شهر خبر

با انتشار یادداشتی در نیویورک تایمز؛

بورل: بحران افغانستان زنگ هشداری برای اروپا بود

بورل: بحران افغانستان زنگ هشداری برای اروپا بود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر بحران افغانستان را دستاویزی برای توازن رابطه بروکسل-واشنگتن قرار داد و خواستار خودکفایی دفاعی قاره سبز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در یاداداشتی که در «نیویورک تایمز» منتشر شد؛ بحران افغانستان را به عنوان زنگ هشداری برای اروپا تعبیر کرد.

به گفته وی، آنچه امروز در افغانستان می گذرد، ضربه سنگینی برای غرب تلقی می شود. بورل اگرچه به همکاری با آمریکا در طول اشغال افغانستان بالید اما گفت که زمان بندی و نوع انجام عملیات خروج از افغانستان صرفاً با تصمیم واشنگتن (و بدون نظرخواهی از اروپا) انجام شد.

بورل ادامه داد: این باید زنگ بیدارباشی برای همه آنهایی باشد که برای روابط فراآتلانتیکی اهمیت قائل هستند. آمریکا نمی خواهد بار همه چیز را به تنهایی به دوش بکشد. اروپا در راستای تبدیل شدن به متحدی کارآمدتر، باید بیش از پیش بر روی استقلال در تأمین امنیت خود تمرکز کند. برای رسیدن به چنین هدفی باید پیش از هر چیز یک فرهنگ راهبردی مشترک تعریف کنیم تا به درک مشترکی از تهدیدها برسیم. اروپایی ها باید چه در قالب ناتو، سازمان ملل یا اتحادیه اروپا، همکاری بیشتری در عرصه دفاعی داشته باشند.

این در حالی است که بورل پیشتر هم در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «کوریر دلا سرا»، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به تحولات افغانستان، اروپا می تواند همچنان در تأمین امنیت خود به آمریکا اعتماد کند؛ گفته بود: از اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اینگونه برمی آید که واشنگتن دیگر تمایلی به نبرد در جنگ های سایر ملت ها ندارد. از این منظر، شاهد نوعی عدم تعامل قطعی آمریکا در عرصه جهانی خواهیم بود اما ما باید از این بحران در راستای تقویت روابط فراآتلانتیکی از راه ایجاد روشی به مراتب متوازن تر استفاده کنیم. ما در مدار راهبردی خود ایجاد یک «نیروی واکنش سریع» دائمی را پیشنهاد می دهیم که در مواقع اضطراری از قابلیت لازم برخوردار باشد. این نیرو باید از پنج هزار نظامی تشکیل شود که قابلیت اعزام سریع را دارد.