شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

رئیس‌ جمهور آمریکا به مترجم اش رحم نکرد+عکس

رئیس‌ جمهور آمریکا به مترجم اش رحم نکرد+عکس

رئیس‌ جمهور آمریکا به مترجم اش رحم نکرد+عکس
یک مترجم افغان که در سال ۲۰۰۸ به نجات «جو بایدن» در افغانستان کمک کرده بود، هم‌اکنون با ترس و دلهره از طالبان از واشنگتن درخواست کرده به وی برای خروج از افغانستان کمک کنند.

به گزارش ثریا یک مترجم افغان که در سال ۲۰۰۸ به نجات «جو بایدن» در افغانستان کمک کرده بود، هم‌اکنون با ترس و دلهره از طالبان از واشنگتن درخواست کرده به وی برای خروج از افغانستان کمک کنند.

با خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان، نگرانی‌هایی در بین آن دسته از افغان‌هایی که در 20 سال گذشته با نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا همکاری داشته‌اند، به وجود آمده است.

شبکه روسی «راشاتودی» گزارش کرد که یک مترجم افغان که در سال ۲۰۰۸ به بازگرداندن «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده و سناتور وقت آمریکا از کوههای افغانستان کمک کرد، هم‌اکنون در افغانستان جا مانده است و از کاخ سفید درخواست کرده که به وی کمک کنند تا بتواند از کشورش خارج شود.

روزنامه آمریکایی ال استریت ژورنال روز سه‌شنبه در گزارشی اختصاصی به نقل از این مرد افغان که تنها وی را با نام «محمد» مورد خطاب قرار داده، نوشت: «سلام آقای رئیس‌جمهور، من و خانواده‌ام را نجات دهید. مرا در این جا فراموش نکنید».

طبق این گزارش، محمد که هم‌اکنون ۳۶ سال سن دارد، مترجم نیروی هشتاد و دوم هوابرد ایالات متحده بود که از پایگاه هوایی بگرام برای نجات بایدن و همکارانش «جان کری» سناتور ایالت «ماساچوست» و «چاک هیگل» از ایالت نبراسکا در فوریه ۲۰۰۸ اعزام شده بودند زیرا هواپیمای این سناتورهای آمریکایی در حین وقوع یک طوفان برفی شدید مجبور به فرود اضطراری در افغانستان کرده بود.

این مرد افغان برای دریافت «روادید ویژه مهاجرت» (SIV) که برنامه‌ای برای خارج کردن مترجمانی است که به ایالات متحده در جنگ ۲۰ ساله افغانستان کمک کرده‌اند، ثبت‌نام کرده بود اما زمانی‌ گرفتار شد که پیمانکاری که برایش کار می‌کرد، سوابق مربوطه را از دست داد.

«اندرو تیل» یکی از نظامیان آمریکایی در حمایت از درخواست پناهندگی وی گفت: «خدمات فداکارانه وی به زنان و مردان نظامی ما همان خدمتی است که آرزو می‌کنم تعداد آمریکایی‌های بیشتری از آن بهره‌مند شوند».

«شان اوبرین» یکی از کهنه‌ سربازان ارتش آمریکا که با محمد در سال ۲۰۰۸ کار کرده، خطاب به دولت آمریکا گفته است: «اگر فقط می‌توانید به یک افغان کمک کنید، او (محمد) را انتخاب کنید».

وال استریت ژورنال گزراش کرد که زمانی که محمد اواسط ماه آگوست (ماه گذشته میلادی) به سمت فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» در کابل رفت، نظامیان آمریکایی به وی گفتند که فقط خودش می‌تواند سوار بر هواپیما شود و زن و فرزندانش اجازه سوار شدن به هواپیما را ندارند.

محمد روز سه‌شنبه به روزنامه وال استریت ژورنال در خصوص ترس و واهمه‌ای که هم‌اکنون وی را در برگرفته، گفت: «نمی‌توانم خانه‌ام را ترک کنم. خیلی می‌ترسم».

پس از انتشار این خبر، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید درباره محمد گفت: «از تو برای نقشی که در کمک به تعدادی از مردم محبوب من داشتی، تشکر می‌کنم. تو را در مرحله دیپلماتیک (از افغانستان) خارج می‌کنیم و تعهد دولت (بایدن) پایدار است».

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ ۲۴ ژوئن و قبل از سقوط کامل دولت افغانستان و سلطه طالبان بر کابل گفته بود: «آن‌هایی که به ما کمک کردند، رها نخواهند شد».

کاخ سفید می‌گوید که که ۱۲۲ هزار نفر را ظرف دو هفته از افغانستان خارج کرده است که از این تعداد، کمتر از ۶ هزار نفر را شهروندان آمریکایی تشکیل می‌دادند و اکثریت آن‌ها، افغان‌هایی بودند که می‌خواستند از دست طالبان بگریزند.

علی‌رغم آن‌که ایالات متحده روز هشتم شهریور ماه، پایان حضور نظامی خود در افغانستان را اعلام کرد اما همچنان شماری از شهروندان آمریکایی در افغانستان جا مانده‌اند و هنوز تعداد زیادی از افغان‌های هستند که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند.

طبق گزارش راشاتودی، بایدن در اغلب موارد به رخداد ۲۰۰۸ اشاره می‌کند تا مدعی شود که در جنگ با تروریسم تبحر دارد. بالگردی که حامل هیأتی از سناتورهای آمریکایی بود، در تپه‌ای حدود ۲۰ مایلی جنوب شرقی بگرام فرود آمد و این منطقه گرچه در آن زمان تحت کنترل طالبان نبود اما به منطقه‌ای نزدیک بود که نبردهای سنگینی بین دولت وقت افغانستان و طالبان صورت می‌گرفت.

سه سناتوری که در این حادثه بودند، سپس در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مشغول به فعالیت شدند به طوریکه کری بعنوان وزیر امور خارجه، هیگل به عنوان وزیر دفاع و بایدن به عنوان معاون اوباما به فعالیت خود ادامه دادند.

منبع: خبرگزاری فارس