شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قدیمی#تیم ملی#تکواندو

کریمی: با دست در جیب کردن نمی‌توان ادعای سرمربیگری داشت/ باید شجاعت تغییر را داشته باشیم/ ۹۰ درصد مربیان ما قدیمی فکر می‌کنند


کریمی: با دست در جیب کردن نمی‌توان ادعای سرمربیگری داشت/ باید شجاعت تغییر را داشته باشیم/ 90 درصد مربیان ما قدیمی فکر می‌کنند

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو گفت: اگر قهرمانی ادعای سرمربیگری تیم ملی را دارد باید ابتدا در جایی خود را نشان بدهد و با دست در جیب کردن نمی‌توان مدعی سرمربیگری تیم ملی بود.

مرتضی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص بیانیه کمیته فنی فدراسیون تکواندو اظهار داشت: این بیانیه تنها بخشی کوچکی از مشکلات تکواندو را مطرح کرد و زیر بنایی نبود. کمیته فنی یک تصادف را در نظر  گرفت و علت‌های این تصادف را بیان نکرد. بعد از ناکامی در المپیک، گروهای مختلفی از کارشناسان، مربیان تیم‌های ملی و قهرمانان سابق جهان دلیل این اتفاق را کارشناسی کردند، اما متاسفانه هیچ کدام از مسائل مطرح شده، مدنظر قرار نگرفت. 

وی در پاسخ به این سوال که کارشناسان روی دلایل مطرح شده از سوی کمیته فنی، اتفاق نظری داشتند، گفت: بیشتر از این دلایل در جلسات کارشناسی مطرح شد.ما از سال 2016 تا 2020 هیچ نتیجه‌ای را کسب نکردیم و بازیکنان فعلی ما نیز مربوط به زمان مقانلو هستند. در این مدت چه بازیکنانی را ساختیم؟ یکی از دلایل ساختن نشدن بازیکن، نبود تیم امید بود است که همه روی تشکیل این تیم اتفاق نظر داشتیم. 

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در مورد دیگر دلایل کارشناسان گفت: ضعف شدید تکنیکی و عدم وجود نظم و انضباط در اردوی تیم ملی از دیگر دلایل بود. خیلی از بازیکنانی که وارد اردوی تیم ملی می‌شوند، سبک بازی خود را دارند، اما کادرفنی باید بتواند در نحوه مبارزه این بازیکنان تغییر ایجاد کند. خیلی‌ها اعتقاد دارند مربی هستند، اما کسی  که بتواند در نحوه بازی بازیکنان تغییر ایجاد کند، مربی است. در جلسه کارشناسی مثال کی‌روش را زدم که توانست سبک، ساختار و شخصیت بازی تیم ملی را عوض کند، اما بعد از رفتن او ویلموتس ساختار را خراب و نتایج ضعیفی گرفت. 

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو خاطرنشان کرد: اگر بازیکن در تیم ملی هم با روش خودش مبارزه کند، پس اردوی تیم ملی چه کارکردی دارد؟ در لیگ سال 97، میرهاشم حسینی به سینا بهرامی، شاگرد من برخورد کرد و با توجه به شناخت روی بازی حسینی، نقاط قوت او را بستم و بهرامی او را شکست داد. حسینی در تمامی سه سال گذشته یک روش مشخص داشت که از سوی رقبا آنالیز شد. وقتی بازیکن ما آنالیز شد باید تغییر تاکتیک بدهد. 

وی با اشاره به بازیکن سالاری در تیم ملی تکواندو گفت: مربیان ما نتواستند به شرایط اردو تسلط داشته باشند و بازیکن در تیم ملی تصمیم گیرنده بودند. در اوزان 58 و 68 کیلوگرم سهمیه گرفتیم، اما بازیکنان بالای 80 کیلوگرم به عنوان حریف تمرینی به اردو دعوت می‌شدند. ابراهیم صفری قهرمان نوجوانان جهان است و دو، سه بار آرمین را در مسابقات لیگ و رقابت‌های دیگر شکست داده است،  اما در اردو حضور نداشت. بازیکنان تصمیم می‌گرفتند چه کسانی به عنوان حریف تمرینی در اردو باشند و این بازیکن سالاری است. نفراتی مانند صفری، بهرامی و حیدری باید در اردو حضور داشتند تا بازیکنان ما احساس خطر می‌کردند.  

کریمی با اشاره به نیاز به حضور مدیرفنی در تیم ملی تاکید کرد: تیم ما بزرگتر نداشت که بتواند یک سری اختلافات درونی را حل کند. کسانی مانند هادی ساعی و غلامحسن ذوالقدری تجربه خوبی داشته باشند و می‌توانستند اختلاف نظرات را حل کنند. وقتی در بلغارستان مشکلاتی ایجاد شد، به جای حل کردن مشکل، صورت مسئله را حل حذف کردیم. در کنار این مسائل کادرفنی ما اتاق فکر قوی نداشت. زمانی که سرمربی تیم ملی بودم اتاق فکر قوی با حضور ساعی، رحیمی، ذوالقدر و مقانلو داشتم و از آنها راهنمایی می‌گرفتم. حتی به پولادگر گفتم که مشاوران قوی ندارد که بتوانند تضاد فکری ایجاد کنند و آدم‌های در کنارت هستند که فقط تایید کننده هستند. 

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در پاسخ به این سوال که باید کادرفنی تیم ملی حفظ شود یا تغییر کند، افزود: در این خصوص نظر نمی‌دهم و در این خصوص فدراسیون تصمیم گیرنده است، اما ما باید شجاعت تغییر را داشته باشیم. اگر این شجاعت را نداشته باشیم به مشکل خواهیم خورد. 

وی در خصوص اینکه تغییرات پی در پی مربیان باعث سوختن سرمایه‌های مربیگری تکواندو ایران نخواهد شد، گفت: هر کسی نمی‌تواند سرمربی باشد، اما می‌تواند به عنوان کمک مربی باشد. حسن فلاحی‌راد مربی سازنده بسیار خوبی است، اما مدیر نیست. بسیاری از مربیان ما جرات برخورد با بازیکن را ندارند و ما نیاز به مربیان با جسارت داریم. زمانی که سرمربی تیم ملی شدم مهره‌های بسیار بزرگی را کنار گذاشتم و دست به جوانگرایی زدم. بعد از رفتنم نیز مقانلو با آن تیم جوان قهرمان جهان شد و عملکرد خوبی داشت. مقانلو مربی بادانش و مدیری قدرتمندی است، اما او نیز دچار اختلافات درون اردویی شد.

کریمی درپاسخ به این سوال که با رشد تکواندو دنیا، مربیان ایرانی نیاز به ارتقای دانش فنی خواهند داشت، تصریح کرد: در کلاس‌های آموزشی خود همواره به تغییر تاکید کردم.  مربیان و بازیکنان باید با علم روز حرکت کنند. در المپیک توکیو بازیکنی مثل رشیتوف از تمام تکنیک‌های تکواندو استفاده می‌کرد، اما ما به دلیل از بین رفتن کلاس‌های آموزشی، دو تکنیک بیشتر بلد نیستیم. به جرات قسم می‌خورم که 90 درصد مربیان ما قدیمی فکر می‌کنند و نیاز به دانش روز دارند. کمیته مربیان ما هیچگونه کلاسی برای دانش افزایی مربیان برگزار نمی‌کند و تنها کار آنها برگزاری کلاس‌های هماهنگی سالیانه است که هیچگونه بازدهی ندارد. 

سرمربی سابق تیم ملی در مورد مدعیان زیاد هدایت تیم ملی در میان قهرمان و پیشکسوتان و حاشیه‌های انتخاب هر فردی برای حضور در کادرفنی تیم ملی گفت: حل کردن این مشکل خیلی ساده است. در جلسه کارشناسی گفتم، مربیان و قهرمانان ملی را به صورت گروهی به استان‌ها بفرستیم تا تمرین بدهند. 

وی در پاسخ به این سوال که این قهرمانان و مربیان حاضر به حضور در استان‌های مختلف خواهند بود، افزود: اگر کسی ادعای مربیگری ملی را دارد باید در ابتدا حاضر به انجام این کار باشد. در بجنورد، خوی و خرم‌آباد  برای هنرجویان مبتدی کلاس برگزار کردم. کسی که ادعای مربیگری در تیم ملی را دارد باید ابتدا خود را در یک استان و یک جایی نشان بدهد. 5 سال پیش و زمانی که ذوالقدری دبیر فدراسیون بود به ایشان گفتم، یک زمانی من و شما بودیم و هیچ کسی ادعا نداشت، اما حالا همه کسانی که ما ساختیم مدعی گرفتن جای ما هستند.  

کریمی خاطرنشان کرد: پیشنهاد دادم به کشورهای مختلف نامه بزنیم و قهرمانان خود را برای مربیگری در رده ملی پیشنهاد بدهیم. این کار را انجام بدهیم تا اگر قهرمانی گلایه کرد، بگویم به 50 کشور نامه زدیم، اما هیچ کشوری شما را نخواست. این اتفاق خواباندن صدای مربیان و همچنین انداختن سنگی در تاریکی است. فرزاد عبدالهی چند سال است در آذربایجان مدیرفنی شده و در حال کار کردن است. بروید و آمار بگیرید تا ببینید چقدر آن استان رشد کرده است، اما قهرمانان جهان ما دستشان در جیبشان است و ادعای سرمربیگری تیم ملی را دارند. سه قهرمان را به تمرینات تهران دعوت کردم، اما افتخار ندادند. 

وی در خصوص آینده تکواندو ایران گفت: تا زمانی که تفکرات خود را عوض نکنیم و به کارشناسان و پیشکسوتان بها ندهیم، ناموفق خواهیم بود. یک زمانی تکواندو ایران آقایی می‌کرد، اما آنقدر بدرفتاری شد همه از این رشته زده شدند. اگر تفکرات ما عوض نشود و وفاق و اتحاد ملی را در خانواده تکواندو ایجاد نکنیم باز هم به مشکل خواهیم خورد. 

انتهای پیام/