شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه#قیمت

با تابلوخوانی سهام آشنا شوید

بورس نمایه

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با P/E، DPS، EPS، حجم مبنا و قیمت مجاز توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق، وحید قاسمی کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با تابلو خوانی بورس گفت: افراد با تابلو خوانی می‌توانند تعداد و حجم معاملات، عملکرد حقیقی و حقوقی‌ها و ورود و خروج پول را به نماد را رصد کنند. حال با توجه به عکس زیر مواردی را توضیح می دهیم .

با تابلوخوانی سهام آشنا شوید

بازه روز در معاملات

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بازه روز به حداکثر و حداقل قیمتی که یک سهم در روز معامله می‌شود، اشاره دارد. به عبارت دیگر بازه روز به تغییرات قیمتی سهم در یک روز معاملاتی اشاره می‌کند و بازه هفته نیز بیان گر تغییرات در هفته است. بازه سالانه نیز بیان گر تغییرات در سال است.

قیمت مجاز و تعداد سهم در معاملات

وی افزود: قیمت مجاز یا بازه مجاز حداکثر قیمتی است که یک سهم می‌تواند در طول روز نوسان کند و این بازه مجاز به این صورت به دست می‌آید که قیمت پایانی یک سهم را در روز قبل در نظر می‌گیرند و حداکثر۵ درصد برای مثبت و ۵ درصد  برای بازه منفی مد نظر قرار می دهند. همچنین تعداد سهام نیز بیان گر تعداد کل سهام‌های مربوط به شرکت است.

حجم مبنا در معاملات

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با حجم مبنا عنوان کرد: حجم مبنا حداقل تعداد سهمی است که باید در یک روز مورد معامله قرار بگیرد. تا سهم بتواند به اندازه یک نوسان کامل یعنی مثبت ۵ یا منفی ۵ نوسان بخورد.

وی افزود: هدف از حجم مبنا کاهش ریسک و جلوگیری از رشد و کاهش‌های غیرمتعارف است، به عبارت دیگر از نوسانات هیجانی قیمتی جلوگیری می‌کند. البته ما این حجم مبنا را در بورس‌های بین الملل نمی‌بینیم، ولی کشور ما دارای حجم مبنا است و بسیاری از فعالین اقتصادی بر این باور هستند که  حجم مبنا باید برداشته شود.

سهام شناور و میانگین حجم ماه
قاسمی در رابطه با سهام شناور گفت: منظور از سهام شناور درصدی از سهام شرکت است که در اختیار سرمایه گذاران خرد قرار دارد. از نگاه سازمان بورس و اوراق بهادار هرچه درصد شناوری یک سهم بیشتر باشد، عرضه و تقاضا واقعی‌تر شده و جلوی سفته بازی و دستکاری قیمت گرفته می‌شود. میانگین حجم ماه نیز بیانگر میانگین سهام‌هایی است که در ماه معامله شده است.  

EPS، DPS ،P/E و p/s

قاسمی اظهار کرد: EPS سودی است که شرکت به ازای هر سهم ساخته است. یک اصطلاح دیگر به نام DPS یا سود نقدی وجود دارد، که در مجمع سالیانه در مورد مقدار آن تصمیم گرفته می‌شود، به عبارت دیگر به DPS همان سود قابل پرداخت نیزمی‌گویند.

وی افزود: p/e نشان دهنده‌ نسبت قیمت به درآمد هر سهم است. البته p/e گروه نیز وجود دارد، که نشان دهنده نسبت قیمت بر درآمد کل آن صنعت است و معمولا افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند دنبال سهمی هستند که p/e  آن سهم از p/e گروه کمتر باشد.

قاسمی در پایان عنوان کرد: یک نسبت مالی دیگر، p/s است که این نسبت بیانگر قیمت بر فروش شرکت به ازای هر سهم است و روش محاسبه به این صورت است که قیمت پایانی هر سهم را بر مقدار فروش شرکت به ازای هر سهم تقسیم می‌کنیم. این اعداد هم به این صورت به دست می آید که از صورت سود و زیان ، مبلغ کل فروش را انتخاب می‌کنیم و بر تعداد سهم‌های شرکت تقسیم می‌کنیم و حال قیمت پایانی بازار را تقسیم بر عددی که به دست آمده می کنیم، این نکته را فراموش نکنیم که p/s و p/e در هر صنعتی اعدادش مختلف است.

منبع: باشگاه خبرنگاران