شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تیم ملی#پارالمپیک#همزمان#بسکتبال

آقاکوچکی: منتقدان مشکلات را نمی‌بینند و فقط به دنبال سیبل می‌گردند/ وارث بازیکن سالاری بودم


آقاکوچکی: منتقدان مشکلات را نمی‌بینند و فقط به دنبال سیبل می‌گردند/ وارث بازیکن سالاری بودم

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر گفت: با شرایط بدون برنامه‌، گلخانه‌ای و بازیکن سالاری مواجه شدیم و مجبور به جبران این شرایط همزمان با پارالمپیک شدیم.

عباس آقاکوچکی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره عملکرد تیم ملی بسکتبال با ویلچر در بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو و ایستادن در رتبه نهم اظهار داشت:  ابتدا باید توضیحاتی درباره شرایط موجود در ماه‌های منتهی به اعزام عنوان کنم. 5،6 مرحله اردو برگزار کردیم و امیدوار بودیم تعدادی از بازیکنان بتوانند از اردوی چهارم یا پنجم به بعد در جمع ملی‌پوشان حضور پیدا کنند و اردو را با حضور نفرات جدید داشته باشیم، اما این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: در راه حضور در پارالمپیک چند بازیکن اصلی‌مان را از دست دادیم. امید هادی اظهر به دلیل انضباطی خط خورد، مرتضی ابراهیمی هم به دلیلی که نمی‌خواهم عنوان کنم و البته مشخص است، فرصت بازی برای ایران در پارالمپیک را از دست داد. وحید غلام آزاد که سابقه بازی در لیگ آلمان را دارد، قبل از بازی‌ها گفت که به دلیل مشکلات خانوادگی و اینکه شرایط روحی و روانی خوبی ندارد، ترجیح می‌دهد در بازی‌ها شرکت نکند و به تیم ملی نیاید.

آقاکوچکی عنوان کرد: این سه بازیکن که جزو نفرات اصلی و به لحاظ فنی هم خوب بودند، را از دست دادیم و سعی کردیم تیمی منسجم برای پارالمپیک بسازیم. متاسفانه در آستانه اعزام به توکیو تست کرونای مرتضی عابدی به عنوان یکی از لژیونرهای تیم ایران مثبت شد و همین مسئله شوک بدی به تیم وارد کرد؛ چرا که زمانی برای ترمیم و پر کردن جای خالی او نداشتیم. چند روز قبل و پس از ورود به توکیو هم تست کرونای یکی دیگر از ملی‌پوشان موثر ایران یعنی عبدالجلیل قرنجیک مثبت شد. این پنج نفر همگی نفرات اصلی بودند که آنها را ناخواسته از دست دادیم و مجبور به استفاده از جوانان در آستانه پارالمپیک شدیم. علاوه بر از دست دادن نفرات اصلی‌مان، در گروه بسیار سختی هم قرار گرفتیم و مدعیانی همچون آمریکا قهرمان دوره قبل، بریتانیا و استرالیا در آن بودند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر افزود: نسبت به پارالمپیک قبلی در ریو 8 تغییر داشتیم و البته مجبور به قبول این وضعیت بودیم. شروع خوبی نداشتیم و مقابل استرالیا استارت خوبی نزدیم. با این وجود عملکرد تیم به جز نیمه اول دیدار با استرالیا و همچنین نیمه نخست دیدار با آمریکا، بازی به بازی بهتر شد و ملی‌پوشان فوق‌العاده عمل کردند. در نیمه دوم دیدار با آمریکا فقط 3 امتیاز کمتر از حریف گرفتیم. روی عابدی و قرنجیک در دفاع و حمله حساب کرده بودیم، اما آنها را به دلیل کرونا از دست دادیم و البته توانستیم به مرور مشکلات مربوط به غیبت آنها را حل کنیم و عملکرد بهتری داشته باشیم.

آقاکوچکی درباره انتقاداتی که از عملکرد تیم به ویژه پس از شکست مقابل استرالیا و آمریکا صورت گرفت، به تسنیم گفت: واقعاً متاسفم. نگاه منتقدان هرگز به غیبت 3 بازیکن با کلاس بالا و همچنین کرونایی شدن 2 بازیکن در آستانه برگزاری مسابقات نبود. غیبت عابدی و قرنجیک به دلیل کرونا بار منفی به تیم وارد کرد و مجبور شدیم از نفراتی استفاده کنیم که اولین حضورشان را تجربه می‌کردند. نکته دیگر اینکه ما در کادر فنی فقط دو نفر بودیم، اما سایر تیم‌ها 4، 5 نفر در کنار خود داشتند و این مسئله به حل مشکلاتشان کمک می‌کرد. سوالم این است که چرا همان‌هایی که مغرضانه قضاوت می‌کردند، در ادامه و پس از عملکرد قابل قبول ایران دیگر این‌کار را انجام ندادند؟

وی در واکنش به این سوال که به نظر می‌رسد هدف منتقدان، سرمربی بوده، نه تیم ملی، گفت: چنین کاری در ایران رسم است. متاسفانه برخی در چنین شرایطی به دنبال سیبل می‌گردند تا همه تقصیرها را گردن او بیندازند. آنها هیچ حرفی از بی‌اخلاقی، مشکلات خانوادگی و کرونایی شدن دو بازیکن اصلی نمی‌زنند، چون اگر به این مسائل اشاره کنند، عملکرد تیم ملی در پارالمپیک قابل توجیه می‌شود. متاسفم این را می‌گویم که برخی در گذشته سواد کنترل تیم را نداشتند و ما وارث بازیکن سالاری در تیم ملی شدیم و باید آن را اصلاح می‌کردیم. در رسانه عنوان شد که ما 8 توریست را به توکیو برده‌ایم و این حرف را کسی زد که خودش در پروسه انتخابی تیم ملی خط خورده بود.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر عدم برگزاری بازی تدارکاتی در مسیر آماده‌سازی این تیم خاطرنشان کرد: اگر پنج بازی تدارکاتی خوب داشتیم، قطعاً می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم. آلمان با انجام 16 بازی تدارکاتی به توکیو آمد و این یکی دیگر از مسائلی است که منتقدان نمی‌بینند.

آقاکوچکی درباره شکست ایران مقابل استرالیا در همه دیدارهای این دو تیم در سال‌های اخیر اظهار داشت: استرالیا سابقه قهرمانی در پارالمپیک را دارد و یکی از تیم‌های خوب و بزرگ در این رشته است. استرالیایی‌ها بیشتر از ما کار می‌کند، اما قول می‌دهم اگر تیم فعلی حفظ شود و کار اصولی و صحیح انجام بدهیم، می‌توانیم در آینده برابر این تیم پیروز شویم. البته لازمه‌ این کار این است که حمایت خوبی هم صورت بگیرد.

وی درباره حضور ژاپن در نیمه نهایی و رقابت ایران با این حریف در مسابقات قاره آسیا گفت: ژاپن نه تنها در والیبال نشسته، بلکه در والیبال ایستاده هم سرمایه‌گذاری خوبی کرده  و اصولی جلو رفته است. ژاپنی‌ها از تکنولوژی جدیدی در ویلچرها استفاده می‌کنند که نقش زیادی در عملکرد ورزشکاران دارد. عملکرد ژاپنی‌ها در پارالمپیک به نوعی زنگ خطر را برای ما به صدا درآورده است.

آقاکوچکی اشاره‌ای هم به عملکرد تیم ملی در سال‌های گذشته داشت و گفت: ایران یک مقام چهارمی جهان به دست آورد که در میان تیم‌های مطرح فقط با ترکیه مواجه شد. نباید گول چنین رتبه‌هایی را بخوریم و باید پله پله بالا برویم. در پارالمپیک هم اگر در گروه A بودیم، به مرحله بعدی صعود می‌کردیم. در پاراآسیایی 2018 با توپی که در لحظه آخر وارد سبد ژاپن شد، این حریف را شکست دادیم، اما در مسابقات قهرمانی آسیا با 20 اختلاف باختیم و همان نتیجه یکی از دلایل کمیته ملی پارالمپیک برای عدم اعزام به پارالمپیک بود. با شرایطی بدون برنامه‌ گلخانه‌ای و بازیکن سالاری مواجه شدیم و مجبور به جبران این شرایط همزمان با پارالمپیک شدیم.

وی درباره ادامه حضورش با تیم ملی خاطرنشان کرد: هنوز که در توکیو هستیم و باید پس از بازگشت به تهران در این باره صحبت کنیم. ما تیم جوانی داریم که به خودباوری رسیده و اگر شرایط مهیا باشد، می‌توانیم تیم خوبی در پاراآسیایی داشته باشیم. شرایط پس از بازگشت از ژاپن مشخص می‌شود.

 

انتهای پیام/