شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دیپلماسی
گفت‌وگو|

تولید داخلی؛ راه نجات کشور/ باید به دیپلماسی عمومی اعتقاد داشته باشیم

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ما باید به دیپلماسی عمومی هم اعتقاد داشته باشیم. در دولت قبلی به دیپلماسی عمومی توجه زیادی نمی‌شد و دولت قصد داشت همه کارها را خودش انجام دهد. الآن در دنیا دیپلماسی عمومی و دیپلماسی سیاسی شده است و اولویت با دیپلماسی عمومی است.

میرقاسم مؤمنی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در حل مشکلات داخلی بدون منوط کردن آن به رفع تحریم‌ها، اظهار داشت: بیانات مقام معظم رهبری درباره پرونده هسته‌ای و برجام بسیار نکته ظریف و البته دشواری در شرایط فعلی کشور ما است. ما در ۸ ساله گذشته، تمام توسعه داخلی و خارجی را منوط به برجام کردیم.

وی اضافه کرد: برجامی که کنترل آن دست ما نبود و وابسته به آمریکا و اروپا بود و هر طوری که آن‌ها می‌خواستند پرونده را طولانی می‌کردند و یا موادی را اضافه یا کم می‌کردند و یا مانند آمریکا از آن خارج می‌شدند. این تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر مسائل داخلی چه اقتصادی، چه سرمایه گذاری، چه توسعه‌ای و سیاست خارجی ما داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه این نکته که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند بسیار نکته ظریف، تیزبینانه و مشکل گشاست، افزود: برجام این معاهده حقوقی وسیعی است که ربطی به مسائل داخلی ما ندارد. یعنی ما میتوانیم بحث توسعه دادن برجام به مسائل سیاست داخلی را کم کنیم.

مومنی یادآور شد: قبل از امضای برجام تمام تبلیغات به این شکل بود که اگر برجام امضا شود، ارزانی در کشور به وجود می‌آید و ما می‌توانیم در عرض دو سال به کشور پیشرفته در جهان تبدیل شویم. در حالی که وقتی برجام امضا شد نه تنها آثار مستقیمی نداشت بلکه بسیاری از این سایت‌های ما هم از بین رفت؛ زیرا همه چیز را منوط به برجام کرده بودیم.

وی با تاکید بر اینکه تنها چیزی که ما را نجات می‌دهد، توجه به تولید داخلی است، یادآور شد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به ما کمک نخواهد کرد و چین روسیه هم به اندازه کمک خواهند کرد که منافع خودشان تامین شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز داشت: برجام به عنوان یک کیس(مورد) خاص در کنار پروژه‌های دیگر، مذاکره و بررسی شود. ما قرارداد‌های بسیار زیادی مانند قرارداد ۲۵ ساله و چین قرارداد ۲۰ ساله با روسیه و هند را داریم و می‌توانیم با بسیاری دیگر از کشورها، از این قبیل قرارداد‌ها داشته باشیم. 

مومنی بیان داشت: ما باید به دیپلماسی عمومی هم اعتقاد داشته باشیم. در دولت قبلی به دیپلماسی عمومی توجه زیادی نمی‌شد و دولت قصد داشت همه کار‌ها را خودش انجام دهد. الان در دنیا دیپلماسی عمومی و دیپلماسی سیاسی شده است و اولویت با دیپلماسی عمومی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: اگر قوانین را اصلاح کنیم و آن را بر محور توسعه صادرات و واردات کالا‌های استراتژیک یا مادر کنیم، کشور پیشرفت خواهد کرد. نیروی کار خوب ارزان و متخصص داریم، اما نوع کار نداریم.

وی گفت: ما به اصلاح قوانین نیاز داریم که مجلس باید آن را انجام بدهد و سیاست‌های کلان کوتاه‌مدت و بلندمدت داریم که تصویب آن به عهده دولت است. خوشبختانه با توجه به تعامل خوبی که دولت با مجلس دارد و اعضای هیئت دولت که از نیرو‌های جوان و انقلابی هستند، می‌توانند این سنگ بزرگی که جلوی توسعه کشور قرار گرفته است را بردارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص بسیار ظریف و مهم است که برجام را به عنوان یک مورد جدا بررسی کنید و ربطی به مسائل دیگر ندارد.

وی افزود: توجه به سرمایه‌گذاری، کشاورزی، دامداری صادرات و واردات و دیپلماسی عمومی می‌تواند در کشور بسیار کمک‌کننده باشد. این راهکار بسیار خوبی است که امیدوارم با توجه به دولتی که آقای رئیسی تشکیل داده است با کمک مجلس انقلابی بتوانند دوشادوش یکدیگر این مشکل را حل کنند.

مومنی در پایان خاطرنشان کرد: من امیدوارم که اگر این همدلی ادامه پیدا کند و این سیاست‌گذاری صحیح انجام شود، تنها پیشرفت خواهیم کردند که بسیاری از مشکلات دیگر هم از بین خواهد رفت. مشکلات ما منوط به همکاری دولت، مجلس و مردم و ایجاد راهکار‌های عملی است.

 

 

انتهای پیام/