تاثیر نیم فاصله در سئو

آیا نیم فاصله در سئو تأثیر دارد یا خیر؟ این سؤالیا بهتر بگوییم چالشی است که بین سئوکارها و تولیدکننده محتوا وجود داشته و خواهدداشت. در واقع، این دعوای نیم­فاصله بیشتر مربوط به رعایت آن در کلمات کلیدی اصلیاست. دیگر کلمات که اهمیتی در خود ماهیت سئو ندارند، همه متفق‌القول هستند که نیم فاصله‌شانرعایت شود.

قبل از اینکه بخواهیم به صورت تخصصی و از نگاهیک متخصص سئو به تأثیر نیم­فاصله در سئو بپردازیم، در ابتدا بهتر است که اصلاًتعریف کنیم که منظور ما از این فاصله کوچک چیست. هر چند خودتان دیگر کاملاً بافرمول این مسئله آشنا و به عبارتی استاد هستید.

افزایش خوانایی مطلب

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو، خوانایی مطلباست. هرچه مطلب خواناتر باشد، کاربر بیشتر در صفحه مانده و در صورتی که اطلاعاتمفید و جدیدی هم در متن نوشته شده باشد، احتمال اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌هایاجتماعی بیشتر خواهد بود؛ اما جنبه خوانایی مطلب اهمیت بیشتری دارد.

در خوانایی یک مطلب عوامل زیر را باید در نظرگرفت:

باید گفت که نیم­فاصله اهمیت زیادی در خواناییمطلب دارد. نمی‌خواهیم از نظر ادبیات و دستور زبان فارسی این مسئله را باز کنیم؛اما شاید بتوان با یک مثال، بهتر توضیح داد:

به نظر شما، فعل «می رود» یک کلمه است یا خیر؟تا قبل از مطرح شدن و تأکید بر نیم فاصله، بین افراد اختلاف نظر زیادی بود. برخیادعا می‌کردند که «می رود» خودش یک کلمه است و به همین صورت درست است؛ در طرفمقابل، متخصصان زبان فارسی، داشتن فاصله را به منزله دو کلمه مجزا تلقی می‌کردند.از آنجا هم که «می» و «رود» به تنهایی معنایی ندارد، پس باید از نیم فاصله برای یککلمه کردن آن استفاده کرد. حالا چند سالی که نظر گروه دوم بیشتر از همه سنگینی می‌کند؛البته اصلش هم همین است. به هر حال فرقی ندارد که متن برای کجا نوشته باشد؛ اصولادبیات و نوشتاری باید رعایت شود. اتفاقاً گوگل هم با اینکه از ربات است؛ امامتوجه خوانایی متن شده و غلط را درست می‌تواند تشخیص دهد. هرچند هنوز باگ‌هایاساسی وجود دارد.

پس باید گفت که رعایت اصول نوشتاری به ویژه نیم­فاصلهدر افزایش خوانایی و زیباتر شدن متن در درجه اول اهمیت دارد. حالا ببینیم که چگونهاز تأثیر نیم فاصله در سئو سایت بیشتر بهره ببریم؟ اصلاً آیا چنین تأثیری وجود دارد یاخیر؟

نیم فاصله در سئو هم تأثیردارد و هم ندارد

اینکه آیا نیم فاصله در سئو تأثیرگذار است یاخیر، به نوع کلمه شما بستگی دارد. در همین متن شما می‌توانید کلمه‌های زیادی رامشاهده کنید که با نیم­فاصله به هم چسبیده‌اند. در حقیقت این‌ها یک کلمه هستند وبا فاصله نوشتن آن‌ها (یک Space)، به دو کلمه مجزا تبدیل می‌شوند.در خصوص این مسئله یعنی نیم فاصله و یک یا دو کلمه بودن در خود کتاب علی صلح جو ودیگر کتاب‌های دستور زبان فارسی، صحبت‌های زیادی شده است. برای متن وبلاگ، بهتراست که یک فرمول را در نظر بگیرید. اگر یک کلمه چندتایی مانند فعل «می رود» داشتیدو هر بخش به تنهایی معنا نداشت، آن را با نیم­فاصله بنویسید.

حالا برای کلماتی که جزو عبارت‌های کلیدی اصلیهستند، باید چه کار کرد؟

بیشتر کاربران در هنگام جست‌وجوی فارسی از نیمفاصله استفاده نمی‌کنند. خود شما همین الآن کلمه «نیم فاصله» را در گوگل با یک space می‌نویسید. اگربخواهید که کلمات کلیدی را در همه جای متن با فاصله بنویسید، ممکن است که زیبایی ویکدستی متنتان تحت تأثیر قرار بگیرد. برای همین بهتر است که در نقاط اصلی مانندمتاتگ ها و ابتدای متن، کلمات کلیدی چند بخشی را با فاصله بنویسید و در جاهایدیگر، نیم­فاصله را رعایت کنید. همین کلمه «نیم فاصله» را ما در چند جا با sppce و بدون space نوشته‌ایم.

البته ربات گوگل در تشخیص فاصله‌دار بودن ونبودن کلمات مشکلی ندارد. به هرحال، ربات گوگل نسبت به قبل پیشرفته‌تر شده است؛ اماباز رعایت نکته‌ای را که نوشتیم خالی از نتیجه نخواهد بود.