شهرخبر
رئیس کمیسیون امنیت ملی:

عربستانی ها باید شعور سیاسی داشته باشند/ اگر سرعقل بیاید، می‌توانیم روابط داشته باشیم

کدخبر: 437943
اقتصاد نیوز : جلال زاده گفت: : مذاکراتی در سطح پایین بین ایران و عربستان در جریان است و اتفاقا مخفی هم نیست و رسانه ای هم شده است؛ امیدواریم عربستان سرعقل بیاید و نیابت آمریکا در منطقه را تحویل دهد و به عنوان کشور مستقل سیاست های مستقلی برای بهبود و ارتقا روابط با کشورهای همسایه در پیش بگیرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد آینده  رابطه ایران و عربستان گفت: ما همواره سعی کرده ایم با کشورهای همسایه روابط حسنه داشته باشیم ،هیچوقت از طرف جمهوری اسلامی ایران ضرر و زیانی به کشورهای همسایه نرسیده است در واقع ما شروع کننده آسیب و خسارت علیه کسی نبودیم.

 وی ضمن بین این مطلب گفت: از همسایگان مان انتظار داریم نیابت قدرت های فرامنطقه ای را نپذیرند برای اینکه منافع جمهوری اسلامی ایران را به خطر بیندازند یا تعدیل کنند، عربستان هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: ما در دولت های نهم و دهم روابط خوبی با عربستان برقرار کردیم و‌ رئیس جمهور وقت چندین بار به عربستان سفر کرد. ولیعهد عربستان نیز به ایران سفر کرد اما بالاخره عربستان الان خودش را نماینده آمریکا می داند و سعی می کند که سیاست های آمریکا را در منطقه اجرایی کند که قطعا این سیاست ها با سیاست های جمهوری اسلامی ایران در تناقض است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مذاکراتی در سطح پایین بین  ایران و عربستان  در جریان است و اتفاقا مخفی هم نیست و رسانه ای هم شده است؛ امیدواریم عربستان سرعقل بیاید و نیابت آمریکا در منطقه را تحویل دهد و به عنوان کشور مستقل سیاست های مستقلی برای بهبود و ارتقا روابط با کشورهای همسایه در پیش بگیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در مورد  حمله به سفارت عربستان  و تاثیر آن در تیرگی روابط دو کشور گفت: ما الان نمی خواهیم در مورد آن اتفاق حرف بزنیم چراکه نگاهمان به آینده است با عراق هشت سال جنگیدیم اما الان بهترین روابط را با این کشور داریم، با کشورهای زیادی روابط پایین داشتیم ولی الان روابط خوبی داریم و این نمی تواند ملاک قرار گیرد اگر اینگونه باشد باید کشتار حجاج ایرانی در سال ۶۶ را ملاک قرار دهیم تا جایی که امام فرمودند ما از آمریکا بگذریم از عربستان نمی گذریم بالاخره روابط خارجی مسیر خودش را طی می کند و عربستانی ها باید اینقدر شعور سیاسی داشته باشند که به آینده نگاه کنند.

جلال زاده خاطر نشان کرد: ما معتقدیم اگر منافع هر دو کشور لحاظ شود عربستان از پیگیری سیاست های آمریکا در منطقه خودداری کند و علیه ملت های منطقه شمشیر نکشد؛ جمهوری اسلامی ایران هم همانند سایر کشورها می تواند با عربستان روابط خوبی داشته باشد که منافع هر دو کشور و مردم منطقه نیز لحاظ شود.