شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روابط ایران#الجزایر

لزوم ارتقای همه‌جانبه روابط ایران و الجزایر

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: ازجمله مأموریت‌های ضروری دستگاه‌های مسئول در روابط خارجی کشور، توسعه همکاری‌های هممه‌جانبه با کشورها و بازارهای مختلف در مناطق پیرامونی است که ظرفیت‌های کشف‌نشده بسیاری در آن‌ها نهفته است. یکی از این موارد، الجزایر در شمال آفریقاست.

۱- نخستین زمینه مشترک همکاری میان تهران-الجزیره، قرابت‌های گفتمانی در مسئله فلسطین است. الجزایر حداقل تاکنون با روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف بوده و انگیزه‌هایی برای تداوم این مخالفت دارد. زیرا در نقطه مقابل، مراکش با عادی‌سازی روابط با رژیم، فرصت حضور و نفوذ تل‌آویو در این منطقه مهم از قاره آفریقا را فراهم کرده است که می‌تواند تهدیدی علیه الجزایر نیز باشد.

۲- مراکش و الجزایر سال‌هاست بر سر حاکمیت صحرای غربی اختلاف دارند و سال گذشته دونالد ترامپ در مقابل عادی‌سازی روابط مراکش با رژیم صهیونیستی، حاکمیت مشروط مراکش بر این منطقه مورد نزاع را به رسمیت شناخت. در نقطه مقابل، ایران همواره از حق مردم صحرای غربی و جنبش‌های آزادی‌خواهانه این منطقه که مورد حمایت الجزایر نیز هستند، حمایت کرده است.

 دو عامل بالا، نشان می‌دهد الجزایر احتمالاً در مقابل مراکش، تمایل به توسعه همکاری با ایران داشته باشد. اما علاوه بر این‌ها:

۱- قاره آفریقا از منظر بسیاری، سرزمین فرصت‌هاست. ایران باید نگاه جدیدی به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای مهم این قاره ازجمله الجزایر داشته باشد. همانطور که ترکیه سال‌هاست توسعه روابط با کشورهای آفریقایی را در دستور کار خود قرار داده است. الجزایر به دلیل موقعیت ژئوپلتیک و قرارگیری در مسیر اتصال دریای مدیترانه به اقیانوس اطلس، می‌تواند گزینه مناسبی برای گسترش حضور ایران در شمال غرب آفریقا باشد و سواحل پیرامونی آن باشد.

۲- الجزایر به لحاظ دارا بودن منابع نفتی جزو کشورهای مهم دنیا محسوب می‌شود و شاید به همین دلیل، روسیه همکاری‌های نظامی خود با این کشور را در سال‌های اخیر توسعه داده است. از این‌رو می‌توان ظرفیت‌های جدیدی برای توسعه همکاری‌های نفتی و البته تسلیحاتی با الجزایر تعریف کرد.

 در مجموع به نظر می‌رسد زمینه‌های گسترش روابط ایران با الجزایر فراهم است و دستگاه‌های مسئول در این حوزه - به‌ویژه وزارت امور خارجه - باید اقدامات جدی و مبتکرانه‌ای را به کار گیرند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.