شهر خبر

پیام سفر امیرعبداللهیان به دمشق پس از اجلاس بغداد

پیام سفر امیرعبداللهیان به دمشق پس از اجلاس بغداد/ ایران پشت متحدانش را خالی نمی‌کند

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به سوریه پس از حضور در اجلاس بغداد، گفت: ایران کشوری نیست که بخواهد پشت متحدان خودش را خالی کند.

به گزارش مشرق، مصطفی انتظاری، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه پس از حضور در اجلاس بغداد، اظهار داشت: استراتژی که در دوره جدید سیاست خارجی ایران در دوره آقای رئیسی شاهد آن هستیم، مبتنی بر همگرایی منطقه‌ای و توجه به همسایگان است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: اما ایران همیشه این را یادآوری کرده است که رویکردهای منطقه‌ای و همگرایی منطقه‌ای فقط به معنای بده و بستان با بعضی از قدرت‌های منطقه‌ای نیست؛ بلکه به رسمیت شناختن منافع همه دولت‌ها، کشورها و طبیعتاً تعریف زمین بازی به گونه‌ای است که منافع همه این کشورها را بتواند در بر بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در سطح منطقه ما برخی از دولت‌ها رویکرد منطقه را به معنی صرفاً مذاکره با خودشان معنا می‌کنند، تصریح کرد: در صورتی که در نگاه جمهوری اسلامی هیچ وقت این نبوده است.

انتظاری اضافه کرد: سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان به سوریه هم در همین راستا است. یعنی ما شاهد برگزاری یک اجلاس منطقه‌ای هستیم، اما یکی از کشورهای مهم که در منطقه سال‌ها درگیر جنگ بوده، قربانی تروریسم بوده و شاهد مداخلات فراوان بوده است، این طور که گفته شده به خاطر فشاری که کشور فرانسه وارد کرده است، به این اجلاس دعوت نشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افرود: این طبیعی است و ایران نمی‌تواند در این اجلاس شرکت کند و بحث همگرایی منطقه‌ای را مطرح کند، اما یک بازیگر مهم در این اجلاس حضور نداشته باشد. در همین راستا وزیر امور خارجه تصمیم گرفت که بعد از آن اجلاس به سوریه برود تا هم بحث مذاکراتی که در آنجا مطرح شده بود را منتقل کند و هم اینکه این اطمینان خاطر را بدهد که در چارچوب سیاست خارجی جدید دولت آقای رئیسی، بنا نیست به خاطر اینکه برخی همسایگان ما را در اولویت قرار می‌دهیم، برخی دیگر از کشورهای منطقه و متحدان مان را فراموش کنیم یا پشت آن‌ها را خالی کنیم

انتظاری خاطرنشان کرد: بنابراین این سفر از دو حیث مهم است؛ اول این که به بحث توازن منطقه‌ای کمک می‌کند و نمی‌گذارد که برخی قدرت‌ها از طریق یارکشی بخواهند فضای منطقه ما را تحت تاثیر قرار دهند و دوم اینکه ایران می‌دهد ایران هیچ وقت متحدان خودش را تنها نمی‌گذارد. اتفاقی که ما در افغانستان شاهد آن بودیم و دیدیم که آمریکا با خروج نابهنگام چه بلایی سر این کشور آورد، ایران کشوری نیست که بخواهد پشت متحدان خودش را خالی کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تاکید کرد: بنابراین اگر ایران در اجلاسیه‌های منطقه‌ای هم شرکت می‌کند، حتماً منافع کشورهایی که در منطقه مهم هستند و ایران به ملت‌های مظلوم آن‌ها کمک کرده است را در نظر می‌گیرد.