شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیس

اختلافات در انگلیس بر سر طالبان/ نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه به جان هم افتادند!

وزیر امور خارجه انگلیس برخلاف اظهارات نخست وزیر این کشور که شروطی را برای شناسایی رسمی طالبان مطرح کرده بود گفت که دولت لندن طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت.

اختلافات در انگلیس بر سر طالبان/ نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه به جان هم افتادند!

به گزارش منیبان، دومینیک راب که به دوحه سفر کرده است در نشست خبری مشترک با همتای قطری خود افزود که این مساله با ضرورت تعامل با طالبان منافاتی ندارد چون در غیر این صورت نمی‌توان بین دو طرف پیام رد و بدل کرد.

وی ادعا کرد که لندن نسبت به تحولات افغانستان نگاهی واقع‌بینانه دارد و خود را با شرایط جدید وفق خواهد داد. وزیر خارجه انگلیس افزود که اولویت فوری و ضروری لندن خروج امن اتباع انگلیسی و افغان‌هایی است که با دولت همکاری یا در معرض خطر قرار دارند.

راب از دولت قطر به دلیل پذیرش و میزبانی کارکنان سفارت انگلیس در افغانستان قدردانی کرد و افزود: ما تمایل داریم که خط ارتباط با افغانستان را حفظ کنیم تا همانطور که گفتم خود را با واقعیت‌های این کشور وفق بدهیم. البته این مساله چالش برانگیز و نیازمند طراحی راهبردهای جدیدی خواهد بود.

وی همچنین همسو با سیاست‌ واشنگتن و سایر کشورهای اروپایی افزود که لندن آمادگی دارد تا از طریق حمایت مالی همسایگان افغانستان به پناهجویان افغان در منطقه کمک کند. او در این زمینه ادعا کرد که لندن کمک مالی به پناهجویان افغان را دو برابر کرده است.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود که در جریان گفت‌وگو با همتای قطری خود، دو طرف در مورد چهار محور اتفاق نظر دارند. اینکه افغانستان دوباره به پایگاهی امن برای تروریست‌ها تبدیل نشود، از بحران انسانی در این کشور جلوگیری و ثبات منطقه حفظ شود و از طالبان برای عمل به تعهداتشان در خصوص تشکیل دولت فراگیر حساب بکشیم. وی افزود که تشکیل ائتلاف بین‌المللی حول محورهای یادشده حائز اهمیت است.

یکی از موضوعات مهم مورد بحث در این نشست بحث بازگشایی فرودگاه کابل بود که طرف قطری توضیح داد رایزنی‌ها در این زمینه جریان دارد. محمد بن عبدالرحمان آل ثانی افزود: هنوز مشخص نیست که فرودگاه  چه زمانی به طور کامل بازگشایی می‌شود اما سخت مشغول کار در این زمینه هستیم.  

وزیر امور خارجه انگلیس که از سوی افکار عمومی کشورش به دلیل سوء مدیریت اوضاع افغانستان تحت فشار قرار دارد و گفته می‌شود که هنگام سقوط کابل در سفر تفریحی به‌سر می‌برد راهی قطر شده تا درباره خروج امن اتباع این کشور که در افغانستان جا مانده‌اند رایزنی کند.