شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#دولت#روسیه#شورای امنیت

روسیه: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به ابزاری برای تنبیه دولت سوریه تبدیل شده است


روسیه: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به ابزاری برای تنبیه دولت سوریه تبدیل شده است

معاون نماینده روسیه در شورای امنیت با اشاره به اینکه دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به ابزاری برای اجرای سیاست‌های ناعادلانه غربی‌ها علیه سوریه تبدیل شده، گفت: مسکو گزارشات آتی این ارگان درباره سوریه را نیز رد خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "آنا یوستیگنیوا" معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت اعلام کرد که دبیرخانه فنی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، این نهاد را به ابرازی برای تنبیه دولت سوریه تبدیل کرده و طرف روسی در آینده نیز گزارشات مربوط به پرونده شیمیایی در سوریه را رد خواهد کرد.

این دیپلمات روس گفت: «مقامات دمشق با وجود اعمال فشارهای بی سابقه و سیاست استاندارد دوگانه دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، همچنان بطور داوطلبانه در حال اجرای تعهدات خویش بر اساس کنوانسیون منع استفاده از تسلیحات شیمیایی است و از همکاری با ارگان‌های بین المللی در این زمینه خودداری نمی‌کنند و اراده سیاسی خود را در جریان مذاکرات با مقامات این دبیرخانه، آنهم در بالاترین سطح نشان داده‌اند.»

خانم یوستیگنیوا ادامه داد: «دولت سوریه آماده است تازه‌ترین اطلاعات مربوط به موضوعاتی که به عقیده مقامات دبیرخانه فنی بعنوان سلاح شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند را به ان ارگان ارائه دهد. ما مشتاقانه منتظر دریافت توضیحات مفصل رهبران سازمان منع تسلیحات شیمیایی در نشست‌های بعدی شورای امنیت هستیم. ولی متأسفانه، روسیه ریشه مشکلات کنونی در پرونده شیمیایی سوریه را در این واقعیت می‌بیند که کشورهای غربی مدتهاست از این سازمان بعنوان ابزاری برای تنبیه دولت سوریه استفاده می‌کنند.

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل یادآور شد که دبیرخانه فنی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حال تبدیل شدن به مجری سیاستهای ناعادلانه کشورهای غربی و نه ارگانی مستقل برای حصول اطمینان از رعایت کنواسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی است.  وی افزود: «این یک سراشیبی بسیار خطرناک است که هر روز به سمت سیاسی شدن بیشتر سازمان منع تسلیحات شیمیایی پیش می‌رود و علی‌رغم فراخوان گسترده کشورهای عضو سازمان ملل و جامعه جهانی، ظاهراً مقامات دبیرخانه فنی قصد اقدام سازنده در این رابطه را ندارند.»

این دیپلمات روس تأکید کرد، بدین ترتیب طرف روسی در آینده نیز از پذیرش هر گونه گزارش منتشره شده در خصوص وضعیت تسلیحات شیمیایی در سوریه که تنها با هدف گناهکار نشان دادن دمشق تهیه می‌شود، خودداری خواهد کرد.  

انتهای پیام/