شهر خبر

احزاب تونسی دیدار با هیئت آمریکایی را نپذیرفتند


احزاب تونسی دیدار با هیئت آمریکایی را نپذیرفتند

تعدادی از نمایندگان پارلمان تونس با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور خواستار تعیین زمان مشخصی برای اقدامات استثنایی و لغو ممنوعیت سفر نمایندگان به خارج شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  سوم مرداد ماه گذشته رئیس جمهور تونس با صدور فرمانی نخست وزیر این کشور را برکنار کرد، فعالیت پارلمان را به حالت تعلیق در آورد و مصونیت سیاسی نمایندگان آن را لغو کرد.  به رغم اینکه قیس سعید چند بار وعده داده بود که نخست وزیر جدید را معرفی می‌کند، هنوز به این وعده خود عمل نکرده  و این درحالی است که اقدامات او با انتقادسیاستمداران تونسی روبرو شده ‌است.

نمایندگان وابسته به حزب النهضه و حزب قلب تونس با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور خواستار تعیین زمان مشخصی برای اقدماتی شدند که در سوم مردادماه دستور اجرایی شدن آنها صادر کرده است.

این نمایندگان که وابسته به دو حزب قدرتمند پارلمان تونس هستند، از قیس سعید خواسته‌اند هرچه سریع تر ممنوعیت سفر نمایندگان پارلمان به خارج از کشور و بازداشت خانگی آنان را لغو کند چرا که این اقدامات غیرقانونی است.

به نوشته پایگاه خبری « الصباح نیوز تونس »  نمایندگان در نامه خود، اقدامات رئیس جمهور تونس را حاکمیت فردی بر کشورشان خواندند و تصریح کردند: قیس سعید در یکی از سخنرانی‌ها خود پارلمان را خطر جدی برای تونس خواند و با این سخن، اصول دموکراتیک را  نقض کرد و اقداماتی با هدف در تنگنا قرار دادن آزادی‌های اجتماعی  انجام داد و به طور غیرقانونی سفر نمایندگان ، قضات، وکلاء  و مسئولان به خارج از کشور را ممنوع کرد و آنان را تحت بازداشت خانگی قرار داد.

در این بیانیه آمده است: برخی نمایندگان توسط دادگاه‌های نظامی محاکمه شدند و این اقدام نقض آشکار اصول اولیه آزادی و حقوق بشر است و تمام تونسی‌‎ها از این بابت متحمل زیان می‌شوند و به جایگاه کشور در مجامع بین‌المللی لطمه خواهد زد.

نمایندگان پارلمان در نامه خود خواستار استقلال سیستم قضایی تونس شدند و اعلام کردند: چنانچه نماینده‌ای جرمی متهم شد، بایستی در یک دادگاه عادلانه محاکمه شود و متهم باید وکیل داشته باشد تا بتواند از حقوق خود دفاع کند.

در همین حال،  تعدادی از استادان دانشگاه و شخصیت‌‌‌های ملی و فرهنگی تونس با انتشار  نامه‌ای سرگشاده اعلام کردند: ما در برابر احتمال بازگشت استبداد و انحصار قدرت توسط یک طیف از مقامات آگاه و هوشیاریم.

به گزارش خبرگزاری رسمی تونس، در این نامه تصریح شده است: ما برگذار از مرحله انتقال دموکراتیک، حفظ و صیانت از دولت مدنی، آزادی‌های اجتماعی و فردی و برابری میان شهروندان تاکید داریم .

مخالفت احزاب تونسی

تعدادی از احزاب سیاسی و اتحادیه‌های صنفی تونس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند:دعوت سفارت واشنگتن در این کشور برای دیدار با هیئتی از کنگره آمریکا را نپذیرفتند.

قرار است هیئتی از کنگره به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس آمریکا شنبه و یکشنبه هفته آینده به تونس سفر کنند و با مقامات بلندپایه این کشور به گفت‌وگو بنشیند.

انتهای پیام/