به گزارش برنا، آیت الله سیدابراهیم رییسی در نخستین گفت و‌گوی زنده تلویزیونی خود با مردم اظهار کرد: امیدوارم در این نشست نکاتی که دغدغه مردم است در عرایض من وجود داشته باشد و مردم به پاسخ سوالات خود بپرسند. 

او در خصوص برنامه دولت برای واکسیناسیون و حمایت از پرسنل حوزه سلامت گفت: از عزیزانی که در مراکز درمانی تلاش می کنند برای صیانت از جان مردم، صمیمانه تشکر میکنم. به خانواده های مصیبت دیده عرض تسلیت دارم. از خداوند برای همه بیماران طلب سلامتی و عافیت دارم. از ابتدای کار در دولت، بیماری کرونا از اولویت های دولت بود که نیازمند راهکار مشکل گشا داشت. برای تولید داخلی واکسن کارخوبی توسط دانشمندان در موسسات مختلف صورت گرفته است. برنامه دولت حمایت از تولید داخل بود اما تولید داخل پاسخگوی نیازجامعه نبود و برآورد شد که صد میلیون دوز واکسن نیاز است. در گفت و گو با سران بحث واردات واکسن را دنبال کردم.

وی ادامه داد: چهل میلیون دوز تا امروز تامین شده است و تا بهمن و شاید هم زودتر برای هر ایرانی دو دوز انجام میشود.از عزیزانی که برای واکسینه کردن مردم اقدام کردند تشکر میکنم.باید واکسیناسیون با شتاب بیشتر ادامه یابد. هر اقدامی مانند بازگشایی مدارس در گرو سرعت عمل در واکسیناسیون است.مردم حتما باید رعایت فاصله های اجتماعی را جدی بگیرند و ارتباطات را تا حد ممکن به حداقل برسانند. 

رئیسی تصریح کرد: تلاش می کنیم تا دغدغه های مردم را به حداقل برسانیم.اقداماتی خوبی شده است اما کافی نیست.تا آخر شهریور واردات چهل میلیون دوز واکسن قطعی است و پس از آن وعده های دیگر هم قطعی انجام می‌شود. در تامین واکسن با اقداماتی که پیش‌بینی شده، کارها خوب پیش خواهد رفت.معوقات کادر پزشکی باید سریعا پرداخت شود.

رییس جمهور در خصوص وعده ساخت یک میلیون مسکن در یک سال گفت: بنا دارم تا با مردم سخن بگویم و با فعل ماضی هم صحبت کنیم و بگوییم این کارها شده است. وعده ای که داده شده باید عملی شود زیرا به بیش از یک میلیون مسکن در سال نیاز داریم.بافت های فرسوده باید بازسازی شود مردم اقدام کنند دولت هم تسهیلات می‌دهد. مسکن های روستایی هم باید بازسازی شوند و استحکام یابد و مقاوم سازی شود این کارها با مشارکت مردم دنبال می شود.

وی تصریح کرد: زمین اصلی ترین موضوع در مسکن است و باید این زمین ها آماده‌سازی شوند.مسکن جزو مواردی است که خیلی از نیازها را مرتفع میکند و جزو صنایع پیشران است. 

روز اول دولت به وزیر اعلام کردم که ساخت یک میلیونی مسکن را در دستور کار قرار دهد و ایشان هم با قدرت این کار را انجام خواهد داد.در این موضوع تردیدی وجود ندارد و باید این قانون اجرایی شود.

رئیسی متذکر شد: در مبارزه با فساد در جلسه دولت اعلام کردم که بستر های فساد شناسایی شود و این کار باید به صورت ویژه در دولت دنبال شود. سازوکارها در دستور العملی که مقرر شده اعلام می‌شود.اعتماد مردم در این مدت آسیب دیده است و این اعتماد باید بازسازی شود. همه دولتمردان باید صادق الوعده باشند. این صداقت نکته ای است که این دولت باید در عمل نشان بدهد.

وی خاطرنشان کرد:روحیه مردم در کمک به این دولت، پشتوانه مهمی برای ما است.رییسی در خصوص بازدیدهای خود از استان های مختلف در طی این مدت گفت: مردمی بودن ، محوری است که مورد توجه دولت و همه مسیولین باید باشد. انقلاب ما مردمی است مردم باید دولت را از خود بدانند. همواره در هر شرایطی سعی کردم رابطه خود را با مردم حفظ کنم. 

رئیسی ادامه داد: از ارتباط با مردم هیچ گاه ضرر نکردم. باید آستانه تحمل را بالا برد.در این دو استان سعی کردم در بخشی از سفر با مردم ارتباط داشته باشم، از این حیث که مسئولین بدانند دولت مردمی است و باید با مردم ارتباط بگیرند و مردم به آنها دسترسی داشته باشند.

وی افزود: در سفر به زابل که مشکل آب وجود دارد، باید منابع و وضع مردم را از نزدیک می دیدم، رویت و شنیدن درد دل مردم بسیار مهم است و پس از آن جلساتی را با مدیران برگزار کردیم و به راهکاری های کوتاه مدت رسیدیم که باید سریع انجام شود. دیدار با مردم و شنیدن سخن مردم موضوعیت دارد و در این کار برکت وجود دارد، گاهی خود مردم راهکار ارایه می‌دهند.

رئیسی متذکر شد: روحیه من گله گذاری نیست، شرایط سختی است، عدد و ارقام نشانگر شرایط است، من به عنایت خدا و مشارکت مردم امیدوارم و احساس می کنم، گشایش هایی در راه است.تامین کالاهای اساسی از جمله دغدغه های مهمی است که دارم، بنا نداشتم اول کار مردم را نگران کنم، اما امروز میگویم مردم اصلا در زمینه کالاهای اساسی نگران نباشند زیرا مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: از وضعیت تورم و گرانی ها مردم آگاه هستند و این به تصمیمات در گذشته برمیگردد، تیم اقتصادی دولت شبانه روز کار می کند تا بتوانیم شرایطی را پیش آوریم که، ثبات به بازار حاکم شود و این تغییرات روزانه و ماهانه نباشد و همه چیز برای خرید و فروش وداد و ستد قابل پیش‌بینی باشد.روزهای پیش رو را امیدوارکننده می بینم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در تولید، ظرفیت معطل داریم، مثلا ۴۰درصد کارخانجات زیر بناهایی دارند که معطل مانده است و با اقداماتی می توان خط تولید را افزایش داد و تولید را فعال کرد این مهم را در دستور کار داریم. طرح فعالسازی این ظرفیت موجود است و منجر به اشتغال و فعالسازی تولید می‌شود. زمینه برای صادرات در حال فراهم شدن است.  تولید کنندگان تولید را افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: مغز متفکر و جایگاه قوه عاقله جمعی از درون دولت و بیرون دولت است و در این یک ماه مسائل مختلف را بررسی می کنند و در ستاد اقتصادی مسایل مطرح و در دولت تصمیم گیری میشود.غیابی تصمیمی برای مردم نمی‌گیریم و تمام تصمیمات را با مردم در میان می گذاریم. مردم را محرم می دانیم.معاون اول مسئول هماهنگی تیم اقتصادی است و همه بخش ها با ایشان هماهنگ است.

رئیسی تصریح کرد: به همه سرمایه گذاران و کار آفرینان و ایرانیان خارج کشور میگویم که در تمام نقاط ایران می توانند سرمایه گذاری تضمین شده داشته باشند. سواحل مکران برای سرمایه گذاری کلان آماده است. حتما زمینه برای سرمایه گذاری فراهم است و دستگاه های دولتی کاملا آمادگی جذب سرمایه گذاری را دارند که این سرمایه گذاری به رشد کشور کمک می کند.

رییسی در خصوص اتفاقات اخیر در افغانستان گفت: افغانستان جراحت بزرگی برداشته است، افغانستان سالهاست تحت ظلم آمریکا قرار گرفته است.بیش از سی هزار کودک افغانی دچار ظلم شده اند، بیش از سه میلیون مهاجر افغانی در کشور ما مهمان هستند. اینها آسیب دیده اند، اتفاقات اخیر در افغانستان نشان داد که آمریکا حضور امنیت ساز ندارد و مخل امنیت است.باید دولتی در افغانستان مستقر شود که با رای مردم باشد. 

وی ادامه داد: از دولتی که برخواسته از رای مردم افغانستان باشد حمایت می‌کنیم. این دولت می تواند با جمهوری اسلامی روابط خوبی داشته باشد. امنیت افغانستان امنیت ما است.بیش از ۵۰نشست با سران مخالف در طی این مدت داشته ام پ همیشه به تعامل ایران با کشورهای مختلف اشاره کرده ام.

رییسی در خصوص مذاکره و گفت و گو و موضع سیاست خارجی دولت گفت: ابایی از گفت و گو نداریم.گفت و گو همراه با فشار که نتیجه ای ندارد، گفت و گو باید برای کاهش فشارها و  تهدیدها و تحریم های اقتصادی باشد. گفت و گو را در دستور دولت داریم البته نه با فشار، چنین گفت و گو هایی جواب نمی دهد. ما به دنبال رفع تحریم هستیم. محور گفت و گو منافع ایران است.منافع ایران برای ما مهم است. موضوع گفت و گو در دستور کار است.‌همراهی مردم با دولت سرمایه برای ما محسوب می شود، امیدوارم به زودی خبرهای خوبی برای مردم داشته باشیم