شهر خبر

آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس

با "صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری" بورسی آشنا شوید

کارشناس بازار سرمایه گفت: در صندوق‌های سرمایه گذاری افراد مختلف پول‌های خود را روی هم می‌گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کنند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که صندوق‌ سرمایه گذاری مشترک چه نهاد مالی است؟، اظهار کرد: صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است. در واقع می‌توان آن را به صورت شرکتی در نظر گرفت که در آن افراد مختلف پول‌های خود را روی هم می‌گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کنند.

او بیان کرد: در نتیجه افراد به جای سرمایه گذاری در یک سهم یا اوراق خاص، در یک صندوق سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری می‌کنند. همین تنوع در سرمایه گذاری سبب کاهش خطر و افزایش جذابیت صندوق سرمایه گذاری مشترک می‌گردد. صندوق سرمایه گذاری مشترک مهمترین راه برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه است. به طوری که این موضوع اصلی‌ترین دلیل سرمایه گذاری بیش از ۱۲ تریلیون دلار توسط سرمایه گذاران در صندوق‌های‌ سرمایه گذاری مشترک طی سال های اخیر در جهان بوده است.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص ویژگی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک گفت: شخصی که تعدادی از واحدهای سرمایه‌گذاری یکی از این صندوق‌ها را در اختیار دارد در واقع مالک سهام چند شرکت است که صندوق از محل دارایی‌های خود به عنوان سبد سرمایه‌گذاری خریداری نموده است. بدین ترتیب سود یا زیان مالکان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، تحت تأثیر مستقیم نوسان قیمت مجموعه سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق است. ویژگی دیگر، وجود مدیریت حرفه‌ای و نقدشوندگی این صندوق‌ها است.

او بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، صرفه‌جویی نسبت به مقیاس است که با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از گردآوری پول‌های اندک تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران تشکیل می‌شوند، بنابراین امکان استفاده از مزایای یک مجموعه سرمایه‌گذاری بزرگ برای اجزای آن فراهم خواهد بود.

صفاری در خصوص کارمزد ارکان و هزینه‌های صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک اظهار کرد: کارمزد ارکان، مهم‌ترین هزینه مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که ارکان اجرایی و نظارتی صندوق (مدیر، متولی و ضامن) به علت خدمات ارائه شده و ریسک متحمل شده بابت ضمانت نقدشوندگی دریافت می‌نمایند.

او بیان کرد: از دیگر هزینه‌های دوره‌ای، هزینه حسابرس، هزینه تأسیس و تسویه، هزینه مجامع و عضویت در کانون‌ها است.

 کارشناس بازار سرمایه در خصوص ارکان صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک گفت: ارکان صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک شامل، مجمع صندوق، مدیر صندوق، متولی صندوق، ضامن، حسابرس و کارگزاران صندوق است.

صفاری در خصوص چگونگی محاسبه سود حاصل از صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک اظهار کرد: یکی سود ناشی از معاملات سهام یا اوراق مشارکت موجود در سبد سرمایه گذاری و دیگری، سود تقسیمی بعضی از صندوق‌ها که احتمال دارد بسته به نوع صندوق از محل درآمد سودهای سهام پورتفوی خود یا بهره‌های اوراق با درآمد ثابت، سودی میان صاحبان واحدهای خود تقسیم کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران