به گزارش برنا، سفارت لهستان درایران روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد: در دهه‌های۷۰ و ۸۰ کوهنوردی لهستانی هیمالیا "عصر طلایی" خود را تجربه کردند. در آن سالها لهستانی‌ها نه تنها بلندترین به قله‌های هیمالیا صعود کردند، بلکه موفق به فتح‌های زمستانی خود در چندین قله مشهور شدند. یک کامیون ساخت لهستان یالچ در موفقیت کوهنوردان لهستانی نقش مهمی داشت که از آن برای سفر زمینی از لهستان به بلندترین کوه‌های جهان و همچنین حمل تجهیزات، مواد غذایی و لوازم خود استفاده کردند.

 

سفارت لهستان در ادامه این گزارش گفت: امسال نیز به مناسبت پنجاهمین سالگرد نخستین سفر کوهنوردان لهستانی با کامیون یالچ به "پشت بام جهان" ، گروهی از رهنوردان لهستانی همان مسیر را از لهستان به نپال می‌پیمایند. اعزام آنها با یک کامیون یالچ، ملقب به "بنای یادبود متحرک هیمالیسم لهستان" قرار است خاطرات دستاوردهای ورزش لهستان را زنده کند، به چهره های بزرگ کوهنوردی لهستانی احترام بگذارد و آنها را در سطح بین المللی معرفی کند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: این سفر ۲۱ ژوئن از ژلنیا گورا در لهستان آغاز شد و پس از عبور از اسلواکی، مجارستان، رومانی، بلغارستان و ترکیه در پنجم سپتامبر(۱۴ شهریورماه) وارد ایران می‌شوند. در ۷ سپتامبر(۱۶ شهریورماه) نیز در محل سفارت لهستان در تهران، نمایشگاه عکسی در مورد تاریخ کوهنوردی لهستان ارائه می‌شود.