شهر خبر

برای کاهش خطر جنگ هسته ای؛

لاوروف: دور دوم مذاکرات ثبات راهبردی ماه آینده برگزار می شود

لاوروف: دور دوم مذاکرات ثبات راهبردی ماه آینده برگزار می شود

وزیر خارجه روسیه می گوید مسکو به واشنگتن پیشنهاد کرده در دور بعدی گفتگوهای ثبات راهبردی که در ماه سپتامبر برگزار می شود درباره همه انواع تسلیحات راهبردی بحث شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می گوید دور بعدی گفتگوهای ثبات راهبردی میان مسکو-واشنگتن در ماه میلادی آتی (سپتامبر) برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: آمریکا غیرقابل پذیرش بودن جنگ هسته ای را درک می کند و آنها به این مسئله، هم در بیانیه ها و هم حین گفتگو با روسیه، اذعان می کنند.

لاوروف افزود: اطمینان دارم که هر دو طرف به دنبال یافتن وجهی مشترک در این زمینه هستند. به آمریکا پیشنهاد می کنیم که درباره همه تسلیحات راهبردی اعم از تهاجمی و دفاعی گفتگو کنیم.

دور اول گفتگوهای ثبات راهبردی بین روسیه و آمریکا، اوایل مرداد در شهر «ژنو» سوئیس با حضور سرگئی ریابکوف و وندی شرمن معاونان وزارتخانه‌های خارجه روسیه و آمریکا برگزار شد.

واشنگتن در فوریه سال جاری به طور رسمی پیمان استارت نو (New START) را توسعه داد. توافقی که تسلیحات هسته ای طرفین را به ۷۰۰ موشک، ۸۰۰ پرتابگر موشک و یک هزار و ۵۵۰ کلاهک جنگی تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ محدود می سازد. تصمیم آمریکا برای احیای این پیمان که توسط «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت ایالات متحده و «دیمیتری مدودوف» رئیس جمهور وقت روسیه (در سال ۲۰۱۰) امضا شده بود، مورد استقبال مسکو قرار گرفت.