سئو رقبا

سئو رقبا چیست؟ اولین قدم در سئو و قبل از شروع بهینه سازیسایت، بررسی سئو رقبا است. در واقع شما در ابتدا نیاز است بدانید که با چه سایت‌هاییباید رقابت کنید و جایگاه آن‌ها در هر کلمه کلیدی در گوگل به چه صورت است. وقتیشناخت کافی از رقبای خود به دست بیاورید، برنامه ریزی بهتری می‌توانید انجام دهید.حداقل اینکه دید خوبی از سختی مسیر به دست خواهید آورد. برای همین است که همیشهقدم اول در بهینه سازی سایت، بررسی سئو رقبا است.

در این مقاله به طور کامل چگونگی بررسی سئو رقبابه همراه مزایا و تکنیک‌های آن را برای شما نوشته‌ایم.

بررسی سئو رقبا چیست؟

وقتی صحبت از بررسی سئو سایت رقبا می‌شود، درحقیقت چه چیزهایی باید مورد بررسی قرار بگیرند؟ اصلاً این بررسی و تحلیل فنی به چهمعناست؟

تجزیه‌وتحلیل سئوی سایت رقبا شامل تحقیق در موردلینک‌ها، کلمات کلیدی و جایگاه آن‌ها، ساختار سایت، محتوا، بک لینک و هرگونهاطلاعاتی از چگونگی کارکرد و عملکرد سایت است. در واقع، بررسی دقیق سایت رقبا وسئوی آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید خط مشی فعالیت خود را مشخص کنید.

چرا باید سئوی سایت رقبا راتحلیل کنیم؟

پیدا کردن اینکه چه چیزهایی در صنعت شما بیشترمورد توجه قرار گرفته و ترند است و چه چیزهایی کم اهمیت است؛

پیدا کردن نقاطی که رقبا در آن قوت و ضعف دارند؛

پیدا کردن کلمات کلیدی که رقبایتان در آن­هاجایگاه بالایی دارند؛

بررسی عملکرد رقبا راحت‌تر خواهد بود؛

البته بیشتر عملیات مربوط به بررسی سئو رقبا درخصوص کلمات کلیدی و جایگاه است. در حقیقت بیشتر شرکت‌ها در ابتدا به بررسی کلمات وعبارت‌های کلیدی رقبای خود می‌پردازند و تحلیل موارد بعدی را در جایگاه بعدی می‌گذارند.

چگونه بررسی سئو رقبا انجامشود؟

رقبای خود مشخص کنید

قدم اول این است که شما باید رقبای خود را پیداکنید. رقبا در دنیای فیزیکی با دنیای مجازی متفاوت هستند. ممکن است که فروشگاهیهمانند نوع کسب وکار شما در سطح شهر خیلی قوی و عالی فعالیت می‌کند؛ اما او رقیبشما در اینترنت نیست. برای اینکه اصلاً سایتی ندارد.

در قدم اول حوزه کاری خود را مشخص کنید. وقتیحوزه کاریتان را بدانید، در آن وقت می‌دانید که رقبای شما در کدام گروه قرار می‌گیرند.فرض کنید که شما یک فروشگاه اینترنتی ادکلن دارید. در گوگل، سایت‌هایی مانندعطرافشان، دیجی کالا، لیلیوم، روجاشاپ، ریحا و الیسا رقبای شما هستند. البته اینرقبا خیلی پرقدرت هستند و برای شخصی که تازه سایتی را راه انداخته، مسلماً در قدماول، گرفتن جایگاه آن‌ها نباید خیلی مورد توجه قرار بگیرد. برای همین بهتر است که لینک‌هایصفحات دو و سه را هم بررسی کنید؛ اما نکته اصلی این است که رقبایتان، سایت‌هاییهستند که در حوزه فروش ادکلن به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. همچنین به غیر از دیجیکالا که استثنا است، سایت‌های مارکت پلیسی یا سایت‌هایی که فقط چند ادکلن برایفروش هم دارند، رقیب اصلی به حساب نمی‌آیند.

ابزارهای زیادی برای پیدا کردن رقبا وجود دارند؛الکسا، گوگل آنالیتیکس، Moz، Ahref از ابزارهایشناخته شده و معروف هستند. حتی می‌توانید با جست‌وجوی کلمه کلیدی اصلی کسب‌وکار خوددر گوگل هم فهرستی از سایت‌های رقیب خود به دست بیاورید؛ برای مثال، با جست‌وجویعبارت «فروش ادکلن»، در همان صفحه اول گوگل، فهرستی از سایت‌های مختلف را می‌توانیدمشاهده کنید.

تحلیل کلمات کلیدی رقبا راشروع کنید

بعد از اینکه رقبای خود پیدا کردید، حالا نوبتبه تحلیل آن‌ها می‌رسد. در تحلیل و بررسی سئو رقبا باید دو عامل فنی و خود طراحیسایت را بررسی کنید. در قدم اول شما باید کلمات کلیدی رقبا و جایگاه هر کدام را بهدست بیاورید. با استفاده از ابزارهایی مانند الکسا و Moz و Ahref و همچنین کیوردپلنر می‌توانید این نتایج تحلیل‌ها را به دست بیاورید. همچنین با استفاده از اینابزارها می‌توانید اعتبار دامنه، میزان رشد دامنه، تعداد ورودی‌ها، ساختار لینک وغیره را هم به دست بیاروید. برای مثال، یکی دیگر از ابزارهای مناسب، Woorank است که تمامی بخش‌هایمختلف سایت را از ابتدا تا انتها به طور کامل تحلیل می‌کند.

بک لینک‌ها را بررسی کنید

اقدام بعدی برای بررسی سئو رقبا مربوط به بک لینک‌هااست. اینکه سایت‌های رقیب به چه وبسایت‌هایی لینک خارجی داده‌اند و از کجاها لینکدریافت کرده‌اند. یکی از بهترین ابزارها، KWfinder است که اطلاعات خوبی در این زمینهمی‌دهد. این مسئله به ویژه برای آن‌هایی که می‌خواهند از رپرتاژ آگهی برای تبلیغاستفاده کنند، روش بسیار خوب و کاربردی به حساب می‌آید. پیدا کردن بک لینک‌ها بهشما این چشم انداز را می‌دهد که در کدام سایت و شبکه‌های اجتماعی بهتر است فعالیتزیادی کنید.

صفحات 404 رقبایتان را پیداکنید

شاید فکر کنید که صفحات 404 رقبایتان به چه دردیمی‌خورد؟ اتفاقاً باید گفت که خیلی هم باید مورد توجه قرار بگیرد. با بررسی صفحه404 یا دارای لینک شکسته، شما بهتر می‌توانید متوجه شوید که چند صفحه از رقبایتاندارای خطا هستند. همچنین اینکه عکس‌العمل آن‌ها نسبت به این خطا نیست. در حقیقتصفحه خود را به چه صورت طراحی کرده‌اند. علاوه بر این، اگر چنین صفحه‌ای ریدایرکتشده، به کدام صفحه بوده است.

لینک‌های ورودی از کجاهستند؟

بک لینک را با لینک ورودی اشتباه نگیرید. بکلینک در حقیقت فعالیت‌هایی است که خود مدیر سایت برای گرفتن آن­ها انجام می‌شود؛اما در لینک ورودی، همیشه خود مدیر سایت دخالت ندارد. به اشتراک‌گذاری لینک صفحهدر شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران خودش می‌تواند یکی از روش‌های دریافت لینک ورودیباشد. با استفاده از همان ابزار KWFinder می‌توان لینک‌های ورودی را به سایت رقبای خود را پیدا کنید.

محتوای سایت را بررسی کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که اغلب در بررسی سئورقبا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، محتوای وبلاگ و دیگر قسمت‌های سایت است. بااستفاده از ابزارهای گوگل و مواردی که در بالا هم معرفی شد، می‌توانید متوجه شویدکه کدام بلاگ های رقبایتان رتبه خوبی داشته و کدام یک جریمه شده‌اند.

در بررسی محتوای رقبا باید بیشتر از همه بهموارد زیر توجه کنید:

بررسی ساختار

بررسی دسته‌بندی و تگ‌ها

بررسی کلمات کلیدی هر بلاگ

بررسی عبارت‌های کلیدی بلند و چگونگی به کاررفتن آن‌ها در متن

تعداد محتوای منتشر شده در ماه

رتبه هر محتوا در کلمات کلیدی مرتبط

نتیجه‌گیری

اولین و مهم‌ترین بخشی که باید در بررسی سئورقبا به آن توجه داشته باشید، کلمات کلیدی و جایگاه آن‌ها است. وقتی شما بتوانیدبه خوبی کلمات و عبارت‌های کلیدی را تحلیل کنید، بیشتر راه را رفته‌اید. البتهبررسی وبسایت رقبا یک فرآیند تخصصی است که حتماً باید یک سئوکار حرفه‌ای آن راانجام دهد.