شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#سوخت

عطوان بررسی کرد؛

افزایش محبوبیت «حزب الله» با رسیدن کشتی سوخت ایران به لبنان

افزایش محبوبیت «حزب الله» با رسیدن کشتی سوخت ایران به لبنان

تحلیلگر مشهور جهان عرب با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی جرأت تعرض به کشتی های حامل سوخت ایران برای لبنان را ندارند، نوشت: با رسیدن این کشتی ها به لبنان، محبوبیت حزب الله افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «رأی الیوم»، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور و برجسته جهان عرب مطلبی را در خصوص ارسال کشتی سوخت از سوی جمهوری اسلامی ایران به لبنان منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، در مطلب این تحلیلگر مشهور جهان عرب آمده است: دولت و ملت لبنان بی صبرانه منتظر رسیدن اولین کشتی حامل سوخت جمهوری اسلامی ایران به کشور خود است تا بتواند از بحران سوختی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نجات یابد. این درحالی است که پیشتر آمریکا و اسرائیل تهدیداتی را در این زمینه علیه تهران و بیروت مطرح کرده بودند.

عطوان در ادامه مطلب خود تأکید کرده است: پس از آنکه بحران بنزین و مازوت در لبنان شدت گرفت، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله از ابتکار خرید سوخت از جمهوری اسلامی ایران رونمایی کرد. ایران نیز خیلی زود این درخواست حزب الله را پذیرفت. با این اوصاف، پیش بینی می‌شود که اولین کشتی حامل سوخت ایران برای لبنان، طی سه روز آینده و یا نهایتاً تا روز شنبه در بنادر بیروت پهلو بگیرد.‌ پیش بینی می‌شود که اولین کشتی حامل سوخت ایران برای لبنان، طی سه روز آینده و یا نهایتاً تا روز شنبه در بنادر بیروت پهلو بگیرد.

این تحلیلگر عرب زبان همچنین عنوان کرده است: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تهدیدات اخیر ایالات متحده آمریکا علیه تهران و بیروت تأکید کرد: تصمیم ارسال کشتی‌های سوخت به لبنان یک تصمیم حاکمیتی است و ایالات متحده آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند امنیت تجارت بین المللی را با مخاطره مواجه سازد. این موضع شجاعانه تهران در برابر تهدیدات بود.

وی افزود: اطلاعاتی که ما در روزنامه رأی الیوم به دست آوردیم حاکی از آن است که یک اتاق عملیات مشترک میان ایران و لبنان تشکیل شده است و در آن تمامی سناریوهای احتمالی مربوط به پرونده ارسال کشتی‌های سوخت به لبنان، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این اتاق عملیات مشترک حتی درباره چگونگی مقابله با هرگونه تعرض نظامی به کشتی‌های حامل سوخت نیز بحث شده و برنامه ریزی های لازم در این زمینه انجام شده است.

عطوان یادآور شد: به هر حال، سید حسن نصرالله نیز هشدارهای جدی را به اسرائیلی‌ها داده است. وی از کشتی‌های حامل سوختِ عازم لبنان به عنوان «خاک لبنان» یاد کرده است و گفته است که هرگونه تعرض به این کشتی‌ها به مثابه تعرض مستقیم به خاک لبنان است و با پاسخ قاطعانه و فوری حزب الله مواجه می‌شود. نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که آمریکا و اسرائیل پیشتر نیز زمانی که ایران برای سوریه و ونزوئلا چندین کشتی حامل بنزین و مازوت ارسال کرد، جرأت تعرض به آنها را پیدا نکردند.

هرگونه تعرض به کشتی‌های حامل سوختِ عازم لبنان با پاسخ سخت و فوری حزب الله مواجه خواهد شد این تحلیلگر عرب زبان همچنین تصریح کرده است: نخست وزیر مکلف لبنان یعنی «نجیب میقاتی» نیز پاسخ هوشمندانه ای را به منتقدان ارسال کشتی سوخت از سوی ایران به لبنان، داده است. وی به منتقدان گفت: «شما به ما یک شمع بدهید. تا زمانی که جایگزینی وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم کشتی حامل سوخت ایران را رد کنیم».

عبدالباری عطوان در پایان مطلب خود نیز آورده است: در رابطه با کشتی‌های سوخت ارسالی از سوی ایران برای لبنان ۲ سناریو متصور است. سناریوی اول و بدبینانه این است که این کشتی‌ها هدف قرار خواهند گرفت که در این صورت باید بگویم که چنین اقدامی پاسخ سخت حزب الله همراه خواهد بود. سناریوی دوم این است که کشتی‌ها جملگی به مقصد می رسند که در این صورت حزب الله بزرگترین برنده است و محبوبیتش نزد مردم لبنان افزایش پیدا خواهد کرد، چرا که مخلصانه و صادقانه از ملت لبنان در برابر بحران‌ها حمایت کرده و عزت و کرامت این ملت را حفظ کرده است.