شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#تشکیل دولت#منابع

دست‌انداز دوباره در روند تشکیل دولت لبنان


دست‌انداز دوباره در روند تشکیل دولت لبنان

گزارش منابع لبنانی از پرونده تشکیل دولت در این کشور حاکی از دست‌انداز دوباره در این روند است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الجمهوریه، منابع سیاسی لبنان اعلام کردند که فضای حاکم بر پرونده تشکیل دولت در این کشور تا این لحظه نشانه‌ای از پیشرفت در این روند ندارد و این امر در بیانیه‌ای که روز گذشته توسط «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و « نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف صادر شد دیده می شود.

به گفته این منابع، فرصت در حال اتمام است و همچنان چشم‌اندازی برای تشکیل کابینه دیده نمی‌شود. بر این اساس می‌توان گفت که 13 دیدار شکل گرفته میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف موفقیت‌آمیز نبوده و همچنان بحث سهم خواهی‌ها در میان است اما مسئولان حقیقت را به مردم نمی‌گویند.

بر همین اساس منابع مذکور گزارش دادند که ساعات آینده فرصتی برای برقراری ارتباطات میان طرف‌های مربوطه و میانجیگری‌هاست تا شاید فضای مثبتی در روند تشکیل دولت به وجود بیاید.

این منابع گفتند که در خوشبینانه ترین حالت ممکن دولت باید ابتدای هفته آینده تشکیل شود اما در اینجا باید ببینیم که نخست وزیر مکلف چه کار می‌تواند بکند و اینکه آیا تصمیم دارد به ماموریت خود ادامه دهد یا به سمت استعفا پیش خواهد رفت.

قرار بود میقاتی لیست کابینه خود را هفته گذشته تقدیم رییس جمهوری لبنان کند، ولی این مساله روی نداد و نشان داد که میان نخست وزیر مکلف و رئیس جمهوری این کشور درباره اعضای کابینه اختلاف وجود دارد، هرچند پیش از آن اعلام شده بود که در مورد برخی از پست‌های وزارتی میان طرفین توافق شده است.

با گذشت بیش از 10 ماه از مکلف شدن دو نفر به عنوان نامزد نخست وزیری در لبنان، هنوز کابینه این کشور تشکیل نشده و دور باطل تشکیل کابینه همچنان در لبنان ادامه دارد، موضوعی که بر مشکلات عدیده مردم این کشور افزوده است.

تاخیر بیش از حد تشکیل کابینه لبنان موجب شد تا «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور روز سه‌شنبه خواستار تشکیل فوری دولت ظرف روزهای آینده و کنار گذاشتن اختلافات میان احزاب و گروه‌های مختلف شود.

برخی منابع لبنانی نیز اعلام کرده‌اند که به دلیل شکست تلاش‌های میقاتی برای تشکیل دولت، نخست وزیر مکلف قصد دارد، از تشکیل دولت انصراف بدهد.

روزنامه «الدیار» لبنان روز سه شنبه در این باره نوشت که «نجیب میقاتی، نخست وزیر مکلف، به انصراف از تشکیل دولت بسیار نزدیک شده و این درحالی است که تیم وی و تیم میشل عون، برای کاهش فشار شرایط به وجود آمده و استفاده از فرصت تلاش زیادی کرده‌اند و فرانسه نیز فشار زیادی بر میقاتی می‌آورد تا وی از تشکیل دولت انصراف ندهد».

این منابع همچنین به مانع‌تراشی‌های «سعد حریری» و برخی نخست‌وزیران سابق دیگر در روند تشکیل کابینه لبنان به ریاست نجیب میقاتی اشاره می‌کنند.

آنطور که مشخص می‌باشد، با مکلف شدن نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر لبنان نیز گره تشکیل کابینه این کشور که در دوره سعد حریری زده شده بود، باز نشده و این روند دوباره به دست انداز افتاده است.

انتهای پیام/