شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#وزارت ارشاد

آیین‌نامه قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی در دولت اصلاح می‌شود

جهانگردی

وزارت ارشاد به منظور بهره مندی دفاتر زیارتی از تسهیلات مندرج در ماده (۸) قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی، پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه‌اجرایی این قانون را به هیئت دولت ارائه کرده است.

به گزارش مشرق، براساس ماده (۸) قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی، کلیه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی، دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تأسیسات مشابه از هرنظر اعم از سوخت، آب و برق، عوارض، مالیات، وام بانکی و غیره مشمول تعرفه‌ها، مقررات و دستورالعمل‌های بخش صنایع می‌باشند.

طبق ماده (۹) قانون یادشده، فعالیت‌های امور حج و زیارت در زمینه ایجاد تأسیسات و ارائه خدمات به منظور برگزاری تورهای زیارتی اعم از اعزام ایرانیان به اماکن زیارتی خارج از کشور و همچنین ورود زوار سایر کشورها جهت زیارت اماکن زیارتی نیز مشمول تسهیلات پیش‌بینی شده در این قانون می‌شود.

این امر درحالیست که باوجود تصریح قانون‌گذار، دستگاه‌های ذی‌ربط تسهیلات پیش‌بینی شده را صرفاً درخصوص دفاتر جهانگردی اعمال می‌کنند و دفاتر زیارتی را مشمول قانون یاد شده نمی‌دانند. دراین‌خصوص معاونت حقوقی رئیس جمهور براین نظر است که کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف به ارائه تسهیلات موضوع قانون مزبور نسبت به دفاتر موصوف بوده و آئین‌نامه اجرایی نمی‌تواند دایره شمول قانون را محدود نماید.

در همین راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور رفع مشکلات و دغدغه‌های دفاتر زیارتی، پیشنهاد اصلاح آئین‌نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی و الحاق یک ماده به آن را به هیئت دولت ارائه نموده است.

مطابق متن پیشنهادی، متن زیر به عنوان ماده (۱۳) به آئین نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی اضافه می‌شود:

«ماده ۱۳- دفاتر خدمات زیارتی و کلیه فعالیت‌های مرتبط با امور حج و زیارت در زمینه ایجاد تأسیسات و ارائه خدمات به منظور برگزاری تورها و سفرهای زیارتی اعم از اعزام ایرانیان به اماکن زیارتی خارج از کشور و همچنین ورود زوار سایر کشورها جهت زیارت اماکن زیارتی ایران نیز مشمول تسهیلات پیش بینی شده در قانون یاد شده و این آئین نامه می‌باشند.»

گفتنی است این پیشنهاد مراحل بررسی خود را در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت طی می‌کند.

منبع: مهر