شهر خبر

در چهل و سومین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر؛

عون: سالروز ربوده شدن امام موسی صدر باید الهام بخش همه ما باشد

عون: سالروز ربوده شدن امام موسی صدر باید الهام بخش همه ما باشد

رئیس‌جمهوری لبنان در چهل و سومین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر با انتشار توییتی اعلام کرد: سالروز ربوده شدن امام موسی صدر باید الهام بخش همه ما باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المنار، حسین رحال مسئول واحد رسانه‌های الکترونیکی حزب‌الله در چهل و سومین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر اعلام کرد: رؤیای امام موسی صدر درباره قدرتمند شدن لبنان توسط فرزندان مقاومت محقق شد. رؤیای او این بود که لبنان یک قدرت بازدارنده در برابر دشمن صهیونیستی شود.

وی تصریح کرد: تلاش‌های امام موسی صدر در دهه ۶۰ و ۷۰ منجر به تشکیل مقاومتی شد که رؤیای آن را داشت. عدم حضور امام موسی صدر میان ما غیبت یک فرد عادی نیست بلکه او شخصی بود که حامل پروژه مقاومت است.

از سوی دیگر میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان در چهل و سومین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر با انتشار توییتی اعلام کرد: در این روزهای دشوار با نبود مردِ گفت‌وگو، گشایش و میهن‌پرست مواجه هستیم، مردی که به رسالت همزیستی و فداکاری در راه وحدت لبنان و متمایز بودن وطن ما ایمان داشت.

میشل عون همچنین تصریح کرد: این سالروز باید برای همگی ما منبع الهام‌بخش باشد تا برای رهایی لبنان و ملت آن تلاش کنیم.

انجمن علمای مسلمان لبنان نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در آستانه چهل و سومین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر توسط رژیم «معمر القذافی» در لیبی ما اکنون به بیشترین چیزی که نیاز داریم حضور ایشان (امام موسی صدر) در میانمان است. این امام نخستین مدافع ضعفا و محرومان بود و بر همین اساس جنبش وی با عنوان جنبش محرومان نام گرفت. امام موسی صدر جنبش محرومان را راهی برای آزادی و خروج از ظلمات فرقه‌گرایی نفرت‌انگیز به‌سمت دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز می‌دانست.

گفتنی است امام موسی صدر در ۳ شهریور ۱۳۵۷ و در آخرین مرحله از سفر دوره‌ای خود به برخی کشورهای عربی، بنابر دعوت رسمی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی به کشور لیبی وارد و در روز ۹ شهریور در آنجا ربوده شد. رژیم لیبی در ۲۷ شهریور ۱۳۵۷ و به‌دنبال التهاب فوق‌العاده مردم لبنان، حوزه‌های علمیه و مطبوعات منطقه، با انتشار بیانیه‌ای رسماً اعلان کرد که امام صدر و دو همراه ایشان، با پرواز شماره ۸۸۱ مورخ ۹ شهریور هواپیمایی ایتالیایی، طرابلس را به‌سوی رم ترک کرده‌اند.

کمیته تحقیق دولت لبنان پس از یک ماه تحقیق و بررسی اسناد و مدارک ذی‌ربط در کشورهای لیبی و ایتالیا، در مهر ۱۳۵۷ به دولت متبوع خود گزارش داد، که امام صدر و دو همراه وی نه‌تنها به رم نرسیده‌اند، بلکه در تاریخ مقرر و با پرواز نام‌برده‌شده در بیانیه رژیم لیبی نیز خاک طرابلس را ترک نکرده‌اند. قاضی تحقیق دادستانی شهر رم نیز در خرداد ۱۳۵۸ با صدور حکمی اعلام کرد که امام صدر و همراهانش هرگز از هیچ طریقی وارد خاک ایتالیا نشده‌اند.