شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#رئیس جمهور

آدرس غلط کمیجانی به دولت رئیسی، آیا رئیس جمهور حواسش هست؟

آدرس غلط کمیجانی به دولت رئیسی، آیا رئیس جمهور حواسش هست؟

طرح اکبر کمیجانی برای حل مشکل کسری بودجه بدون خلق پول یک آدرس غلط تمام عیار است که باید رئیس جمهور به آن آگاه شود.

به گزارش تحریریه، طرح اکبر کمیجانی رئیس کل بانک مرکزی برای حل مشکل کسری بودجه سال جاری بدون خلق پول یک آدرس غلط تمام عیار است که باید رئیس جمهور نسبت به ابعاد آن آگاه شود.

اکبر کمیجانی درباره این طرح می گوید: انتشار اوراق ودیعه توسط بانک مرکزی و بازپرداخت در سررسید با نرخی حداکثر معادل نرخ تورم سالانه را نیز داریم که از منظر فقهی مورد تایید قرار گرفته و در شورای پول و اعتبار مورد تصویب قرار گرفته اما تاکنون به کار گرفته نشده است و در حال تهیه مقدمات کار هستیم و امیدواریم امسال برای مهار پایه پولی و نرخ تورم از این ابزار استفاده کنیم و این جایگزین اوراق مشارکت بانک مرکزی است که از سال‌های ۱۳۷۹ به بعد به اجرا گذاشته شد.

ظاهر امر این است که دولت اوراق را به خریداران حقیقی و حقوقی فروخته و با سود معادل تورم یعنی بیش از 40 درصد در سال آینده تسویه می کند، و برای خرید این اوراق خلق پولی انجام نخواهد شد. اما واقعیت غیر از این است و خرید این اوراق(تا 500 هزار میلیارد تومان) از عهده مردم عادی خارج است و باید برای فروش آنها به نظام بانکی مراجعه کرد. آیا بانک ها از منابع موجود برای خرید این اوراق استفاده می کنند؟ پاسخ روشن است. خیر.

آنها به خلق پول مجدد(استفاده از منابع بانک مرکزی) روی آورده و با پول خود دولت به دولت وام داده و این وسط کاسبی 40 و چند درصدی هم انجام می دهند و هدف اولیه کمیجانی هم برای عدم خلق پول بیشتر محقق نمی شود. زیرا بانک ها با میدان داری بانک های خصوصی پولی برای خرید اوراق ندارند. آنها سپرده ها را به نزدیکان وام داده اند و نزدیکان نیز با حضور در بازار سرمایه در تابستان امسال باعث رشد مجدد شاخص بورس شدند و 190 هزار میلیارد تومان سود کردند، و باقی دارایی های آنها نیز دارایی های غیرواقعی و دارایی های مسموم است و قابلیت نقدشوندگی ندارد.

تنها چیزی که باعث شده است دور باطل خلق پول توسط بانک ها از بین نرود قداست بانک های خصوصی در اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که اجازه نمی دهد تحت هیچ شرایطی و با هر وضعیتی ورشکسته شوند. در غیر اینصورت عمر بسیاری از آنها به 2 سال هم نمی تواند برسد و اگر بازی های پانزی از نظام بانکی ایران گرفته شود عملا عمده آنها ورشکسته هستند. به همین دلیل نرخ تورم بالا باقی خواهد ماند و شعارهای تک رقمی کردن تورم در حد شعار باقی می ماند و کاهش تورم به سمت صفر درصد راه تنفس مصنوعی نظام بانکی را خواهد بست و اجرایی نمی شود.

نتیجه اینکه، می بایست حواس رئیس جمهوری به این آدرس های غلط باشد، در غیر اینصورت در بازی نظام بانکی و خلق پول غرق خواهد شد و مهمتر اینکه، مردم ایران توان تحمل دور دیگری از بازی پانزی بانک ها و جهش در قیمت دارایی ها را ندارند و دو شوک ارزی در 4 سال اخیر برای ویران کردن اقتصاد کشور کافی است.

پایان/