شهرخبر

شست و شوی درون بینی با آب نمک، ریسک بستری را کاهش می دهد؟

شست و شوی درون بینی با آب نمک، ریسک بستری را کاهش می دهد؟

تحقیقات نشان می دهد شست و شوی درون بینی با آب نمک، ریسک بستری را 19 برابر کاهش می دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، طبق برخی تحقیقات و گزارش های مختلف شست و شوی حفره بینی و حلق با استفاده از نرمال سالین یا محلول سدیم کلرید (نمک) ، می تواند به کاهش ریسک بستری شدن در بیمارستان میان بیماران مبتلا به کووید 19 کمک کند. اما این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟ آیا کارآزمایی بالینی قابل استنادی در این زمینه صورت گرفته است؟

برخی از پزشکان معتقد هستند که ویروس کرونا پس از ورود به حفره دهانی و همچنین بینی سریعا وارد ریه نمی شود و یک بازه زمانی کوتاه حدودا 24 ساعتی را در این ناحیه به لانه گزینی خود اختصاص می دهد. از این رو استفاده از محلول نرمال سالین به واسطه وجود یون کلر و سدیم قادر به کاهش تعداد ویروس ها و حذف فیزیکی آنها خواهد بود.

به منظور روشن سازی بهتر ابعاد مختلف این مسئله، مطالعه ای انجام و نتایج کامل آن توسط وب سایت علوم پزشکیmedRxiv  منتشر شده است. در پژوهش مورد نظر که در واقع نوعی مطالعه هم گروهی محسوب می شود، تمرکز اصلی بر مقایسه داده های بالینی بیماران 55 سال به بالا  با تست پی سی آر مثبت بوده است.

از این بیماران خواسته شد تا شست و شوی بینی را انجام دهند. در ادامه نیز نتایج به دست آمده با یافته های موجود در پایگاه داده ملی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) از 23 سپتامبر تا 21 دسامبر سال 2020 مقایسه شد. لازم به ذکر است که بیماران مطالعه تا 18 ام ژانویه نیز مورد پیگیری های بعدی قرار گرفتند.

بر اساس مداخله صورت گرفته شرکت کنندگان به طور متناوب به وسیله یکی از دو سیستم شست و شوی مبتنی بر فشار با دستگاه های NAVAGE و یا Neilmed تحت درمان قرار گرفتند. از طرفی به تعدادی از محلول ها به صورت کاملا تصادفی 2.5 میلی لیتر پوویدون آیوداین 10 درصد (ضد میکروب) یا نصف قاشق چایخوری سدیم بی‌کربنات (عامل قلیایی کننده) افزوده شده بود. از بیماران خواسته شد که محلول استاندارد سدیم کلرید (با افزودنی های مذکور و یا بدون آنها) را به مدت 14 روز مصرف کنند. تمام این افراد 14 روز دیگر نیز تحت نظر قرار گرفتند.

منبع: عصرایران