به گزارش برنا، «آخرین سرباز آمریکایی هم از کابل خارج شد» خبر کوتاه بود اما عقبه آن به سالها جنگ و ضرر و زیان برای ملت افغانستان بازمی گردد.

تاوان سنگینی که مردم افغانستان، چه نظامی و چه افراد عادی بابت این جنگ پرداخته‌اند - و هنوز هم می‌پردازند- را نمی توان نادیده گرفت چراکه حتی پس از خروج سربازان آمریکایی از افغانستان هم هنوز در شهرهایی مثل پنجشیر افغان ها با عواقب حضور نظامی آمریکا و حتی خروج آنها، دست و پنجه نرم می کنند. 

در این سال ها هزینه جانی و مالی حضور 20 ساله نظامی و امنیتی در افغانستان به شکل نجومی بالا رفت که در این راستا بالغ بر 2400 نظامی زن و مرد آمریکایی کشته و بیش از 20 هزار نفر مجروح شدند این در حالی است که به نظر می رسد، این آمار دقیق و رسمی نیست و تعداد افرادی که جانی و مالی از این حضور بیست ساله آسیب دیدند بیش از این آمار و ارقام است. 

پیش از خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، طالبان و آمریکا بیش از 6 دور مذاکره کردند که هیچ کدام از آنها به سرانجامی صلح آمیز نداشت و در نهایت آنطور که از شواهد هم برمی آید ملت مظلوم افغانستان و غیرنظامیان کماکان بزرگترین قربانی جنگ در این کشور هستند.

بارها و بارها کارشناسان و فعالان صلح درباره حضور امنیتی- نظامی آمریکا در افغانستان تاکید کردند که بیست سال دخالت نیروهای آمریکایی در این کشور نه تنها شرایط را برای این کشور و زندگی مردم تسهیل نکرد بلکه موجبات فقر، قاچاق مواد مخدر ، فساد و.. را بیش از پیش فراهم کرد.

تلفات کودکان ناشی از حملات هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا، نیروهای ناتو و افغانستان، انفجار مین، بمب کنار جاده‌ای، حملات انتحاری به تجمعات مردمی و غیره از جمله آسیب های دیگر حضور ایالات متحده در افغانستان بوده است.

در حال حاضر پس از 20 سال این حضور پایان یافت و آمریکا نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد اما این تصمیم و اقدام رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمار و ارقام این زیان 20 ساله را کم نخواهد کرد.

در ادامه بخشی از این هزینه ها آورده شده است: 

هزینه جنگ افغانستان برای آمریکا

2260 میلیارد دلار هزینه کل (حداقل)

تلفات انسانی (شامل غیرنظامیان و نظامیان افغانستانی) = 241000 نفر

3 میلیون نفر مجبور به مهاجرت

4 میلیون نفر بی خانمان

فناوری، تحقق و وسائط = 300 هزار دلار سالانه برای هر سرباز

اسلحه و تجهیزات = 28000 دلار سالانه برای هر سرباز

آموزش = 175000 دلار هزینه آموزش سالانه هر سرباز

حقوق = 45000 دلار متوسط حقوق سالانه هر سرباز

سایر هزینه های سالانه برای گسترش، حمل و نقل، عملیات، ساخت و ساز، تحقیق و توسعه و نگهداری تجهیزات = 1.5 میلیون دلار 

آمار کلی در مورد اشغالگران آمریکایی

تعداد کل سربازانی که حداقل یک بار به افغانستان اعزام شده اند = 781000 نفر (شامل بیش از 495000 نیروی زمینی، حدود 123000 نیروی هوایی و خلبان، بیش از 114000 تفنگدار دریایی)

تعداد سربازانی که 5 بار یا بیشتر به افغانستان اعزام شده اند = 28267 نفر

تعداد کل کشته شدگان = 2400 نفر

تعداد غیررسمی کشته شدگان = بیش از 7500

آمار رسمی مجروحان غیرسرپایی = 20000 نفر

آمار غیررسمی مجروحان غیرسرپایی = 35000 نفر.