برخلاف تبلیغات منفی زیادی که علیه برجام در سال‌های اخیر صورت گرفت، برجام، ۱۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده کشور را آزاد کرد، فروش نفت را از پانصد هزار بشکه در روز به سه میلیون بشکه رساند و میلیاردها دلار درآمد نفتی نصیب کشور کرد.

از آغاز مذاکرات برجام در سال ۹۲ تا زمان خروج آمریکا از این توافق در سال ۹۷، به مدت پنج سال، ارزش پول ملی ایران ثابت ماند. پس از توافق برجام و شکست سیاست‌های مثلث غربی، عبری و عربی در زمینه مسائل منطقه، جمهوری اسلامی ایران و متحدانش، داعش را در سوریه و عراق زمین‌گیر کردند.

قطعاً خون شهدا و رشادت رزمندگان اسلام و فرماندهی مدبرانه و شجاعانه شهید سردار سلیمانی موجب شکست داعش شد، اما در این واقعیت نیز تردیدی وجود ندارد که حمایت‌های همه‌جانبه دولت وقت از آنان نقش مهمی در پیروزی محور مقاومت و شکست تروریست‌های تکفیری داشت. نکته بسیار مهم اینست که همزمان با نبرد جمهوری اسلامی ایران علیه تروریست‌های تکفیری، دولت یازدهم توانست در دوران قبل از خروج آمریکا از برجام اقتصاد کشور را آرام نگهدارد، تورم را تک‌رقمی کند و ارزش پولی ملی را به ثبات برساند.

این موفقیت‌ها به مذاق کاسبان تحریم خوش نیامد و تا توانستند علیه برجام کارشکنی کردند و سرانجام هماوائی آنها با ترامپ، عربستان و رژیم صهیونیستی به خارج شدن آمریکای ترامپ از برجام منجر شد. بعد از حذف ترامپ و روی کار آمدن بایدن نیز کارشکنی‌ها مانع احیاء برجام شد و دولت دوازدهم نتوانست تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران را رفع کند. ماجرای مشابهی نیز برای لوایح باقیمانده «اف‌ای‌تی‌اف» رخ داد و عده‌ای تلاش کردند مانع تایید آنها در مجمع تشخیص مصلحت نظام شوند و با این کار، مجاری تنفسی اقتصاد کشور را در سطح بین‌المللی مسدود کردند و مردم را به مشکلات اقتصادی زیادی مبتلا نمودند.

اکنون سخنانی از مسئولان دولت جدید درباره پای‌بندی به برجام و حل مشکل «اف‌ای‌تی‌اف» شنیده می‌شود که مثبت است و نشان می‌دهد چرخش مهمی در سیاست همان مخالفان پدید آمده است. از این رویکرد استقبال می‌کنیم و انتظار داریم دولت جدید به انجام آن موفق شود.

آنچه موجب استقبال از این رویکرد می‌شود اینست که منافع مردم باید محور تمام سیاست‌ها باشد. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و آنچه از آنها به عنوان کارنامه مثبت باقی می‌ماند، خدماتی است که به مردم و کشور ارائه می‌دهند. برای ما و آحاد مردم این مهم نیست که کدام دولت و کدام شخص گره از مشکلات زندگی مردم باز می‌کند، مهم اینست که گره‌ها باز شوند و مردم در رفاه و آسایش و آرامش زندگی کنند. این واقعیت را کسی نمی‌تواند انکار کند که در اثر جنگ قدرت و اختلافات سیاسی موجود میان مسئولین بخش‌های مختلف نظام در سال‌های گذشته، مردم دچار سختی‌های زیادی شدند و مشکلات معیشتی باعث خدشه‌دار شدن کرامت آنها شد.

این وضعیت، به پشتوانه مردمی انقلاب و نظام لطمه وارد می‌کند و کشور و نظام دچار زیان می‌شوند هرچند طرفین دعوا نیز از جنگ قدرت طرفی نمی‌بندند و بی‌اعتمادی مردم را برای خود می‌خرند. پائین آمدن سطح مشارکت مردم در انتخابات‌های مجلس و ریاست جمهوری در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ به این واقعیت تلخ شهادت می‌دهند. حال که مخالفان سابق برجام و «اف‌ای‌تی‌اف» به این نتیجه رسیده‌اند که برای حل مشکلات مردم باید این دو موضوع را در دستور کار خود قرار دهند، این رویکرد را به فال نیک می‌گیریم و خواهان توفیق آنان در رفع تحریم‌ها از طریق حل و فصل این دو موضوع هستیم.