسی باید حتماً این مشکل و نقیصه به صورت اساسی رفع شود و وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با یکدیگر هماهنگی‌های لازم را داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با توجه به حوزه صنایع دفاعی می‌تواند یک وزارتخانه فرعی اقتصادی تلقی شود و باید با دیگر بخش‌های اقتصادی دولت هماهنگ باشد.

ایزدخواه تصریح کرد: نمی‌توان فضای اقتصاد کلان را بدون آنکه بخش‌های عملیاتی صنعت و کشاورزی در آن دخالتی نداشته باشند، مدیریت کرد و همه این بخش‌ها باید در اقتصاد کشور فعال باشند. رئیس جمهور، جوانان تحصیل کرده‌ای را برای بخش‌های اقتصادی دولت انتخاب کرده است و امیدواریم هماهنگی لازم بین آنان وجود داشته باشد.

وی افزود: سیاست‌های اقتصادی در هیچ وزارتخانه‌ای نباید پشت درهای بسته آن وزارتخانه تعیین شود. هیچ وزارتخانه‌ای حتی وزارت امور اقتصادی و دارایی هم نمی‌تواند بگوید که سیاست گذار بخش اقتصادی است و دیگر دستگاه‌ها مجری هستند و وزارتخانه‌های مختلف باید با یکدیگر در این عرصه سیاست‌گذاری کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای مثال، اگر می‌خواهیم نظام مالیاتی را اصلاح کنیم، باید به قانون کار و نظام تولید و تجارت کشور هم نگاه کنیم و همه این موارد باید مورد توجه قرار گیرد. ایجاد هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت مسئله‌ای بسیار مهم است و امیدواریم که با وجود وزرای جوان و تحصیل کرده در بخش اقتصادی دولت، این هماهنگی تسهیل شود.

ایزدخواه تأکید کرد: هماهنگی بین وزارتخانه‌ها که اهداف و جهت گیری‌های بعضا متضادی با یکدیگر دارند، اهمیت زیادی دارند. برای مثال ممکن است برای کنترل تورم، وزارت امور اقتصادی و دارایی قائل به انقباض مالی باشد اما برای ایجاد مسکن، وزارت راه و شهرسازی قائل به انبساط مالی باشد که باید وزارتخانه‌ها با یکدیگر هماهنگ باشند و نمی‌توان یکی را به نفع دیگری از صحنه خارج کرد.

وی با بیان اینکه با همتی که در بین وزرای جدید اقتصادی دولت وجود دارد، امیدواریم این هماهنگی به سرعت روال خودش را پیدا کند،گفت: مجلس شورای اسلامی هم کمک می‌کند که این هماهنگی بین دولتمردان به وجود بیاید.‌ دولت هم باید از حضور نخبگان و اندیشکده‌های تخصصی در کنار وزارتخانه‌ها به نحو احسن استفاده کند.