شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاریس#قیمت#دلار#میلیون دلار

بزرگترین اسکلت "تریسراتوپس" جهان به حراج گذاشته شد

بزرگترین اسکلت "تریسراتوپس" جهان به حراج گذاشته شد

بزرگترین اسکلت کشف شده از یک دایناسور "تریسراتوپس"(Triceratops) با قدمت ۶۶ میلیون سال با قیمت تقریبی ۱.۴ میلیون دلار در پاریس به حراج گذاشته می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، آیا تا به حال خواسته‌اید یک دایناسور داشته باشید؟ اکنون می‌توانید یکی از نمادین‌ترین دایناسورها یا حداقل بقایای فسیل شده آن را خریداری کنید.

اسکلت فسیل شده این موجود عظیم الجثه ۶۶ میلیون ساله هم اکنون در یک حراج در شهر پاریس فرانسه به فروش گذاشته شده است.

این دایناسور از نوع تریسراتوپس ملقب به "جان بزرگ"، بزرگترین نمونه‌ای است که تاکنون بر روی زمین یافت شده است. تریسراتوپس‌ها نمادین دایناسورهای گیاه‌خوار بودند و به راحتی با جمجمه‌های منحصر به فرد و سه شاخ خود که دارای دو شاخ در پیشانی و یکی در بینی آنها است، قابل تشخیص هستند. از این رو، نام تریسراتوپس که در زبان یونانی به معنای "صورت سه شاخ" است، برای آن برگزیده شده است.

این دایناسورها بومی آمریکای شمالی بودند و استخوان‌های "جان بزرگ" در منطقه داکوتای جنوبی فعلی در سال ۲۰۱۴ پیدا شد.

تریسراتوپس یا سه‌شاخ‌چهره یک سرده از دایناسورهای پرنده‌کفل سراتوپسید است که گیاه‌خوار بوده و در آخرین عصر دوره کرتاسه یعنی ماستریختین بین ۶۸ تا ۶۶ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است.

محققان تأیید کردند که "جان بزرگ" در "لارامیدیا" زندگی می‌کرده که یک قاره جزیره‌ای بوده که از آلاسکای کنونی تا مکزیک امتداد داشته است و از آنجا که او در یک دشت سیلابی که هیچ فعالیت بیولوژیکی در آن وجود نداشته درگذشته است، اسکلت او توانسته به خوبی در گِل حفظ شود.

"جان بزرگ" پس از سال‌ها حفاری در ایالات متحده به یک شرکت ایتالیایی فروخته شد. بعدها یک تیم ایتالیایی متشکل از محققان دانشگاه "بولونیا" و دانشگاه "کیتی"(Chieti) هر قطعه از این فسیل را تمیز کردند و کنار هم قرار دادند تا اسکلت کلی این دایناسور را بازسازی کنند.

"یاکوپو بریانو" دیرینه شناسی که پروژه بازسازی "جان بزرگ" را رهبری می‌کرد، گفت که آنها متوجه شدند که "جان بزرگ" ۵ تا ۱۰ درصد بزرگتر از همه تریسراتوپس‌های دیگری است که تا به امروز شناخته شده‌اند. این یک شاهکار است، به ویژه به این دلیل که بسیاری جمجمه تریسراتوپس در زمین وجود دارد، اما تعداد کمی از آنها تقریباً کامل هستند.

چیزی که "جان بزرگ" را از دیگر همتایان خود که قبلاً کشف شده‌اند، متمایز می‌کند، قامت بزرگ او به ارتفاع ۸ متر است. به گفته خانه حراج پاریس، "جان بزرگ" جمجمه‌ای به طول ۲.۶۲ متر و عرض ۲ متر با شاخ‌هایی به طول ۱.۱ متر و عرض بیش از ۳۰ سانتی متر دارد و همچنین به خوبی قادر به تحمل ۱۶ تن فشار بوده است.

در حال حاضر، اسکلت "جان بزرگ" دارای بیش از ۶۰ درصد استخوان بدن و ۷۵ درصد جمجمه است.

"جان بزرگ" قبل از اینکه بین ۱۸ تا ۲۱ اکتبر به حراج گذاشته شود، در یک میدان معروف در ایتالیا به نمایش گذاشته می‌شود. حراجی‌ها پیش بینی می‌کنند که این اسکلت به قیمت تقریبی ۱.۴ تا ۱.۷۷ میلیون دلار فروخته شود.

اگر دانشمندان یا دیرینه شناسان در پاریس حضور داشته باشند و بتوانند "جان بزرگ" را برای علم خریداری کنند، بسیار خوب خواهد بود. چرا که دیدن چنین فسیل‌های پیچیده و شگفت انگیزی در یک گالری خصوصی که چیزی جز گرد و غبار نصیبش نمی‌شود، به جای دسترسی آزاد برای دانشجویان و علاقه‌مندان، حیف خواهد بود.

انتهای پیام