شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#جدید#شهردار#وزارت کشور

نامه سازمان اداری استخدامی درباره شهردار جدید تهران +سند

مجلس با استعفای زاکانی موافقت کرد

نامه رئیس امور مدیریت مشاغل نظام‌های پرداخت در پاسخ به جمالی نژاد معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور حاکی از بالاتر بودن مدیریت سیاسی نسبت به مفهوم مدیریت ارشد است.

به گزارش مشرق، پس از انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران شبهاتی در خصوص صلاحیت وی برای تصدی این سمت مطرح شد که علیرغم ظاهر منطقی و حقوقی‌شان بیشتر جنبه سیاسی و جناحی داشتند.

حالا پس از گذشت چند هفته از انتخاب شهردار جدید تهران، نامه آقای شاهنظری رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور بر صلاحیت کامل زاکانی برای تصدی سمت شهرداری تهران تأکید کرده است.

در این نامه تصریح شده: «وفق ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمره مدیران سیاسی اطلاق شده اند که بدیهی است با توجه به حوزه فعالیت و نقش سیاستگذاری، این سمت بالاتر از سطح مدیریت ارشد موضوع دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای (مصوبه شماره ۵۷۹۰۹۵ مورخ ۱۳۹۵/۰۴/۰۱) می باشد.» این بدین معناست که ایراد منتقدین به سابقه اجرایی زاکانی برای تصدی سمت شهرداری تهران فاقد اعتبار حقوقی و قانونی است.

نامه سازمان اداری استخدامی درباره شهردار جدید تهران +سند

منتقدین معتقد بودند بنابر «آیین نامه اجرایی شرایط تصدی سمت شهردار»، یکی از شرایط شهرداری شهرهای دارای جمعیت بالا یک میلیون نفر ۹ سال سابقه «مدیریت ارشد» عنوان شده است و زاکانی با ۱۳ سال سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی فاقد سابقه مدیریتی ارشد است!

با این حال نامه رئیس امور مدیریت مشاغل نظام‌های پرداخت در پاسخ به جمالی‌نژاد معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور حاکی از بالاتر بودن مدیریت سیاسی نسبت به مفهوم مدیریت ارشد است و در نتیجه تصدی زاکانی بر شهرداری تهران همانگونه که از ابتدا نیز بر آن تأکید شده بود، فاقد هرگونه ایراد قانونی است.

نکته مهم دیگری که در این نامه به آن اشاره شده است، مصوبه هیئت وزیران در خصوص همترازی شهردار تهران با مقامات موضوع بند (ج) تبصره (۲) ماده (۱) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت است.

بر اساس مصوبه مذکور شهردار تهران به صورت استثنایی همتراز با «وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونین رئیس جمهور، معاونین قوه قضائیه و رئیس کل دیوان محاسبات» است و به تبع آن احراز صلاحیتش از شرایط احراز صلاحیت مدیران حرفه‌ای تبعیت نمی‌کند.

این موضوع بدین معناست که شرط «داشتن ۹ سال سابقه مدیریت ارشد» اصولا برای شهردار تهران لازم نیست، بلکه احراز صلاحیت شهردار تهران تابع شرایط احراز صلاحیت مقاماتی همچون وزراء، نمایندگان مجلس و معاونین رئیس جمهور است.

پیشتر نیز ایراداتی در خصوص شرط «مرتبط بودن» مدرک تحصیلی زاکانی برای شهرداری تهران مطرح شده بود که با توجه به محدود نبودن رشته‌های مرتبط برای تصدی شهرداری در آئین‌نامه مذکور و همچنین رویه معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در افزودن رشته‌های متعدد به لیست «رشته‌های تحصیلی مرتبط»؛ این شبهه نیز از نظر قانونی بی اساس بود. 

با این حال با توجه به آن که ایرادات ایجاد شده درخصوص مدرک مرتبط برای تصدی سمت شهرداری تنها مختص شهردار تهران نبوده و در حال حاضر شهرداران کلانشهرهای دیگری مانند مشهد، اصفهان و شیراز نیز با این مشکل مواجهند، نیاز به اصلاح این آیین نامه ضروری به نظر می‌رسد.

منبع: فارس