«فریدون عباسی»، نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا، در رابطه با تاثیر تیم جدید دیپلماسی کشور در روابط منطقه ای اظهار کرد: ما در یک نقطه استراتژیک در دنیا قرار داریم که کشورهای مختلفی را به هم وصل می کند و از قدیم و الایام ایران محل عبور و مرور اقتصاد دنیا بوده است، کشور ایران در منطقه جنوب غرب آسیا قرار گرفته که در طول تاریخ، تمدن های مختلفی اینجا بودند از جمله تمدنی که در ایران شکل گرفت و همواره کشور ایران تاثیرگذار بوده است. در دنیا غیر از این صدسال گذشته در جنگ جهانی دوم که کشور تاحدی اشغال شده بود، شرایط تغییر کرده و ایران یک کشور تاثیرگذار نه در منطقه بلکه در دنیا است.

او افزود: ما در عرصه های مختلف قدرت خودمان را نشان دادیم. در مجموع بحث سیاست خارجی برایمان مهم است که ارتباطات متناسبی با منطقه و دنیا داشته باشیم و دستگاه خارجی ما بخصوص در این دوران فقط نباید سیاسی برخورد کند بلکه دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی انرژی هم باید مدنظر باشد و در خارج از کشور به عنوان سفیران اقتصادی کشور به نمایندگان ایران نگاه کنیم، نه فقط یک سفیر سیاسی و سفرا حتما باید آگاهی از تجارت خارجی داشته و اقتصاد بدانند. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با انتخاب اسلامی به ریاست سازمان انرژی اتمی ادامه داد: انتظار همه این بود که آقای اسلامی با توجه به اینکه در دولت قبل وزیر راه و شهرسازی بودند اگر بخواهند در دولت آقای رئیسی هم حضور داشته باشند، همان کار را انجام بدهند یعنی با همان عنوان وزیر راه و شهرسازی انجام وظیفه کنند اما بالانس حضور تخصص های مختلف در دولت و افرادی که سازگار باشند با قوای مختلف و مورد قبول مجلس باشند باعث شد که آقای مهندس رستم قاسمی جایگزین او شود، سابقه اسلامی در  زمینه های تخصصی مختلف و مدیریت در آنها مسیر را برای او هموار کرده، اینها باعث می شود که ویژگی لازم را برای ریاست سازمان انرژی اتمی هم داشته باشد. چون جزیی از سازمان انرژی اتمی مسائل رادیواکتیو هسته ای است آن سابقه و تخصص لازم که در آنجا نیاز است در اسلامی در حوزه های مختلف مدیریتی وجود دارد و کافی است، مشابه یک مدیر قوی مثل آقای آزاده که از وزارت نفت آمدند و توانستند تحول ایجاد کنند، در صنعت هسته ای ایشان هم می تواند مطابق راهبردهای نظام انجام وظیفه کند و انرژی اتمی را رشد بدهد.

او در پایان گفت: آقای اسلامی تشکیلات بزرگتر از یک پژوهشگاه و صنعت را اداره کرده است پس قاعدتا  تعاملی که می تواند با دانشجویان داشته باشد خیلی بیشتر از یک استاد دانشگاه است. بعضی فکر می کنند که صنعت هسته ای همین خیابان کارگر شمالی است در صورتی که صنعت هسته ای یعنی بوشهر، اراک و نطنز و اصفهان و ابعاد مهندسی و علم بالا در آنها غالب‌ بر پژوهشگاه است. پژوهشگاه باید در خدمت صنایع باشد و کسی باید در راس انرژی اتمی قرار بگیرد که هم علم و تکنولوژی را بفهمد و هم صنعت کار کرده باشد و الحمدالله دکتر رئیسی انتخاب خوبی داشتند و امیدواریم که بقیه هم کمک کنند و ما به اهداف خودمان در پیشرفت های هسته ای نائل شویم. 7