شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سیاه#بیمار#علوم پزشکی

قارچ سیاه به یک شهر دیگر در ایران رسید / ‍ ۶ نفر مبتلا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل‍ اعلام کرد که ۶ بیمار مبتلا به قارچ‌سیاه در بیمارستان‌های بابل بستری هستند.

قارچ سیاه به یک شهر دیگر در ایران رسید / ‍ ۶ نفر مبتلا شدند

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،دکتر مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه هم‌اکنون شش بیمار مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان‌های بابل بستری و تحت درمان هستند، گفت: قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس یک بیماری فرصت‌طلب است و عمدتاً در بیماران دیابتیک یا بیمارانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند دیده می‌شوند.

او افزود: یکی از درمان‌های مؤثری که برای بیماران کرونایی استفاده می‌شود، کورتون است که تاثیر مشخص‌شده دارد، ولی نباید کسی کورتون را سرخود استفاده کند و حتما با تجویز پزشک باشد.

جوانیان گفت: پزشکانی که کورتون شروع می‌کنند حتما بایستی اندیکاسیون‌ها و زمان شروع را دقت کنند و طول مدت را هم رعایت کنند که اگر طول مدت رعایت شود و دوز مناسب باشد و همینطور قند بیمار کنترل شده باشد، معمولاً اتفاقی نخواهد افتاد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص درمان این بیماری نیز گفت: بیمار اگر در مراحل اولیه مراجعه کنند و بیماری زود تشخیص داده شود با برخی داروها و گاهی اوقات با جراحی‌های وسیع، قابلیت درمان دارد.

او در پاسخ به این پرسش که مردم چیکار کنند که به این بیماری مبتلا نشوند؟ گفت: بیماران مبتلا به کرونا در مصرف آب‌میوه دقت کنند، چون توصیه‌شده که آب‌میوه مصرف کنند، ولی مصرف بی‌رویه و بیش از اندازه آب‌میوه‌های صنعتی برای آن‌هایی که زمینه بیماری قلبی دارند مشکل ساز خواهد بود.

جوانیان گفت: قند برخی افراد به علت بیماری و مصرف زیاد مواد شیرین مثل آب میوه، خرما و عسل بهمراه یا بدون مصرف کورتون ممکن است بالا برود، به همین دلیل بیماران دیابتی و کسانیکه زمینه دیابت در خانواده و بستگان درجه یک دارند، در کنترل قند خون و مصرف مواد شیرین باید دقت داشته باشند.