حسن توکل‌نیا تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: برای بهبود وضعیت اقتصادی سینمای کشور لازم است قبل از هر کار دست پولشویان را از سینمای ایران جدا کرد و امکان ورود پول بلاتکلیف در سینمای ایران از بین برود و سینما به شرایط درست و طبیعی خود برگردد.

توکل‌نیا تصریح کرد: متأسفانه همچنان ردپای وجود پول‌های بلاتکلیف را در سینمای ایران می‌توان به وضوح دید. با این پول‌ها هنوز فیلم و سریال ساخته می‌شود و اگر جلوی فعالیت این افراد و صاحبان این پول‌ها گرفته نشود هیچ‌گاه نمی‌توان به بهتر شدن وضعیت اقتصادی سینما امیدوار بود.

او افزود: معضلاتی که پول‌های کثیف در سینمای ایران ایجاد کرده‌اند به راحتی حل نمی‌شوند اما می‌توان با جلوگیری از ادامه فعالیت و وجود این پول‌ها در سینمای ما بخشی از مشکلات را حل کرد. به هر حال سینما یک جامعه بزرگ است و آنقدر هنرمندان حاضر در این حرفه زیاد هستند که نمی‌توان مدیریتی قطعی بر آن داشت و همه مشکلات را در مدتی کوتاه حل کرد اما جلوگیری از ورود پول‌های کثیف اولین قدم جدی برای حل معضلات اقتصادی سینمای ایران است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ملاقات با طوطی» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: سینماگران بسیاری هستند که با وجود تجربه بسیار در عرصه تولید امروز بیکار هستند و هر چند سال یک کار پیدا می‌کنند که دستمزد آن کفاف 6 ماه زندگی‌شان را هم نمی‌دهد و از طرفی می‌بینیم شبکه نمایش خانگی را در این سال‌ها رونق گرفته پذیرای ورود افراد جدیدی است که هیچ تجربه‌ای ندارند، این افراد که حضورشان بی ربط به پول‌های سرگردان و بلاتکلیف نیست پس از چند بار کار در چند سریال انتظار دارند که در خانه سینما هم عضو شوند و بعد از آن به شکلی ریشه می‌دوانند که دیگر امکان کنار گذاشتن آن‌ها وجود ندارد و اگر روزی شبکه نمایش خانگی هم با مشکل مواجه شود تعداد بیکارهای سینما دوچندان می‌شود.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: از زمانی که پول‌های کثیف وارد سینما شد، سینمای ما به سمت نابودی رفت. زمانی که فیلم «تله» را ساختم 17 میلیون تومان دستمزد به محمدرضا گلزار داده شد اما وقتی گلزار پس از این فیلم بلافاصله در فیلم بعدی 60 یا 70 میلیون تومان دستمزد می‌گیرد دیگر با آن دستمزدی که من در بخش خصوصی به او دادم حاضر به کار نیست. پس از این فیلم هم گلزار از حوزه هنری و آقای محمدعلی زم دستمزد 90 میلیون تومانی برای فیلم «دموکراسی تو روز روشن» گرفت. امروز به همین شکل دستمزدها بی منطق بالا می‌رود، به عنوان مثال امروز یک بازیگر اگر 3 میلیارد برای بازی در یک سریال می‌گیرد در سریال بعد خیلی بی قاعده دستمزد 5 میلیارد تومانی می‌خواهد و باید جلوی این وضعیت گرفته شود.

توکل‌نیا تصریح کرد: سازمان سینمایی به تنهایی نمی‌تواند به این موضوع رسیدگی کند و جلوی پول‌های کثیف را بگیرد. دیگر نهادها و ارگان‌ها باید به کمک آن بیایند و جلوی بحرانی‌تر شدن وضعیت را بگیرند. نکته دیگر درباره معضلات اقتصادی سینمای ایران به بحث کپی‌رایت مربوط می‌شود، متأسفانه سریال‌ها و فیلم‌های ما چند ساعت پس از پخش در شبکه نمایش خانگی در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شوند و این دزدی بزرگی از سینمای ایران است.

او در پایان اظهاراتش تأکید کرد: باید بحث کپی رایت را با جدیت دنبال کرد. اگر امکان پیگیری این موضوع در کشور ما وجود ندارد و برای کپی رایت فیلم‌های ایرانی لازم است دفتری در یک کشور اروپایی تأسیس کنیم که به حقوق آثار سینمایی ایران رسیدگی کند. اگر این اتفاق رخ دهد شبکه نمایش خانگی درآمدش تا 6 برابر افزایش خواهد داشت.