شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#وام ودیعه مسکن#سود#بانک‌ها

همه چیز درباره وام ودیعه مسکن

مبلغ و سود وام ودیعه مسکن چقدر است؟ | وام ودیعه مسکن چند ضامن نیاز دارد؟ + شرایط دریافت وام

بررسی‌ها نشان می‌دهد برای وام ۷۰میلیون تومانی که به مستاجران تهرانی پرداخت می‌شود، بانک‌ها عموما دو ضامن رسمی می‌خواهند. طبیعتا ضمانت وام‌های ۴۰میلیونی در دیگر کلانشهرها و وام ۲۵میلیونی ودیعه مسکن در شهرهای کوچک ضمانت کمتری احتیاج دارد.

مبلغ و سود وام ودیعه مسکن چقدر است؟ | وام ودیعه مسکن چند ضامن نیاز دارد؟ + شرایط دریافت وام

به گزارش سلام نو، آخرین مهلت ثبت‌نام برای وام ودیعه مسکن تا پایان شهریورماه است و مستاجران ۲۰روز دیگر فرصت دارند تا با مراجعه به سایت tem.mrud.ir برای دریافت این وام نام‌نویسی کنند. البته به همین زودی‌ها خبری از وام نخواهد بود. چراکه براساس آخرین آمارها حدود ۷۵۰هزار نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و هنوز اطلاعاتی درباره اینکه چند نفر موفق به دریافت وام شده‌اند، منتشر نشده است. گزارش‌هایی که از بانک‌ها رسیده، نشان می‌دهد دریافت وام ۷۰میلیونی ودیعه مسکن در تهران دو ضامن رسمی و سفته لازم دارد.

در برخی بانک‌ها شرایط ساده‌تر است و می‌توان بدون سفته و همچنین با معرفی یک ضامن از کسبه و یک ضامن رسمی وام گرفت. برای دریافت وام حتما باید قرارداد اجاره خانه مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ داشته باشید که حتما باید در سامانه املاک ثبت شده باشد. اگر همه این شرط‌ها را داشته باشید، آن‌موقع باید صبر زیاد به خرج دهید. چراکه احتمالا پرداخت وام ودیعه مسکن سه ماه طول بکشد. حداقل برای اولین کسانی که خردادماه در سامانه ثبت‌نام کرده بودند، شرایط به این شکل پیش رفته.

‌کدام قراردادها مشمول وام ودیعه می‌شود؟

آنطور که در سایت سامانه پرداخت وام ودیعه مسکن آمده، این وام به قراردادهایی که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ امضا شده‌اند، تعلق می‌گیرد. از طرف دیگر محمود محمودزاده، معاون وزارت راه و شهرسازی پیش از این اعلام کرده که تمامی متقاضیان در هر بازه زمانی که قرارداد دارند، می‌توانند ثبت‌نام کنند، به شرطی که در سال گذشته وام ودیعه مسکن دریافت نکرده باشند. البته زیاد نمی‌توانیم به این گفته معاون وزارت راه و شهرسازی دلخوش باشیم.

چراکه او در ادامه گفته تا زمانی‌که سقف اعتباری که در نظر گرفتند، پر نشود این امکان برای ثبت‌نام متقاضیان وجود دارد. به‌طور مثال کسانی که قرارداد آنها در آذر و آبان‌ماه است هم می‌توانند ثبت‌نام کنند. با این حساب در هر صورت اولویت با کسانی است که قرارداد اجاره‌شان را در نیمه اول سال امضا کرده‌اند و نیمه کسانی که بین مهر تا آذر قرارداد می‌بندد، در اولویت‌های آخر قرار می‌گیرند و ممکن است وامی به آنها پرداخت نشود. به‌علاوه اینکه آخرین مهلت پرداخت وام توسط بانک‌ها آذرماه اعلام شده و بر این اساس آنهایی که در فصل زمستان قرارداد اجاره امضا کرده‌اند، عملا امکان ثبت‌نام و دریافت وام ودیعه مسکن را نخواهند داشت.

آیا با قرارداد اجاره غیر رسمی هم می‌توان وام ودیعه مسکن گرفت؟

مدرک اصلی که برای دریافت وام ودیعه مسکن باید در اختیار بانک بگذارید، همین قرارداد اجاره است. اگر با صاحبخانه‌تان دور میز نشسته و قرارداد اجاره خانه امضا کرده‌اید، نمی‌توانید روی وام ودیعه مسکن حساب باز کنید. چراکه صرفا قراردادهای رسمی با کد رهگیری ملاک پرداخت وام ودیعه مسکن خواهد بود. اگر پیش از این قرارداد اجاره را در بنگاه املاک امضا کردید ولی کد رهگیری ندارید، می‌توانید بدون نیاز به حضور صاحبخانه به همان بنگاه بروید و حداکثر با هزینه ۱۰۰هزار تومان قرارداد را در سامانه املاک ثبت و برایش کد رهگیری بگیرید.

اگر قرارداد به‌صورت دستی امضا شده، مستاجر و صاحبخانه هر دو باید برای دریافت کد رهگیری به بنگاه املاک بروید و با پرداخت هزینه ۲۵۰هزار تومان قرارداد خود را ثبت کنید. پرداخت این مبلغ بر عهده مستاجر است. این موارد تصمیم کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کروناست. همچنان همه قراردادهای اجاره دارای کد رهگیری مشمول دریافت وام ودیعه مستاجران نیستند. از دیگر شرایط قرارداد می‌توان به این مورد اشاره کرد که طرف قرارداد حتما باید خودش سرپرست خانوار باشد.

بنابراین قراردادی که به‌نام افراد مجرد و غیر سرپرست خانوار باشد، مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت. مورد دیگر درباره مبلغ قرارداد است. وام ودیعه مسکن نمی‌تواند بیش از مبلغ پول پیش قرارداد اجاره باشد. البته اغلب تهرانی‌ها از این بابت نگرانی ندارند. چراکه مبلغ پول پیش معمول برای اجاره خانه در تهران بالاتر از ۷۰میلیون تومان است. ولی به هر صورت اگر مبلغ پول پیش قرارداد اجاره کمتر از سقف مبلغ در نظر گرفته شده برای وام ودیعه مسکن باشد، احتمالا وام کمتری به مستاجر پرداخت خواهد شد.

شرایط ضمانت بانک‌ها برای پرداخت وام مستاجران

ارائه ضمانت احتمالا سخت‌ترین مرحله از فرآیند دریافت وام ودیعه مسکن باشد. هرکدام از بانک‌ها براساس آئین‌نامه داخلی‌شان برای ضمانت شرایط متفاوتی در نظر گرفته‌اند. برای همین در سامانه وزارت راه و شهرسازی خبری از شرایط ضمانت نیست.

سال گذشته هم موضوع ضمانت وام ودیعه حسابی داغ بود و امسال با افزایش مبلغ وام، بانک‌ها ضمانت سنگین‌تری از مستاجران طلب می‌کنند. حتی وقتی از اپراتور سامانه tem.mrud.ir درباره ضمانت وام بپرسید در پاسخ به شما می‌گوید «شرایط هر بانکی متفاوت است. بعد از حائز شرایط شدن و قبل از انتخاب بانک، از بانک مربوطه شرایط را پیگیری کنید و بعد سراغ انتخاب بانک در سامانه بروید.»

میزان مبلغ وام ودیعه مسکن چقدر است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد برای وام ۷۰میلیون تومانی که به مستاجران تهرانی پرداخت می‌شود، بانک‌ها عموما دو ضامن رسمی می‌خواهند. طبیعتا ضمانت وام‌های ۴۰میلیونی در دیگر کلانشهرها و وام ۲۵میلیونی ودیعه مسکن در شهرهای کوچک ضمانت کمتری احتیاج دارد. همچنین گفته می‌شود در برخی بانک‌ها متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن در صورتی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی یا سازمان بهزیستی باشند، الزامی به داشتن ضامن ندارند و می‌توانند بدون ضامن وام ودیعه مسکن بگیرند.

وام ویعه مسکن چند ضامن نیاز دارد؟

شرایطی که بانک تجارت برای تسهیلات ودیعه مسکن در نظر گرفته کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. اپراتور بانک تجارت می‌گوید حتی اگر خودتان کارمند دولتی هستید و نامه کسر از حقوق دارید، باید دو ضامن کسر از حقوق دیگر نیز بیاورید. همچنین برای دریافت این وام به ۱۲۰ میلیون سفته نیاز است که ضامن‌ها باید پشت این سفته‌ها را امضا کنند. اغلب بانک‌های دولتی شرایطی مشابه بانک تجارت برای ضمانت وام ودیعه مسکن دارند.

شرایط بانک ملی کمی آسان‌تر است، اپراتور می‌گوید که این وام به دو ضامن کسر از حقوق نیاز دارد اما می‌شود یکی از ضامن‌ها کارمند نباشد. بلکه یک کسبه با اعتبار باشد که از مشتریان بانک ملی است. همچنین سفته جزو حکم پرداخت این وام است اما اگر شرایط ضامن‌ها خوب باشد، یعنی کسی که حقوق می‌گیرد حقوقش بالا باشد یا کسبه معتبر جزو مشتریان خوب بانک باشد می‌توان سفته را حذف کرد.

شرایط ضامن وام ودیعه مسکن در بانک پارسیان به شرایط بانک ملی نزدیک است. برای دریافت این وام از بانک پارسیان نیاز است که متقاضی دو ضامن با نامه کسر از حقوق به بانک معرفی کند. اپراتور بانک پارسیان تاکید می‌کند که برای این وام قانون این است که متقاضی سفته به بانک ارائه دهد.

صبر؛ شرط اصلی دریافت وام ودیعه مسکن

علاوه بر مجموع شرایطی که وزارت راه و شهرسازی درباره پرداخت وام ودیعه مسکن اعلام کرده، انگار یکی از شرایط نانوشته، صبر زیاد برای مستاجران است. به‌خصوص که وقفه یک‌ماهه در فرآیند ثبت‌نام به‌واسطه از دسترس خارج شدن سامانه tem.mrud.ir فرآیند پرداخت وام را بیش از پیش به تاخیر انداخته. بر اساس آخرین آمارها ۷۵۰هزار نفر از مستاجران در سایت tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند و آنطور که مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند به مشمولان پیامک برای تکمیل ثبت‌نام ارسال شده است.

با این وجود بعید است فعلا کسی موفق به دریافت وام ودیعه شده باشد و اغلب گزارش‎های مردمی نشان می‌دهد بانک‌ها فعلا کار پرداخت وام ودیعه مسکن را شروع نکرده‌اند. دلیلش کاملا واضح است. چراکه بانک مرکزی تازه ششم شهریورماه یعنی چند روز پیش مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وام ودیعه مسکن را به بانک‌ها ابلاغ کرده است.

در این بخشنامه آمده «مهلت ثبت‌نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ تمدید می‌شود. بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذرماه تسهیلات را پرداخت کنند. براین اساس، شرایط و مقررات این تسهیلات در سال ۹۹، امسال هم به‌قوت خود باقی است.» البته از همان ابتدا مهلت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن پایان شهریورماه بود و فعلا خبری از تمدید نیست.