شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دادستانی#قاچاق#گمرک#فرانسه

درخواست دادستانی کل لبنان برای پیگرد قانونی «ریاض سلامه» به جرم قاچاق پول


درخواست دادستانی کل لبنان برای پیگرد قانونی «ریاض سلامه» به جرم قاچاق پول

دادستانی کل لبنان از اداره گمرک این کشور خواست تا اقدامات قانونی علیه ریاض سلامه به دلیل حمل غیرقانونی مبلغ بالایی پول به فرانسه اتخاذ کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منابع آگاه به روزنامه الاخبار لبنان گزارش دادند که اداره کل گمرک نامه‌ای از دادستانی کل دریافت کرده مبنی بر اینکه باید اقدامات قانونی علیه «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان در رابطه با حمل غیرقانونی مقدار قابل توجهی پول از لبنان به فرانسه بدون اطلاع قبلی، انجام شود.

دادستانی کل لبنان درخواست خود را با یک نسخه از گزارش مقامات فرانسوی که شامل صورتجلسه پیدا شدن مقدار زیادی پول در چمدان ریاض سلامه در یکی از فرودگاه‌های نزدیک پاریس که منجر به اعمال جریمه 2700 یورویی علیه وی شد، مطرح کرده است.

بر اساس گزارش تحقیقات فرانسه مشخص شد که ریاض ریاض سلامه 84 هزار و 430 یورو و 7710 دلار را به شکل قانونی در کیف شخصی خود حمل می‌کرده است.

این در حالی است که وقتی کارمندان فرودگاه قبل از بازرسی کیف ریاض سلامه از وی ‌پرسیدند چه مقدار پول همراه خود دارد او پاسخ داد که 15 هزار یورو.

اما زمانی که او را برای انجام تحقیقات به اتاق بازجویی بردند و مشخص شد که مبلغ زیادی را به شکل غیر قانونی در کیف خود حمل می‌کند ابتدا این موضوع را انکار کرد و سپس با معرفی خود به عنوان رئیس بانک مرکزی لبنان گفت که فراموش کرده بود این مقدار پول را در کیف خود قرار داده است.

این گزارش فرانسوی شامل اتفاقاتی است که در فرودگاه «لوبورژیه» در شمال پاریس برای ریاض سلامه رخ داده و به مراحل بازجویی از وی و در نهایت جریمه‌ای که برای او در نظر گرفته شده اشاره می‌کند.

بر اساس این گزارش در اقدامات گمرکی که علیه ریاض سلامه در فرانسه انجام شده او متهم به اختلاس و پولشویی است و دستگاه قضایی فرانسه پرونده‌های فساد رئیس بانک مرکزی لبنان را مورد بررسی قرار می‌دهد. این سند فرانسوی اثبات می‌کند ادعاهای نزدیکان ریاض سلامه مبنی بر این که او در فرانسه مورد پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرد، دروغ است.

بر این اساس اداره کل گمرک لبنان موظف است بر اساس درخواست دادستانی کل ریاض سلامه را احضار کرده و او را به دلیل عدم توضیحات در خصوص حمل غیرمجاز مبلغ بالایی پول از لبنان به فرانسه جریمه کند.

هنوز مشخص نیست که آیا این مسئله در جلسه‌ای که دادستانی کل در 28 سپتامبر با ریاض سلامه در خصوص پرونده‌های اختلاس و پولشویی او در بانک مرکزی لبنان دارد مطرح خواهد شد یا نه.

دستگاههای امنیتی در اروپا میزان ثروت سلامه در لبنان و جهان را حدود دو میلیار دلار برآورد کرده‌اند.

این دستگاههای امنیتی گفته‌اند، این ظن که سلامه مابین سالهای 2001 تا 2015 حدود 330 دلار از بانک مرکزی با شراکت برادرش «رجا» اختلاس کرده، ظنی کوچک است زیرا نشانه‌ها حاکی از آن است که مبلغ اختلاس بسیار بیشتر از این مقادیر است.

چندی پیش سوئیس، رئیس بانک مرکزی لبنان را به اختلاس متهم کرد، تحقیقات داخلی در لبنان در این خصوص آغاز شد و پس از آن بود که در دستگاه قضایی دو کشور فرانسه و انگلیس نیز شکایاتی علیه او طرح شد.

پس از آن، دستگاه قضایی لبنان، حکم بازپرسی از رئیس بانک مرکزی این کشور را به چندین اتهام از جمله اختلاس، پولشویی و فرار مالیاتی صادر کرد.

ریاض سلامه یکی از بارزترین متحدان آمریکا در لبنان به شمار می‌رود که طی ماه گذشته با اعلام حذف یارانه سوخت موجب بروز خشم گسترده مردمی و تشدید بحران سوخت در این کشور شد. بسیاری از کارشناسان سیاست‌های اشتباه و عامدانه ریاض سلامه را از عوامل اصلی فروپاشی لبنان می‌دانند.

انتهای پیام/