شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#عارف#اصفهانی

درحسینیه دراالبکاء تهران؛

مراسم یادبود سالگرد ارتحال شیخ حسنعلی نخودکی برگزار شد

مراسم یادبود سالگرد ارتحال شیخ حسنعلی نخودکی برگزار شد

مراسم یادبود گرامیداشت هفتاد و نهمین سالگرد رحلت عارف بالله حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی با قرائت پیام نوه ایشان و سخنرانی اساتید برجسته اخلاق و عرفان در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت هفتاد و نهمین سالگرد رحلت این عارف سفر کرده مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی، مراسم یادبودی با قرائت پیام نوه مرحوم شیخ، آیت الله حجت هاشمی خراسانی و با سخنرانی آیت الله ابوالحسن مهدوی از اساتید برجسته اخلاق شهر اصفهان و عضو خبرگان رهبری و همچنین حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق در حسینیه دارالبکاء تهران برگزار شد.

این مراسم بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با تلاوت آیاتی از کلام وحی و مداحی آغاز شد و سپس پیام آیت الله حجت هاشمی، نوه مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی قرائت شد.

مراسم یادبود سالگرد ارتحال شیخ حسنعلی نخودکی برگزار شد

در بخشی از پیام آیت الله حجت هاشمی آمده است: جدّ مادری ما قطب العارفین و کهف الواصلین، حجت الاسلام و زبده الانام، نادره الایام، اعجوبه الدهر مرحوم حاج شیخ حسنعلی اصفهانی (قدس سره)، جنابش از علما عاملین و عرفاء واصلین، صاحب شریعت کامله و طریقت مستقیمه و حقیقت محققه و از اوتاد بلند پایه و از عبّاد گرانمایه و از اصحاب کشف و کرامت و از ارباب خلسه و شهادت، در رعایت احکام شریعت بینظیر و در احتیاط و پرهیز از شبهات بی‌بدیل به کمترین غذا قانع و به پست‌ترین لباس مکتفی، غذای هرکسی را نخوردی و با هرکسی مراوده نداشتی و صاحب دم عیسوی بود؛ در دفع عاهات و امراض و علاج آفات یگانه و عیسی نفَس زمانه، آب دهانش شفابخش امراض. ایشان به دو چیز بسیار اهمیت می‌داد: غذا و بیداری ثلث آخر شب.

مراسم یادبود سالگرد ارتحال شیخ حسنعلی نخودکی برگزار شد

در ادامه این مراسم حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق، استاد اخلاق و عرفان اسلامی طی سخنانی با بیان اینکه خداوند در حدیثی قدسی می‌فرماید: «عبدی اطعنی حتی اجعلک مثلی انا اقول لشی کن فیکون و انت تقول لشی کن فیکون»، گفت: مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی مصداق همین حدیث قدسی است که خداوند می‌فرماید: بنده من مرا اطاعت کن و بندگی کن که هر چه هست و نیست در زیر سایه بندگی من است که اگر مرا بندگی کنی من به هر چه بگویم باش می‌شود و تو هم به هر چه بگویی باش، می‌شود. اگر از عبادت نمی‌توان الله شد اما می‌توان موسی کلیم الله شد.

وی ادامه داد: مرحوم شیخ مقید به قیودی از جمله ترک معصیت، نماز اول وقت و نماز شب بوده است. ایشان در اثر بندگی خدای متعال به آن نفس الهی و قدسی دست یافته بود که این همه بیماران در محضر او به اذن الله شفا می‌یافتند.

این استاد اخلاق و عرفان اسلامی افزود: این همه کرامات ظاهره از این عارف بزرگ در سایه عبودیت و اطاعت حاصل شده بود، که هر چه هست ونیست به واسطه همین مسیر حاصل می‌گردد. عبودیت مقامی بس رفیع است چنانچه این مرد الهی اهمیت فراوان به نماز اول وقت ولقمه حلال می‌دادند.

حجت الاسلام موسوی مطلق اظهار کرد: بسیاری از دوستان برای امور مختلف دنبال دستورالعمل‌های مختلف هستند، در صورتی که در بررسی این همه اوراد و اذکار بزرگان و بعد از انجام واجبات و ترک محرمات آن دستورالعلی که برای همه امور مؤثر و مجرب است، همین دستور مرحوم شیخ در ملاقات با امام راحل و مرحوم آیت الله زنجانی بوده است.

در ادامه این مراسم آیت الله ابوالحسن مهدوی، عضو خبرگان رهبری به عنوان سخنران ویژه این مراسم با بیان اینکه مرحوم شیخ در گره گشائی از خلق بسیار ممتاز بود و کرامات فراوانی از وی نقل شده است، گفت: در مورد زندگی مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی رضوان الله تعالی علیه مطالب فراوانی گفته شده است و بنده هم جزوه‌ای از زندگی ایشان دارم که تا به حال چاپ نشده است.

وی ادامه داد: مرحوم تولایی داماد شیخ حسنعلی برادری داشت که برادر ایشان این جزوه را نوشته است. اوایل انقلاب بود که خدمتشان بودم که گفت: با مرحوم آیت الله حسینی زنجانی جلساتی داشتیم که گاهی ذکر خیری از مرحوم نخودکی مطرح می‌شد و چون من به مرحوم شیخ از طرف برادرم انتساب داشتم و اطلاعاتی را مباشرتا اطلاع داشتم، مرحوم آیت الله حسینی زنجانی به من دستور دادند که این مطالب را بنویسم که ایشان هم این مطالب را نوشتند و بنده این جزوه را بعد از ۴۰ سال پیدا کردم.

آیت الله مهدوی با اشاره به کرامتی از مرحوم شیخ، اظهار کرد: پدر مادری ما مرحوم شیخ مصطفی فقیهی می‌گفتند: من در سن جوانی با آمیرزا مهدی مسجد شاهی که اهل اصفهان بودند، دو نفری خدمت شیخ حسنعلی آمدیم و صحبتهایی مطرح شد از جمله اینکه من به شیخ گفتم ما را نصیحت کنید!

وی اداد: شیخ به آنها گفت نصیحت من این است که هر کس به خودش مراجعه کند و ببیند عیبش چیست و آن را حل کند. ممکن است عیوبی که من دارم با شما فرق کند و هر کس به خودش مراجعه کند، عیب خودش را بهتر و زودتر متوجه می‌شود. و دوم هم فرمودند آیات ۶۳ تا ۷۷ سوره فرقان که ۱۴ آیه است را بخوانید و روی خود آن را پیاده کنید.