شهرخبر

در ادامه موضع گیری اروپایی ها؛

کپنهاگ: هیچ گونه دولت برآمده از طالبان را به رسمیت نمی شناسیم

کپنهاگ: هیچ گونه دولت برآمده از طالبان را به رسمیت نمی شناسیم

همزمان با انتظار برای تشکیل کابینه دولت جدید در افغانستان، وزیر امور خارجه دانمارک طی سخنانی اعلام کرد که این کشور دولت برآمده از طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «یپه کوفود» وزیر امور خارجه دانمارک اعلام کرد که کشورش هیچ گونه دولتی را از سوی طالبان به رسمیت نخواهد شناخت. این در حالی است که دانمارک به عنوان یکی از شرکای مداخله نظامی ۲۰ ساله اخیر در افغانستان به رهبری آمریکا، اولین کشور غربی محسوب می شود که به صراحت چنین اظهاراتی را مطرح کرده است.

کوفود در گفتگو با رسانه های محلی این کشور، اعلام کرد که «دانمارک هیچ گونه دولت برآمده از طالبان را به رسمیت نمی شناسد» و این در حالی است که گفته می شود که این گروه قرار است ترکیب دولت آینده افغانستان را به زودی اعلام کند.

رسانه های دانمارکی همچنین به نقل از وزیر امور خارجه این کشور مدعی شدند که مقامات دانمارک درباره این مسئله ابراز نگرانی کرده اند که مبادا پیشرفتی که طی دو دهه تلاش در افغانستان به دست آورده اند، پایدار نماند.

دیروز جمعه نیز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در سخنانی اعلام کرد: به رسمیت شناختن طالبان موضوعی است که باید میان کشورهای عضو این سازمان مورد بحث قرار گیرد.

دبیرکل ناتو در این باره گفت: موضوع مذکور به عملکرد و رفتار طالبان بستگی دارد. ناتو به دنبال تخلیه بیشتر آن دسته از افغان هایی است که زندگی آنها با خطر مواجه است. در این باره نیز با امیر و وزیر خارجه قطر گفتگو کردم. طالبان باید نشان دهد که ارزش دریافت کمک و به رسمیت شناخته شدن را دارد.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس نیز با شرکت در نشست تحقیق و تفحص کمیته امور خارجی پارلمان کشورش با طرح مسئله ای عوامفریبانه مدعی شد: ما به آینده همراه با رفاه افغانستان علاقمندیم؛ در این راستا، کمک به افغانستان را افزایش می‌دهیم!

وزیر خارجه انگلیس در این باره ادامه داد: ما طالبان را به رسمیت نمی شناسیم؛ اما باید با آنها ارتباط مستقیم داشته باشیم. طالبان باید آزمایش شود و این موضوع را نیز باید با میزان اجازه دادن آنها برای خروج غیرنظامیان از افغانستان و همچنین تشکیل دولت فراگیر آزمود.