شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لیبی#الجزایر#پایتخت

نشست الجزایر درباره لیبی و توافق برای تامین امنیت مرزهای مشترک


نشست الجزایر درباره لیبی و توافق برای تامین امنیت مرزهای مشترک

شرکت کنندگان در نشست کشورهای همسایه لیبی در پایتخت الجزایر بر مشارکت خود در برقراری ثبات در لیبی تاکید و درباره فعال سازی پیمان چهارجانبه تامین امنیت مرزهای مشترک توافق کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از « الروسیا الیوم» وزیر خارجه دولت موقت وحدت ملی لیبی در پایان نشست کشورهای همسایه لیبی با مثبت ارزیابی کردن این نشست گفت: نشست الجزایر موفقیت آمیز بود و این نشست معیاری برای  مناسبات کشورهای همجوار با لیبی به شمار می‌رود.

خانم نجلا المنقوش  با بیان اینکه شرکت کنندگان در نشست الجزایر توافق کردند، پیمان چهارجانبه تامین امنیت مرزهای مشترک فعال سازی شود، اظهار داشت: تمام همسایگان لیبی بر مشارکت خود در برقراری ثبات در این کشور تاکید و درخصوص برگزاری نشستی در لیبی در اواخر ماه میلادی آینده توافق کردند.

وی مذاکرات نشست الجزایر را بسیار شفاف و صریح خواند و گفت: این نشست در شرایط مناسبی برگزاری شد تا از طریق گفت‌وگو با همسایگان، به روند برقراری ثبات در لیبی شتاب بیشتری ببخشیم.

المنقوش درباره برگزاری انتخابات لیبی در 24 دسامبر 2021 گفت: ما تلاش می‌کنیم تا انتخابات در تاریخ تعیین شده برگزار شود و به همین منظور، دولت امکانات لجستیکی زیادی برای برگزاری این انتخابات فراهم کرده است.

وزیر خارجه الجزابر هم با ابراز امیدواری از برقراری ثبات سیاسی در لیبی گفت: توافق‌هایی که در نشست کشورهای همسایه لیبی به دست آمد، اجرایی خواهیم کرد.

رمضان لعمامره  تصریح کرد: نتایج نشست الجزایر بر اصولی متمرکز است که باید بر اساس آنها عمل شود تا جامعه جهانی به تعهدات خود ( راه حلی که لیبیایی‌ها بر آن توافق کرده‌اند) عمل کند.

وی از آمادگی الجزایر برای برگزاری نشست‌های دوره‌ای برای پایان دادن به بحران لیبی و سایر کشورهای دوست خبر داد.

نشست کشورهای همسایه لیبی با حضور وزیران خارجه 7 کشور و نمایندگانی از سازمان ملل و اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب دیروز در پایتخت الجزایر به کار خود پایان داد. این نشست با هدف بررسی راه‌های پایان دادن به بحران لیبی برگزار شده بود.

سودان در معرض خطر

نخست وزیر سودان گفت: هرحادثه‌ای که برای سد النهضه به وجود بیاید سودان در معرض خطر بزرگی قرار خواهد گرفت.

به نوشته روزنامه « الراکوبه نیوز» چاپ خارطوم، عبدالله حمدوک  با تقدیر از طرح الجزایر برای پایان به بحران مذاکرات مصر، سودان و اتیوپی درباره سد النهضه گفت: تماس‌ها برای حل وفصل این بحران در چارچوب قوانین بین‌المللی به زودی شروع می‌شود.

نخست وزیر سودان در ارتباط با گزینه نظامی جهت جلوگیری از فعال سازی سدالنهضه به عنوان آخرین راهکار تصریح کرد: خارطوم مخالفت استفاده از راهکار نظامی برای حل و فصل بحران سد النهضه است.

وی با بیان اینکه سدالنهضه اتیوپی می‌تواند نیاز خارطوم  به انرژی برق را تامین کند، اظهار داشت: سودان دارای زمین‌های حاصلخیر و امکانات فراوان کشاورزی است و می‌تواند به امنیت غذایی اتیوپی کمک کند و از این لحاظ  دو کشور می‌توانند نیازهای یکدیگر را برطرف کنند.

انتهای پیام/