شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رفسنجانی#هاشمی رفسنجانی

«روحانی» هیچ‌وقت هاشمی رفسنجانی نمی‌شود/ آرایش سیاسی تغییر می‌کند

«روحانی» هیچ‌وقت هاشمی رفسنجانی نمی‌شود/ آرایش سیاسی تغییر می‌کند

سخنگوی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه روحانی هیچ‌وقت هاشمی رفسنجانی نخواهد شد، گفت: در پی آنچه در انتخابات رخ داد، باید منتظر آرایش سیاسی جدید در جریان اعتدالگرایی باشیم.

اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با ادامه فعالیت اعتدالیون حول محور شخصیت‌های برجسته از جمله علی لاریجانی و حجت الاسلام حسن روحانی گفت: لاریجانی و روحانی، هردو از شخصیت‌های موثر جریان اعتدالی هستند که البته خاستگاه آنها از جریان اصولگرا بوده است.

وی افزود: در ۱۰ سال اخیر، رویکردهایی به سمت اعتدالگرایی از لاریجانی و روحانی دیده شده است که البته در بخش‌هایی این گرایش به اصلاح‌طلبی متمایل بوده است؛ بنابراین این چهره‌ها، باتجربه و باسابقه بوده و شخصیت‌هایی هستند که می‌توانند محوریت جریان اعتدالگرایی را برعهده بگیرند و به ادامه فعالیت‌های سیاسی کمک کنند.

سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام یک از این دو چهره برای چنین مسیری مناسب‌تر هستند و تمایل اعتدالگرایان به کدام گزینه بیشتر است؟، اظهار کرد: هر کدام از این دو نفر دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. مثل این است که در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی بپرسیم محمد خاتمی چهره برجسته‌تری است یه مهدی کروبی؟

روحانی هیچ‌وقت هاشمی رفسنجانی نخواهد شد

گرامی مقدم ادامه داد: ویژگی‌هایی در لاریجانی است که روحانی ندارد و برعکس؛ ولی مجموعا جمع این دو نفر در جریان اعتدالگرا باعث پویایی این جریان و حرکت رو به رشد آن خواهند بود. درباره ایفای نقش افراد نمی‌توان به صورت مطلق صحبت کرد، اینها تحلیل‌های نسبی است. می‌توانیم بگوییم به نسبت زیادی روحانی می‌تواند جای هاشمی رفسنجانی را پر کند؛ ولی قطعا روحانی هیچوقت هاشمی رفسنجانی نخواهد شد یعنی نمی‌تواند باشد.

وی با بیان اینکه ممکن است شخصیت روحانی در برخی ویژگی‌ها ممتازتر از هاشمی رفسنجانی باشد، تاکید کرد: در مجموع نمی‌توانیم بگوئیم بُردار این دو شخصیت یعنی روحانی و هاشمی رفسنجانی بر هم منطبق است؛ نه، اینطور نیست.

سخنگوی حزب اعتماد ملی اضافه کرد: حتما روحانی ویژگی‌هایی دارد که نزدیک به هاشمی رفسنجانی است؛ اما نمی‌توان گفت همان نقش را ایفا خواهد کرد، چرا که هاشمی رفسنجانی پایه‌گذار و پدر کارگزاران بود که روحانی چنین ویژگی در خود ندارد و بیشتر در جریان اعتدالی ایفای نقش کرده است.

گرامی مقدم با اشاره به اهمیت نحوه عملکرد روحانی در آینده بیان کرد: هیچ‌کس فکر نمی‌کرد مرحوم رفسنجانی به لحاظ مشی سیاسی تغییر کند، او در زمان ریاست‌جمهوری خود یک شخصیت داشت ولی بعد از اینکه به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد رفته رفته به جریان اصلاحات نزدیک شد و حتی در جاهایی از آن پیش افتاد.

بعد از انتخابات ۱۴۰۰ باید منتظر آرایش سیاسی جدید باشیم

وی ادامه داد: درباره لاریجانی نیز، باید بگویم ممکن است رگه‌های اصلاح‌طلبی‌اش پرورش بیشتری پیدا کند. شاید او به دنبال مواضعی باشد که اساسا و کاملا اصلاح‌طلبانه باشد. به دنبال آنچه در انتخابات رخ داد و در پی عدم احراز صلاحیت‌ها باید شاهد یک آرایش سیاسی جدید باشیم. لاریجانی یک عنصر سیاسی و اجرایی است که با سوابقی که دارد فعالیت‌های خود را در مسیر باورهایش ادامه خواهد داد.

سخنگوی حزب اعتماد ملی عنوان کرد: هیچکدام از این دو نفر علیرغم فعالیت‌های برجسته خود تاکنون وارد جریانات سیاسی به معنای حزبی نشدند و در جریان بزرگتری معنا پیدا کردند؛ اما الان وضعیت متفاوت است و جریان اعتدالگرا به هردوی این افراد نیاز دارد.

گرامی مقدم با بیان اینکه عملکرد این افراد تعیین می‌کند که یکی از دیگری پیش بیفتد، خاطرنشان کرد: روحانی پیش از این رئیس‌جمهور بود و اگر کسانی دور او جمع می‌شدند برای این بوده که استاندار و معاون وزیر و رئیس سازمان شوند اما دیگراز این خبرها نیست. از طرف دیگر لاریجانی در قدرت حضور داشته و حاکمیت، اعتماد کامل به او داشت ولی رد صلاحیت شد.

وی ادامه داد: بنابراین شرایط جدیدی برای هر دوی این افراد ایجاد شده است؛ لذا باید منتظر بمانیم و ببینیم عملکرد و کارکرد آنها چگونه است و عناصر سیاسی جریان اعتدالگرا به چه شکل خواهد بود.

اعتداگریی به شرایط اصلاحات رسیده است

سخنگوی حزب اعتماد ملی اظهار کرد: شاید همه جریان اعتدالگرایی به یک ائتلاف بزرگتری با اصلاح‌طلبان دست پیدا کند؛ شاید در پی رد صلاحیت‌های جریان اعتدالگرا به سمت اصولگرایان تند گرایش پیدا کنند گرچه این احتمال ضعیف است؛ اما این به عنوان یک احتمال وجود دارد و می‌توان آن را تحلیل کرد.

گرامی مقدم افزود: فعلا آنچه مهم است و می‌توان روی آن بحث کرد، اینکه جریان اعتدالگرا در شرایط کنونی فاقد قدرت در حاکمیت است و شرایطی شبیه به اصلاح‌طلبان دارد؛ یعنی جریان اعتدالگرایی به اصلاح‌طلبی رسیده است.

وی تصریح کرد: اصلاحات بدون واهمه مطالبات خود را پیگیری می‌کنند و هزینه های آن را نیز در زمینه های مختلف پرداخت می‌کنند. حالا این موضوع برای اعتدالیون امروز و اصلاح‌طلبان دیروز پیش آمده است؛ باید منتظر بمانیم تا ببینیم که این گروه به کدام سمت گرایش پیدا خواهند کرد.

سخنگوی حزب اعتماد ملی در پایان گفت: هم به لاریجانی و هم به روحانی امید است و هردوی آنها می‌توانند رهبری جریان اعتدالگرا را بر عهده بگیرند.