شهرخبر

مسافران "کرو دراگون" برای اولین بار درون "گنبد شیشه‌ای" قرار گرفتند

مسافران "کرو دراگون" برای اولین بار درون "گنبد شیشه‌ای" قرار گرفتند

اسپیس‌ایکس تصاویر جدیدی از گنبد شیشه‌ای فضاپیمای "کرو دراگون" منتشر کرده است و افراد عادی می‌توانند از این دریچه فضا را به صورت پانوراما مشاهده کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، این پنجره شیشه‌ای که "گنبد" نیز نامیده می‌شود برای مسافران اولین پرواز خصوصی شرکت اسپیس‌ایکس نمایی پانوراما از فضا فراهم می‌کند.

توییتر ماموریت "اینسپایریشن۴"(Inspiration۴) در روز چهارشنبه اعلام کرد که مسافران کپسول "کرو دراگون" پیش از آن که این کپسول از کالیفرنیا به فلوریدا منتقل شود از "گنبد" آن دیدن کردند.

چهار مسافر این ماموریت "هیلی آرکنو"(Haley Arceneaux) ۲۹ ساله،  دستیار پزشک از بیمارستان تحقیقاتی کودکان "سنت جود"(St. Jude)، "کریس سمبروسکی"(Chris Sembroski)، "سیان پروکتور"(Sian Proctor) خلبان به همراه "جارد آیزاکمن"(Jared Isaacman) میلیاردری که بودجه این سفر را تامین کرده است به فضا خواهند رفت.

"آیزاکمن" قصد دارد تا با این سفر به آگاهی‌بخشی در مورد بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود بپردازد و برای این بیمارستان کمک مالی جمع‌آوری کند.

"آرکنو" اولین فرد نجات یافته از سرطان استخوان است که به فضا سفر می‌کند.

"هیلی آرکنو"(سمت راست)،  "سیان پروکتور"(سمت چپ)

اسپیس‌ایکس قصد دارد تا این کپسول فضایی را بر روی موشک فالکون ۹ در روز ۱۵ سپتامبر از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا بفرستد. برخلاف سفرهای فضایی جف بزوس و ریچارد برانسون، فضاپیمای شرکت اسپیس‌ایکس به مدار زمین خواهد رفت.

اسپیس‌ایکس قصد دارد این فضاپیما را در فاصله‌ی ۳۳۵ مایلی(۵۳۹ کیلومتر) از سطح زمین یعنی ۷۵ مایل(۱۲۰ کیلومتر) بالاتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی و هم سطح با تلسکوپ فضایی هابل قرار دهد.

"جارد آیزاکمن"(سمت راست)،  "کریس سمبروسکی"(سمت چپ)  

کپسول‌های "کرو دراگون" قابلیت اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی را دارند و از بخش دماغه به این ایستگاه متصل می‌شوند اما از آن جا که این کپسول قرار نیست به ایستگاه فضایی برود مهندسان توانستند طراحی آن را تغییر بدهند و گنبد شیشه‌ای را به آن اضافه کنند.

هنگامی که اسپیس‌ایکس برای اولین بار از این گنبد شیشه‌ای رونمایی کرد ایلان ماسک گفت که این پنجره به مسافران احساس بهتری از حضور در فضا می‌دهد.

کپسول دراگون تنها سه روز در فضا خواهد ماند و هر ۹۰ دقیقه یک دور در مدار می‌چرخد. این کپسول با سرعت ۱۷ هزار مایل بر ساعت(۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت) حرکت خواهد کرد.

این ماموریت به طور کامل توسط مرکز کنترل اسپیس‌ایکس نظارت خواهد شد و پس از اتمام آن این کپسول برفراز ساحل فلوریدا به جو زمین باز می‌گردد.

مسافران کرو دراگون تحت آموزش فضانوردی تجاری نیز قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام