شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#اتحادیه اروپا#وزیر خارجه

چاووش اوغلو: رویکرد اتحادیه اروپا که "پول بدهیم و ترکیه افغانها را بپذیرد" قابل قبول نیست


چاووش اوغلو: رویکرد اتحادیه اروپا که "پول بدهیم و ترکیه افغانها را بپذیرد" قابل قبول نیست

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به تصمیم یکطرفه اتحادیه اروپا درباره موج آوارگان به سمت اروپا از طریق ترکیه اظهار داشت: اینکه می گویند پول بدهیم که ترکیه پناهدگان افغانستانی را بپذیرد، قابل قبول نیست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با همتای هلندی سیگرید کاگ خود که روز پنجشنبه انجام گرفت در خصوص توافق ترکیه و اتحادیه اروپا درباره مهاجران اظهار داشت: ما با اروپا در این خصوص تفاهمی داریم و علیرغم گذشت یکسال از پیشنهاداتمان برای به روز رسانی توافق، هنوز تماسی با ما گرفته نشده است. وقتی ما اصرار برای به روز رسانی این توافق کردیم، اتحادیه به صورت یکطرفه تصمیم گرفت اما اینکه تصمیم بگیریم که مقداری پول به ترکیه بدهیم تا او نیز مهاجران را بپذیرد دیگر کارایی ندارد.

چاووش اوغلو ادامه داد: میزان عبور پناهندگان به اروپا 95 درصد کاهش یافته است اما متاسفانه اتحادیه اروپا تعهدات و مسئولیتهای خود را به جا نیاورد. درباره افغانستان، این رویکرد که ما پول می دهیم و شما(ترکیه) آنها را در کشورتان جای دهید، شکل درستی از همکاری نیست. اینکه شهروندان افغانستانی که به هر کجایی می خواهند بروند در ترکیه مستقر شوند امکان ندارد، ما چنین پیشنهادی را دریافت نکرده ایم و اگر هم بیاید نخواهیم پذیرفت.

وی در خصوص موج آوارگان به ترکیه و اروپا از افغانستان گفت: ما پیش از این از احتمال بروز موج پناهندگان افغان خبر داده بودیم. در خصوص این موضوع باید با جامعه جهانی به صورت هماهنگ گام برداریم. اینکه در کشورهای ترانزیت مهاجران بخصوص کشورهای همسایه افغانستان چه کارهایی باید انجام گیرد را مورد بررسی قرار می دهیم.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه طالبان برای همکاری در فرودگاه کابل به ما پیشنهاد همکاری داده است، افزود: این موضوع را بررسی خواهیم کرد. این(اداره فرودگاه کابل) موضوعی است که در هماهنگی و همکاری چند جانبه میسر خواهد شد و تنها با حضور قطر یا ترکیه محقق نمی شود.

 

انتهای پیام/