شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مدارس#بازگشایی مدارس#آموزش و پرورش

تعیین لباس فرم دانش آموزان با وجود قطعی نشدن زمان بازگشایی مدارس

مدیرکل دفترانجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش درباره خرید لباس فرم مدارس با توجه به اینکه هنوز هم روند بازگشایی مدارس قطعی نشده است.

تعیین لباس فرم دانش آموزان با وجود قطعی نشدن زمان بازگشایی مدارس

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره تمهیدات بازگشایی مدارس، نحوه تعیین لباس فرم مدارس و توضیحات درباره یک ادعا در کتاب های درسی  سپری شد.

نورعلی عباسپور مدیرکل دفترانجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش درباره خرید لباس فرم مدارس با توجه به اینکه هنوز هم روند بازگشایی مدارس قطعی نشده است، اظهار کرد: تصمیم گیری برای پوشش دانش آموزان با شورای مدرسه است و این شورا هم شامل نمایندگان اولیل و مربیان بوده، بنابراین می‌تواند به تصمیم کمک کند.

او تاکید کرد: در تهیه لباس فرم دخالتی از ناحیه مدرسه و منطقه نداریم و اگر هم دخالتی بشود این موضوع تخلف است، تدابیر لازم بر تصمیم گیری را صرفا بر عهده مدرسه گذاشتیم.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان با اشاره به اینکه هیچ جایگاهی از وزارتخانه یا استان‌ها در مورد لباس فرم دانش آموزی نباید دخالت داشته باشد، گفت که در مدارسی که برای تهیه لباس فرم مرکزی را مشخص می کنند بیشتر با نگاه کاهش هزینه ها به دلیل ارائه کار عمده است.

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش  درباره چگونگی بازگشایی سال تحصیلی جدید اظهار کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تعداد ۱۱ پرژه در نظر داریم که ناظر به موضوع بازگشایی است.

او ادامه داد: در ۱۸-۱۹ ماه گذشته شرایط مختلفی را برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفتیم و آموزش و پرورش در اقدامی بی نظیر آموزش مجازی را دربستر شاد فراهم کرد که فرصتی بی بدیل در نظام آموزشی است.

او ادامه داد: اولویت موضوع در برنامه های یازده گانه، استراتژی آغاز سال تحصیلی اعم از اینکه ترکیبی از روش های حضوری و غیرحضوری باشد یا در برخی از استان ها و مناطق غلبه بر آموزش حضوری باشد یا به تدریج به سمت آموزش حضوری برویم، اصل قرار داد است. اما اصرار و الزام به این نیست که در هرشرایطی به سمت آموزش حضوری گرایش پیدا کنیم.

در پی درج موفقیت جمهوری اسلامی ایران در کنترل کرونا در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه نهم چاپ ۱۳۹۹ انتقادها و گاه مواضع تندی توسط برخی افراد اتخاذ شده است.

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در اطلاعیه ای اعلام کرد: « از آنجا که به هیچ وجه تداوم انتشار و جهش‌های ویروس کرونا در پیک‌های متعدد قابل پیش بینی برای هیچ کشوری نبوده و نیست و متأسفانه این بیماری همچنان جان بسیاری از انسان‌های جهان را تهدید می‌کند؛ با مشاهده اوج گیری بیماری کرونا و عدم پیش بینی زمان و کیفیت مهار کامل این بیماری، این مطلب قبل از شروع انتقادهای اخیر و همزمان با روزآمدسازی سالانه مطالب، توسط کارشناسان این سازمان از کتاب درسی سال ۱۳۹۹ اصلاح و تعدیل و در چاپ جدید ۱۴۰۰ اعمال شده است.»

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره آغاز سال تحصیلی و ارائه آموزش‌ها از اول مهرماه بیان کرد: آموزش دانش‌آموزان امسال به صورت ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری خواهد بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار کلاس زیر ۱۵ دانش‌آموز داریم و ۵۰ درصد مدارس ما نیز کمتر از ۷۵ دانش‌آموز دارند که این مدارس و این کلاس‌ها می‌تواند به صورت حضوری و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود.

او تأکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا کلیات این طرح را تصویب کرده و قرار است تفاهم نامه‌ای بین کمیته‌های ستاد کرونا و آموزش و پرورش تنظیم شود تا استانداردهای لازم بهداشتی تدوین و تا پایان هفته به مدارس ابلاغ شود.

یکی از محتمل ترین انواع مدارسی که امکان هرچه سریع تر برقراری آموزش حضوری در آن میسر خواهد بود،مدارس عشایری بوده که به سبب جمعیت کم این مناطق، کم خطر شدن شیوع کرونا در چنین نواحی بیش از سایر مناطق امکان پذیر است، بنابراین آمادگی مدارس عشایری برای شروع سال تحصیلی ضرورت پیدا می‌کند.

محمدرضا سیفی مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر درباره وضعیت تامین امکانات بهداشتی مدارس عشایری بیان کرده بود که بیس از ٧٠ درصد این مدارس فاقد سرویس بهداشتی یا سرویس مطلوب هستند.

او ادامه داد: ۴۴٩ منطقه لازم التوجه را شناسایی کردیم و براستی دستورالعمل‌های نصیب آموزشی، تمهیداتی برای این مناطق در نظر گرفتیم؛ در فاز اول ٧٠٠ میلیارد تومان اعتبار برآورد شد و سازمان نوسازی مدارس هم قول داده است تا همکاری‌های لازم را داشته باشد.

سیفی با اشاره به اینکه تامین فضای آموزشی و سرویس بهداشتی برای مدارس عشایری شرایط خاصی را می‌طلبد، گفت: باید فضاها متناسب با شرایط دانش آموزان عشایر در نظر گرفته شود

احمد خدایی نصر کارشناس آموزش مجازی گفت: ساختار آموزش و پرورش باید در مواجهه با کرونا، سریعترین پاسخ را ارائه بدهد و به جمع بندی و تعیین تکلیف مشخص برسد. مثلا اگر قرار است مدارس با حداقل دانش آموزان بازگشایی شود باید حتما این مساله در اولویت ستاد کرونا قرار بگیرد و کادر آموزشی و دانش آموزان واکسینه شوند.

این کارشناس آموزش مجازی بیان کرد: به طور کلی وزارت آموزش و پرورش باید هرچه سریعتر نوع مواجهه اش با کرونا را مشخص کند تا بتوانیم در موضع مواجهه با آموزش‌های حضوری، مجازی و ترکیبی، در مورد ساختار تعلیم و تربیت، ساختار تربیت مدرس آموزش و پرورش، ساختار سرویس دهی به کنکور و... مشخص شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر وزارت آموزش در عمل نشان داده است که برای عملیاتی کردن هر هدفی، سناریوی از پیش تعیین شده ندارد. به طور مثال در مورد جزییات واکسیناسیون و آموزش حضوری هیچ سناریویی با جزئیات از پیش تعیین شده وجود ندارد و بر اساس این سردرگمی معلم و دانش آموز و خانواده و همه و همه دچار سردرگمی می شوند.

انتهای پیام/