شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#بازار سرمایه#سرمایه‌گذاری

بسته سرمایه‌گذاری سهامداران متنوع‌تر شد

بورس نمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح ویژگی‌های مهم ابزار مشتقه در بازارهای‌ مالی، توسعه آن در بازار سرمایه ایران را باعث رونق ‌پایدار و افزایش گردش معاملات دانست.

به گزارش سرویس بورس مشرق، احسان رضاپورنیکرو با تشریح ویژگی‌های مهم ابزار مشتقه در بازارهای‌ مالی، توسعه آن در بازار سرمایه ایران را باعث رونق ‌پایدار و افزایش گردش معاملات دانست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه معمولا با درجه‌های مختلفی از ریسک‌پذیری حاضر می‌شوند، گفت: به همین دلیل هم انتظار آنها از بازدهی و کسب سود از این بازار بر اساس ریسک‌پذیری‌شان متفاوت است.

وی معتقد است، با توسعه ابزار مشتقه و بازار آتی سهام این امکان برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود که با خرید سهام، همزمان اوراق مشتقه آن را هم خریداری و به این ترتیب بتوانند ریسک سبد خود را در مقابل نوسان‌های هیجانی مقطعی بازار مدیریت کنند.

رضاپور با اشاره به اینکه ورود این ابزار به بازار سرمایه، بسته سرمایه‌گذاری بهتر و متنوع‌تری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، اظهار داشت: دوطرفه ‌شدن بازار و امکان کسب سود از روند ریزشی باعث افزایش گردش مالی و بزرگ شدن بازار سرمایه می‌شود.

به گفته وی زمانی که اوراق اختیار فروش در بازار سرمایه فعال باشد، فشار عرضه در زمان‌های ریزشی بازار کاهش یافته و حتی انگیزه خرید نیز برای فعالان بازار مشتقه افزایش می‌یابد. همچنین با توسعه بازار آتی سهام، در زمان رشدهای پرشتاب و هیجانی نیز بخش فروش و عرضه تقویت می‌شود و سرمایه‌گذارانی که موقعیت خرید در بازار آتی دارند اقدام به فروش سهام در بازار مثبت می‌کنند که این روند به پایداری و ماندگاری سرمایه‌ها در بازار سرمایه کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی تجارت معتقد است: اگر در رالی صعودی ابتدای سال 1399 بازار آتی سهام و ابزار مشتقه توسعه بیشتری داشت، بسیاری از سهامداران به دلیل حضور در بازار مشتقه، از رشد قیمت سهام متضرر می‌شدند و اقدام به عرضه سهام می‌کردند. چنین اتفاقی مانع رشد بیشتر بازار و قفل شدن صف‌های خرید می‌شد.

وی در مورد اینکه چرا بازار آتی سهام و ابزار مشتقه آن طور که باید مورد اقبال قرار نگرفته است، گفت: عدم‌دسترسی آسان به معاملات این بازار را می‌توان یکی از مهمترین دلایل ناشناخته بودن ابزار مشتقه دانست. این ابزار در بستر معاملات آنلاین قرار ندارد و سرمایه‌گذار برای آنکه امکان خرید و فروش مشتقه داشته باشد، باید کد آنلاین دیگری برای سامانه‌ای متفاوت دریافت کند، دسترسی سخت به این بازار از مهمترین دلایل مغفول ماندن آن است.

رضاپور تاکید کرد: با توسعه این بازار و افزایش عمق آن، سهامداران عمده نیز می‌توانند از مزیت‌های انتشار اوراق مشتقه که تامین مالی است بهره‌مند شوند و باعث افزایش انگیزه بیشتر آنان برای انتشار بیشتر این اوراق در بازار می‌شود.

منبع: فارس