لینک شکسته

لینک شکسته چیست؟ برای شما که دارای یک سایت هستید، هیچی باارزش‌تراز این نیست که کاربرانتان به راحتی بتوانند در سایت پیمایش کرده و محصول، مطلب یاخدمات را به راحتی پیدا کنند و مشتری یا کاربران ثابت شوند. حالا اگر کاربری رویلینکی کلیک کند و به جای نشان داده شدن صفحه‌، خطای 404 را ببیند، فکر می‌کنید کهچه حسی پیدا می‌کند؟ مسلماً یکی از اقدامات او، کلیک روی علامت ضربدر و خارج شدناز سایت خواهد بود؛ اما شما به عنوان مالک سایت، چنین چیزی را نمی‌خواهید؟ باید چهکار کرد؟ هیچ کاری خاص و بزرگی لازم نیست. فقط نیاز است تا لینک شکسته سایت خود رااصلاح کنید.

لینک شکسته یا Broken چیست؟ با اینکهدر خصوص لینک شکسته بارها توضیح داده شده و همیشه از طرف سئوکاران به مدیران سایتبرای اصلاح آن، تذکراتی داده شده است؛ اما هنوز باز هم عده‌ای به این مسئله توجه نمی‌کنند.با اینکه می‌دانند چیست؛ اما به دلیل سهل‌انگاری یا ندانستن اهمیت آن توجه نمی­کنند.اصلاً گوگل آنالیتیکس را هم حداقل بررسی نمی‌کنند.

در این مطلب می‌خواهیم تا برای یک بار و به طورکامل شما را با لینک شکسته آشنا کنیم. اینکه چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟ لینک شکسته چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

لینک شکسته چیست؟

لینک ناقص تعریف خیلی ساده‌ای دارد؛ لینک‌هاییکه وقتی کاربر وارد صفحه آن‌ها می‌شود، با خطای 404 روبرو خواهد شد. به عبارتیلینک شکسته به معنای این است که آن صفحه دیگر وجود ندارد.

ماهیت لینک شکسته چیست؟

بیشتر لینک‌های شکسته در وب ‌سایت‌هایی دیده می‌شوندکه دارای تعداد صفحات زیادی هستند. وقتی تعداد صفحات زیاد شود، مدیریت آن‌ها همسخت خواهد شد. در چنین سایت‌هایی، گاهی صفحات قدیمی به دلایلی از طرف مدیر حذف می‌شوند.حتی ممکن است که ساختار URLسایت تغییر کند.

متأسفانه وقتی ساختار url تغییر می‌کندیا صفحه‌ای کاملاً حذف می‌شود، مدیر سایت فراموش می‌کند که عملیات ریدایرکت راانجام دهد. از طرفی هم خود گوگل هیچگاه به صورت خودکار این کار را انجام نمی‌دهد. پسباید همه افراد فعال و درگیر سایت حواسشان به طور کامل به این مسئله باشد.

دلایل نشان دادن شدن لینکشکسته چیست؟

کاربر آدرس صفحه را به اشتباه می‌نویسید. بهعبارتی یک حرف را جابه‌جا می‌نویسد. (نمایش خطای 404 فقط به دلیل حذف صفحه نیست.گاهی بعضی کاربران، در نوشتن درست URL دقت نمی‌کنند و اشتباه می‌نویسند.)

صفحه از سایت کاملاً حذف شده است.

آدرس صفحه عوض شده است؛ اما مدیر سایت اقدامیبرای ریدایرکت کردن آن انجام نداده است.

فایروال سمت کاربر اجازه دسترسی به سایت را نمی‌دهد.

به طور کلی، صفحات سایت به یک آدرس دیگر منتقل شده‌اندو اقدامی هم بابت ریدایرکت انجام نشده است.

چرا نباید لینک خراب درسایت وجود داشته باشد؟

مسئله اینجاست که هنوز عده‌ای به وجود لینک‌هایخراب در سایت خود توجه نمی‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل آن هم ندانستن اهمیت وجودلینک شکسته در سایت است. جالب اینجاست که برخی اصلاً وجود لینک شکسته را در سایتخود بررسی نمی‌کنند. حالا چرا باید این کار را انجام داد؟

وجود لینک شکسته و نمایش مداوم آن باعث می‌شودتا کاربران فعلی شما خسته شده و میزان بازدیدشان از سایتتان کمتر شود.

کاربران جدید وقتی با یک صفحه 404 روبرو شوند (بهویژه وقتی که ورودی آن‌ها از گوگل و به همان صفحه باشد)، اولین اقدامشان خارج شدناز سایت است.

اعتبار آنلاین سایت شما از بین خواهد رفت. یکصفحه دارای خطا نشان می‌دهد که شما اهمیتی به وب‌سایت خود نمی‌دهید.

گوگل چنین سایت‌هایی را جریمه می‌کند. جریمه‌ایکه به راحتی روی رتبه وب‌سایتتان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

متأسفانه لینک‌های شکسته همیشه وجود دارند.بیشتر از اینکه کاربران از بودن چنین لینک‌های خسته و اذیت شوند، سئو سایت شما استکه آسیب می‌بیند. حتی یک Broken Link می‌تواند تمامی زحمات انجام شده در خصوص بهینه سازی را از بین ببرد. پیداکردن این لینک‌ها سخت نیست؛ ابزارهای خود گوگل از جمله آنالیتیکس به شما تعداد وحتی خود لینک‌ها را نشان می‌دهد.

چگونه لینک‌های ناقص رااصلاح کنیم؟

بهترین راه برای اصلاح لینک‌های ناقص، ریدایرکتکردن آن‌ها است؛ به ویژه برای لینک‌هایی که در گوگل ایندکس شده‌اند و رتبه بالاییهم در کلمات کلیدی خاصی دریافت کرده‌اند.

از ابزارهای چک کننده لینکاستفاده کنید

ابزارهای چک کننده لینک بسیار زیاد هستند. خودگوگل آنالیتیکس در بخش مربوطه اطلاعات کاملی در خصوص لینک‌های شکسته می‌دهد؛ امااگر هم نخواستید، می‌توانید از اکستنشن های کروم هم استفاده کنید؛ برای مثال، سایتbacklinko،دارای یک اکستنشن مخصوصی است که تمامی لینک‌های سایت را بررسی کرده و آن‌هایی راکه خراب هستند، به شما نشان خواهند داد. حتی سایت‌هایی مانند woorank در خصوص تعدادچنین لینک‌هایی به شما اطلاعات کاملی می‌دهند.

صفحات با تعداد لینک زیادرا پیدا و بررسی کنید

یکی از صفحاتی که به احتمال زیاد در آن حداقل یکلینک شکسته وجود دارد، صفحاتی با تعداد لینک زیاد است؛ اما سؤال اصلی اینجاست کهچگونه چنین صفحاتی را باید پیدا کرد؟ اگر هم پیدا شود، در صورتی که تعداد لینک آن زیادباشد، زمان زیادی را باید صرف بررسی آن‌ها کرد. البته بررسی لینک‌های هر صفحه بااستفاده از ابزارهای مخصوصی انجام می‌شود؛ اما برای پیدا کردن، می‌توانید همراه باکلمه کلیدی مورد نظرتان، عبارت source یا سایت خود را هم بنویسید. دراین حالت، صفحاتی نمایش داده می‌شود که رتبه بالاتری دارند. همچنین اینکه می‌توانیدبا نوشتن عبارت site:www.example.com تمامی لینک‌های سایت خود رامشاهده کرده و بعد آن‌هایی را که در صفحات ابتدایی هستند، بررسی کنید.

البته یک روش دیگر، استفاده از قابلیت سایت Ahref است. در سایت Ahref می‌توانید لینکسایت اصلی را وارد کنید. بعد روی قسمت Broken link کلیک کنید تااطلاعات کاملی به شما نمایش داده شود. در این بخش تمامی لینک‌های شکسته نشان دادهخواهند شد.

لینک‌های شکسته را ریدایرکتکنید

اینکه لینک‌های شکسته را از ابتدا ریدایرکتکنید، خیلی سخت است؛ به ویژه برای سایت‌هایی دارای تعداد صفحات زیادی هستند.بهترین راه این است که در هنگام تغییر آدرس کلی، ریدایرکت را به تمامی لینک‌هایقبلی اعمال کنید. این کار از طریق ابزار گوگل امکان‌پذیر است. همچنین هر موقع صفحه‌ایرا حذف کردید، در همان لحظه آن را به یک صفحه مرتبط دیگر یا جدید خود لینک دهید.

چند نکته مهم

آدرس صفحه را ساده بنویسید؛ یعنی به جای عبارت «what-is-broken-links» می‌توانید «broken-links» بنویسید. هرچهساده‌تر و کوتاه‌تر باشد، هم بهتر در حافظه می‌ماند و هم اینکه احتمال نوشتن خطایآن کمتر است.

آدرس صفحه‌ای پیچیده نکنید. به عبارتی ساختاریبرای URLداشته باشید. گاهی بعضی کاربران به جای اینکه در سایت با استفاده از منو پیمایشکنند، با استفاده از ساختار URL، سعی در تغییرات و باز کردنمستقیم آن را دارند. حالا اگر سایت آدرس صفحه شما پیچیده باشد و از الگویی پیروینکند، در این موقع، اخطار 404 برای او نمایش داده خواهد شد.

یک صفحه اختصاصی برای خطای 404 خود طراحی کنید.داشتن این صفحه علاوه بر اینکه زیبایی بصری در آن‌ها لحظه به سایت می‌بخشد، ازجریمه گوگل هم در امان خواهید شد. گوگل سایت‌هایی را که دارای صفحه 404 اختصاصینیستند، جریمه می‌کند.