شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دنا پلاس#مقایسه#امکانات#جیلی#GC6#اکسلنت#عکس

مقایسه امکانات دنا پلاس و جیلی GC6 اکسلنت + عکس

در بازار سدان های کامپکت خانوادگی، خودروهای ایرانی و چینی حکمرانی می کنند. دنا پلاس و جیلی GC6 دو نمونه ایرانی و چینی از خودروهای موجود در این کلاس هستند.

مقایسه امکانات دنا پلاس و جیلی GC6 اکسلنت + عکس

به گزارش منیبان به نقل از اسب بخار، سدان هایی که اگرچه باید در دسته خودروهای اقتصادی بازار باشند، اما به واسطه قیمت های نجومی‌ای که این روزها پیدا کرده اند، دیگر به عنوان گزینه هایی نسبتاً لوکس در بازار شناخته می شوند. دنا پلاس نسخه ارتقایافته از فیس لیفت سمند است که با ورودش به بازار، نه تنها جای پای خانواده دنا را محکم کرد، بلکه به محبوبیت برند ملی ایران خودرو هم افزود. آن سوی میدان، جیلی با تک محصول جدیدش در ایران ایستاده است. GC6 یک سدان اقتصادی از جیلی است که قرار بود با تیراژی بالا توسط شرکت خودروسازان بم روانه بازار گردد، اما عمر آن در کشورمان چندان به درازا نکشید و خیلی زود با پیدایش تحریم ها، جیلی دست شریک ایرانی خود را داخل پوست گردو گذاشت. با این حال، هنوز هم جیلی GC6 در بازار سدان های خانوادگی، رقیبی مهم برای دنا پلاس به شمار می رود. هر چند از نظر قیمت، دنا پلاس دنده ای با موتور تنفس طبیعی در مقابل جیلی GC6 می ایستد، اما هدف ما از مقایسه این دو صرفاً بررسی امکانات آن هاست. در نهایت، می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که از میان دنا پلاس و جیلی GC6 کدام یک پرآپشن تر است؟

  • جیلی GC6

  • دنا پلاس

مقایسه امکانات رفاهی دنا پلاس و جیلی GC6 اکسلنت

دنا پلاس حکم سوگلی ایران خودرو را دارد؛ هر چه قدر هم امکانات خوبی نسبت به دیگر خودروهای داخلی داشته باشد، باز هر سال نسخه ای جدید و ارتقایافته از آن معرفی می شود. دنا پلاس به طور استاندارد مجهز به کروز کنترل شده است، حتا دنا معمولی نیز از اول کروز کنترل را به شکل یک آپشن فابریک به مشتری ارائه می داد، اما در مدل های جدید دنا معمولی، این آپشن را از روی آن برداشته اند. متأسفانه کل کیت دکمه های روی فرمان جیلی GC6 اکسلنت حذف شده است که کروز کنترل را هم شامل می گردد. البته کروز کنترل فابریکی جیلی از بازار آزاد قابل تهیه است. سنسورهای هشداردهنده پارک عقب در دنا پلاس و جیلی GC6 به شکل استاندارد وجود دارند، اما هیچ یک از دو خودرو این آپشن را برای سپر جلو ارائه نمی دهند. در واقع، هنوز نصب سنسور پارک جلو در بسیاری از خودروهای اکونومیک رایج نشده است. به جز سنسور دنده عقب، تقریباً هیچ سنسور مهم دیگری در این دو خودرو وجود ندارد! نه سنسور باران، نه سنسور نور و نه حتا سنسور کاهش فشار باد تایرها. حداقل از این دو، به عنوان خودروهای ۳۰۰ و چند میلیونی در بازار، انتظار می رفت که سنسور نور یا همان اتولایت را داشته باشند. به خصوص از دنا پلاس که ایران خودرو مانور زیادی بر روی فهرست آپشن های آن می دهد.

  • جیلی GC6

  • دنا پلاس

در دنا پلاس و جیلی GC6 چراغ های روزتاب به شکل لامپ های LED هستند که افزون بر کارایی، زیبایی خودروها را هم دوچندان کرده اند. دنا پلاس چراغ های مه شکن را، هم در جلو و هم در عقب، در اختیار شما می گذارد، اما جیلی GC6 فقط در عقب به چراغ مه شکن مجهز شده و در جلو فاقد پروژکتور است، چراکه جای پروژکتور را در سپر جلو جیلی، نوارهای دی لایت پر کرده است. سیستم چراغ بدرقه را در هر دو خودرو می توان مشاهده کرد که البته بیش تر یک آپشن فانتزی به شمار می رود! برای جعبه فرمان، هر دو خودروساز ایرانی و چینی از سیستم هیدرولیک معمولی استفاده کرده اند. بنابراین بهتر است دل‌تان را الکی صابون نزنید! چراکه در این خودروها خبری از فرمان برقی نیست. از سویی، ایران خودرو فقط دنا پلاس توربو را با فرمان چرم دوزی شده تحویل مشتری می دهد. فرمان دنا پلاس های معمولی فاقد هر نوع روکش محافظ است. فرمان جیلی GC6 هم بدون روکش چرم، به شدت در معرض مستهلک شدن قرار دارد. البته از جنبه طراحی که نگاه کنیم، حداقل فرمان جیلی با فرم D کات، اسپرت تر به نظر می رسد.

  • جیلی GC6

  • دنا پلاس

در بخش سیستم صوتی، ایران خودرو برای دنا پلاس کم نگذاشته و از یک مانیتور ۷٫۰ اینچ لمسی با سیستم نویگیشن و دوربین عقب استفاده کرده است. جیلی GC6 اکسلنت هم به یک نمایشگر ۸٫۰ اینچی مجهز شده است که از نویگیشن و دوربین پشتیبانی می کند. در این میان، جیلی یک آپشن جالب هم درون نمایشگر GC6 قرار داده و آن، قطب نمای دیجیتال است. البته ایران خودرو نیز برای ایجاد رفاه بیش تر گیرنده دیجیتالی تلویزیون را بر روی سیستم صوتی دنا به صورت سفارشی نصب می کند. تعداد بلندگوها نیز در کابین دنا پلاس و جیلی GC6 یکسان است و به ۶ عدد می رسد. هیچ یک از این دو رقیب، از سیستم های ورود بدون کلید و استارت دکمه ای بهره نمی برند. در قسمت سیستم تهویه، ایران خودرو سخاوت بیش تری به خرج داده و علاوه بر اتوماتیک طراحی کردن کولر دنا پلاس، دو دریچه کوچک هم برای سرنشینان عقب در نظر گرفته است. هر چند این دریچه ها اصلاً قابلیت تنظیم زاویه و باز و بسته شدن را ندارند! اما به هر حال، بودن آن ها از نبودشان بهتر است. جیلی در طراحی سیستم تهویه GC6 بسیار ساده و ابتدایی عمل کرده است و حتا اثری از کولر اتوماتیک هم در این خودرو به چشم نمی آید. فقط برای پنل تهویه یک نمایشگر دیجیتال تعبیه کرده است.

  • جیلی GC6

  • دنا پلاس

در بخش صندلی ها، باز هم نماینده صنعت خودروی ایران جلو می افتد. در حالی که، هر دو صندلی جلو دنا پلاس به صورت تمام برقی تنظیم می شوند، در جیلی GC6 اکسلنت سرنشینان مجبور به استفاده از اهرم های دستی برای تنظیم زاویه و موقعیت صندلی هایشان هستند. انتظار وجود گرم کن صندلی را هم که در هیچ یک از این دو خودرو نداشته باشید. در این میان، جیلی GC6 با یک مزیت، خودش را از دنا پلاس متمایز می کند. در واقع، صندلی های GC6 با چرم مصنوعی روکش شده اند، حال آن که، دنا پلاس از روکش مخمل برای صندلی ها بهره می برد. اگرچه ممکن است برخی افراد، راحتی و عدم تعریق در صندلی های پارچه ای و مخمل را ترجیح بدهند، اما نمی توان انکار کرد که صندلی های چرمی حس لوکسی بیش تری به همراه دارند. آینه دید وسط در دنا پلاس و جیلی GC6 از نوع الکتروکرومیک نیست. آینه های کناری دنا پلاس قابلیت تاشوندگی به صورت برقی را دارند. در حالی که، این آپشن در جیلی GC6 دیده نمی شود. جیلی GC6 اکسلنت سان روف برقی را به شکل استاندارد به خریدار عرضه می کند، اما ایران خودرو مدتی است که تولیدات دنا پلاس را به دو دسته با سان روف و بدون آن تقسیم کرده است. البته عمده تولیدات بیرون آمده از کارخانه، از تیپ مجهز به سان روف هستند.

  • جیلی GC6

  • دنا پلاس

مقایسه امکانات ایمنی دنا پلاس و جیلی GC6 اکسلنت

ایران خودرو از ابتدای معرفی دنا پلاس به بازار، تبلیغات زیادی پیرامون ایمنی این خودرو انجام می داد. جدا از ادعای ایران خودرو مبنی بر دریافت تأییدیه های اروپایی همچون تعداد ستاره های ایمنی لازم و استاندارد برخورد با عابر پیاده، این شرکت با تجهیز دنا پلاس به ایربگ های کناری، این محصول را تبدیل به اولین خودرو ایرانی با ۴ کیسه هوا کرد. ایربگ های کناری دنا پلاس درون صندلی های آن تعبیه شده اند. وجود این ایربگ های اضافه را باید به فال نیک گرفت و قطعاً در ارتقای ایمنی دنا پلاس نسبت به رقبای چینی، بسیار تأثیرگذار است. اما متأسفانه این مورد هم از تیغ حذف آپشن های ایران خودرو در امان نمانده و در برخی تولیدات جدید، دنا پلاس ها به صورت ۲ ایربگ تحویل مشتری می شوند. از سوی دیگر، جیلی GC6 اکسلنت، همچون بسیاری دیگر از خودروهای اقتصادی بازار، فقط ۲ کیسه هوا دارد. دنا پلاس و جیلی GC6 هر دو فاقد سیستم های الکترونیکی کنترل پایداری و کنترل کشش هستند. از GC6 که توقع خاصی نمی رود، اما ایران خودرو سال هاست که وعده نصب سیستم کنترل پایداری (ESP) را بر روی محصولات خود داده، اما هنوز موفق به عملی کردن این وعده نشده است.

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

کدام تیپ از دنا پلاس با جیلی GC6 اکسلنت رقابت می کند؟

هر چند از نظر قیمت، دنا پلاس دنده ای با موتور تنفس طبیعی در مقابل جیلی GC6 می ایستد، اما هدف ما از مقایسه این دو، صرفاً بررسی امکانات آن هاست.

سیستم صوتی دنا پلاس بهتر است یا جیلی GC6؟

در بخش سیستم صوتی، ایران خودرو برای دنا پلاس کم نگذاشته و از یک مانیتور ۷٫۰ اینچ لمسی با سیستم نویگیشن و دوربین عقب استفاده کرده است. جیلی GC6 اکسلنت هم به یک نمایشگر ۸٫۰ اینچی مجهز شده است که از نویگیشن و دوربین پشتیبانی می کند.

ایمنی دنا پلاس بیش تر است یا جیلی GC6؟

ایربگ های کناری دنا پلاس درون صندلی های آن تعبیه شده اند. وجود این ایربگ های اضافه را باید به فال نیک گرفت و قطعاً در ارتقای ایمنی دنا پلاس نسبت به رقبای چینی بسیار تأثیرگذار است.