شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#همزمان#منابع

احمد مسعود در میان اسرای طالبان سخنرانی می کند | ادعای طالبان درباره تسلط بر چهارمین شهرستان استان پنجشیر

همزمان با ادعای طالبان مبنی بر کنترل شهرستان شتل پنجشیر، منابع محلی اعلام کردند که تا ساعتی دیگر احمد مسعود در میان اسرای طالبان سخنرانی خواهد کرد.

طالبان و پنجشیر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا و فارس گروه طالبان مدعی شدند که چهارمین شهرستان استان پنجشیر را نیز امروز شنبه تصرف کرده و پیشروی به سوی شهرستانهای دیگر این استان ادامه دارد.

خبرگزاری «باختر» افغانستان نوشت که پس از شهرستان «شتل» و «پریان» امروز شهرستان های «عنابه» و «خنج» را تصرف کردند.

افراد این گروه مدعی شده اند که نیروهای طالبان اکنون به مقر فرمانداری آبشار نزدیک شده‌ اند و به زودی آنرا نیز تصرف خواهند کرد.

با این حال منابع محلی پنجشیر اعلام کردند که تا ساعاتی دیگر احمدمسعود رهبر جبهه پنجشیر در میان بیش از  ۱۰۰۰ تن از اسرای طالبان و در مورد حملات و غنایم بدست آمده سخنرانی می‌کند.

ویدئویی در شبکه هایی مجازی منتشر شده که افراد طالبان حاضر در مقر فرمانداری شتل می گویند که تجهیزات و تانک‎های زیادی در این شهرستان بدست افراد این گروه افتاده است.

«فهیم دشتی» یکی از سخنگویان جبهه ملی مقاومت در پنجشیر اما ساعت ۱۷ به وقت محلی در توئیتی نوشت که نیروهای مقاومت کوه را در منطقه « دشت ریوت» منفجر کرده و هزاران نفر از افراد طالبان در این منطقه در محاصره قرار دارند.

وی افزوده است که تمام تجهیزات جنگی طالبان در این منطقه و منطقه خاواک جا مانده و درگیری شدیدی ادامه دارد و تلفات سنگین به طالبان وارد شده است.

فهیم دشتی پیشروی طالبان در پنجشیر را رد کرده و گفته است که طالبان با تمام تلاش خود نتوانستند در پنجشیر پیشروی کنند و ژنرال فیض حمید رئیس دستگاه اطلاعات نظامی پاکستان به همین دلیل به کابل آمده است تا در ضمن حل اختلاف بین شبکه حقانی و شورای کویته تاکتیک های جدید جنگی را برای تصرف پنجشیر به طالبان ارائه کنند.

از طرف دیگر افراد گروه طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی به جنگ و تبلیغات روانی نیز روی آورده اند و از پیشروی و تلفات سنگین نیروهای مقابل خود سخن می گویند.

آنچه می تواند حدس زد این است که با توجه نشر ویدئوهایی از برخی شهرستان های پنجشیر مواضع نیروهای جبهه مقاومت و طالبان دست به دست شده است.

به دنبال انتشار اخباری از سقوط پنجشیر به دست طالبان، احمد مسعود فرمانده جبهه مقاومت در واکنشی گفت که از خواسته‌های برحق دست نمی‌کشد، خسته نمی‌شود و از هیچ تهدیدی هم نمی‌ترسد. 

وی در بیانیه‌ای در صفحه فیسبوک رسمی خود نوشت: مبارزه چه مثل پنجشیر که تاکنون محکم ایستاده و چه مثل خواهران با غیرت هراتی ما که فریاد حق خواهی را شجاعانه بلند کردند نشان دهنده این است مردم از خواسته‌ای بر حق خویش دست نکشیده و از مبارزه بر حق خویش خسته نمی‌شوند ‌و از هیچ تهدیدی نمی‌هراسند.

مسعود ادامه داد: شکست تنها وقتی اتفاق می‌افتد که از مبارزه بر حق خویش دست بکشید و خسته شوید و مردم ما هیچ‌ وقت به توکل خدا خسته نمی‌شویم و تا ساختن افغانستانی آباد و آزاد و مستقل به پیش خواهیم رفت.

شب گذشته برخی از منابع خبری اعلام کردند که پنجشیر به دست طالبان سقوط کرده است.

در همین حال امرالله صالح، یکی از فرماندهان جبهه مقاومت، به طلوع‌نیوز گفت که وی در پنجشیر است و هم اکنون نبردهای شدید میان جبهه مقاومت و گروه طالبان جریان دارد.